Oekern Skrevet Desember 4, 2017 Share Skrevet Desember 4, 2017 (endret) Har hatt en skikkelig runde med vinterdekk og felger nå. Har nå nye felger og nye dekk, men opplever likevel at det er noe vibrasjoner/ubalanse. Kjenner det godt i 100-110, men også i lavere hastigheter. Jeg har 225/40-18 dekkdimensjon. Stedet som la dekk (nye i år) på nye felger fylte på ca 2.8 bar i alle dekk. På dørkarmen står det at ved nevnt dekkdim skal jeg ha 2,2 bar foran. Står ikke nevnt bak på denne dim, men Bavaria sa at 0,3-0,5 mer bak en foran trygt kan brukes) Stedet jeg kjøpte felger av har dobbeltsjekket avbalanseringa og den er korrekt. De sier det er kast/høydeforskjell på dekk) Syns det var veldig stor forskjell på det som stod i døra og hva stedet hadde fylt på. Prøvde og tappe ut litt luft, ca 2,4 foran og 2,6 bak. Syns det hjalp n o e. Hva slags trykk er det jeg EGENTLIG skal ha på denne dim ? Har googlet endel, men blir ikke akkurat klokere.. Syns det hele er meget merkelig når alt er nytt, men det kan jo selvfølgelig være defekt på dekk (Noe annet??), men skulle vært artig og prøvd med rett dekktrykk først, hva nå enn det er.. Syns også det er meget rart når en dekk-butikk anbefaler noe helt annet enn hva lappen på bilen sier. J Endret Desember 4, 2017 av Oekern Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sand1 Skrevet Desember 4, 2017 Share Skrevet Desember 4, 2017 Tommelfinger regel vi hadde når vi hadde 40profil eller lavere så så var det 40psi og var det over så var det 32-34 avhenging av vekt på bilen. Jeg har selv kjørt med det oppgitte i døren og da ble ytterkanten mere slitt, så mitt råd er og kjøre 40–38 psi gjerne 38 bak og 40 foran er litt lavere vekt bak enn foran og så føleger du litt med på slitasjen. Bedre og ha høyere slitasje i midten en åp sidene da du har mere gummi midten😊 en annen ting vi også brukte en del av max inflatsion merket på dekk siden på disse dekkene så pleiede det og være 50-52 psi og så gikk vi 10 ned og rundet til nærmeste standar. Som i dette tilfelle ble 40 hadde det vært 195/65-15 så hadde det vært 32psi😊 håper dette oppklarte litt eller muligens det fjorde det værre🤔 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kimhas Skrevet Desember 4, 2017 Share Skrevet Desember 4, 2017 Det er nok (dessverre) ikke dekk trykket som lager vibrasjoner for deg. 2.4 foran og 2.6 bak er et greit utgangspunkt så kan du prøve deg fram. Det kan hende de har rett i at det er høydekast i dekk. Jeg fikk nettop 2 nye på garanti pga dette Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
orala Skrevet Desember 4, 2017 Share Skrevet Desember 4, 2017 Hvis det er kast/høydeforskjell, altså urundhet er jo det grunn for reklamasjon. Jeg har kjøpt en haug med dekk til 3 biler de siste par åra, og har dessverre opplevd urundhet. Har fått levert tilbake minst 10, 12, 14 dekk da de var urunde. Både dyre og rimelige. Dekktrykket spiller liten rolle, det er ikke det som er problemet. Vanligvis dekket og av og til felgen. Dekkselgerne kan si at du har dårlige bremseskiver og det er grunnen, men det har jeg aldri opplevd. Jeg byttet bremseskiver for å gjøre dekkselgeren tilfreds, men det hadde ingen effekt. Å balansere hjula på bilen gir et mye bedre resultat enn av bilen, men urunde dekk eller felger blir aldri bra. Jeg hadde jo samme problem i våres, nye felger og dekk, men umulig å balansere. Alt sammen returnert. Kjøpte brukte felger og dekk og det var bedre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Oekern Skrevet Desember 5, 2017 Forfatter Share Skrevet Desember 5, 2017 Takker for svar ! Da skal jeg sjekke med stedet dekk ble kjøpt. Er nok litt lettere og kjøpe alt på samme sted ser jeg jo nå.. Virker som at det ikke er uvanlig i heletatt med urunde dekk. Det trodde jeg faktisk ikke. Har (relativt) nye skiver og klosser, så bør ikke stå på det (ca 20 t.km) Da lar jeg hvertfall dekktrykket være som det er intill videre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
orala Skrevet Desember 5, 2017 Share Skrevet Desember 5, 2017 Dekk og felg bør du absolutt kjøpe på samme sted og ikke langt hjemmefra. Du får pris på det du skal ha montert og balansert. Kanskje må de bytte ut ett eller flere dekk eller felger og balansere i flere omganger før det blir bra. Jeg føler at jeg bodde i dekkbutikken en periode. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet Desember 5, 2017 Share Skrevet Desember 5, 2017 Merket i døren er for standarddimensjon. 2,8 bar på den dimensjonen er helt innenfor. Lav profil trenger gjerne litt mer trykk for å motvirke sporing og ujevn slitasje. Ang vibrasjoner kan det være masse forskjellig. "Urunde" dekk kan forekomme. Spesielt om du har kjøpt noe billig. Men jeg har aldri opplevd det selv, og jeg har handlet en del de siste 20 årene - i flere prisklasser. I tillegg er noen dekk mer utsatt for "flatspots" enn andre. Spesielt om bilen står i ro noen dager. Kan gi vibrasjoner de første km. Viktig med rent NAV, og få med senterring dersom det er ettermarkedsfelg med "universalt" senter. Bremseskivene kan også ha kast, selv om de er relativt nye. Men om problemet er isolert til kun det ene hjulsettet, så ligger sannsynligvis feilen der. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
boko4545 Skrevet April 22, 2018 Share Skrevet April 22, 2018 (endret) CCF22042018.pdf --- her er autodata sin tabell for alle dimensjøner til bmw bmw 520d e60/61 Endret April 22, 2018 av boko4545 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå