Gå til innhold

Ekstralys på 2017mod X5

Mariusjo
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg går med tanken på å montere ekstralys (led-bar) på min 2017 mod X5. Er det noen som har erfarin/tips med dette? Min bil har både adaptive LED-lys og fjernlys-assistent. Er det mulig å koble en LED-bar på noen måte slik at fjernlys-assistenten kan fungere "som før"? Ønske er at LED-bar'en kun skal komme på når det et "fult" fjernlys på bilen.. og at den slås av så snart assistenten registrerer motgående kjøretøy og begynner sin adaptive korreksjon av lyset.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på hvordan det er med adaptive LED, da det kan være masse forskjellige styringer av lysbildet. Men vet at for Bi-xenon må du hente strøm fra spjeldene i hovedlyktene. Da funker det med både manuell blending og fjernlysassistent.

Ikke så mye hjelp kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde en 2009 mod tidligere med bi-xenon, og da var det ikke noe problem som du skriver. 

Trodde/håpet det skulle være like lett å hente ut styre-strøm når det var "fult fjernlys" på bilen, men flere som leverer ELD-barer som jeg har vært i kontakt med, mener dette ikke er "rett fram". 

var i kontakt med kundeveileder på ekstralys.no, som skrev dette til meg:

Når det gjelder fjernlys assistenten. Funksjonen som gjør at bilen automatisk blender fjernlysen uten at man manuelt må blende ned kan ikke brukes i kombinasjon med ekstralys. Problemet er hovedsaklig at fjernlyset ikke blender ned, men lager et "hull" i lysbildet slik at lyset ikke blender motgående bilister. Problemet vil derfor være at ekstralysene ikke vil blende ned automatisk. Vi anbefaler derfor å blende opp og ned som vanlig ved bruk av ekstralys på biler som har en slik funksjon. 

Man kan dog installere en bryter for ekstralysene slik at man kan bruke begge løsningene sammen, eller kun fjernlys assistenten. Dette er en smaks sak og er opp til en hver hvilket sluttresultat man ønsker. 

Merk at da bilen din er såpass ny så vil du antageligvis få behov for en styrestrømgiver. Nyere biler med LED så sliter man med å hente ut styrestrømsignalet fra fjernlysene slik man gjøre før. Vi bruker da en slik styrestrømgiver for å hente ut signaler fra bilens canbus system som vil fungere perfekt. Da vil ekstralysene blende opp og ned med bilens egne fjernlys som en tradisjonell oppkobling. Du kan se denne modulen her: https://www.ekstralys.no/canm8-styrestrmgiver-styrestrom-til-rele

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på selektive fjernlys og vanlig av/på fjernlysassistent så vidt meg bekjent. Selektive fjernlys skaper "hull" i lysbildet som han kundeveilederen sikter til. Dette skrur ikke av fjernlysene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...