Gå til innhold

Bensinforbruk


ChrisP
 Share

Anbefalte innlegg

Hei! Har gått til innkjøp av en 99 528i, men synes den er en veldig tørst en jævel. står 0,8 på langkjøring men nåla sier noe helt annet. Vet jeg har en sprekk i en innsugsslange som jeg skal bytte, men hva annet kan få opp forbruket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, alt er jo fint ifølge kjørecomputern, men føler at nåla viser noe mere enn 0,8 da den daler ganske fort nedover. Er det noe som kan gjøre at drivstofforbuket er høyere enn kjørecomputern registrerer?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har hatt en E39 528ia, langkjøring lå den på 0,75 (veldig pen kjøring 0,7). blandet 0,95, og småkjøring vinter 1,2. Mål forbruk etter hva du fyller og har brukt av drivstoff. Har du manuell bør den ligge noe under på småkjøring og blandet vil jeg anta.

Tett luftfiler og falskluft vil jo dra opp forbruket. nå holder jo tennpluggene lenge på disse, men bør vel skiftes hver ca 60.000km tror jeg. For tykk olje i kaldt vær vil også dra opp forbruket.

Endret av Maxmek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, ChrisP skrev:

Hei! Har gått til innkjøp av en 99 528i, men synes den er en veldig tørst en jævel. står 0,8 på langkjøring men nåla sier noe helt annet. Vet jeg har en sprekk i en innsugsslange som jeg skal bytte, men hva annet kan få opp forbruket?

For rik blanding / dårlig veivhusvent.ventil. Har du sjekket den? Bare bytt den med slanger om du ikke har. Kjør ikke tykkere enn 05W-40 om vinteren. Hvis du har ekstraluft som kommer inn vil bilen kompensere med mer drivstoff, det vil den også gjøre med for mye olje i innsuget fra veivhusvent. Drivstoff/O2 blandingen må være tett mot optimal. Spesielt ved kaldstart. Min ligger på 1.2 på småkjøring om vinteren uten klimakomp, med klimakomp 1.26. Langkjøring kan den klare 0.89 men ikke lavere. Bilen er gått 86000km og er i meget god teknisk stand. 

Men når du sier det slik, du gir gass så går nåla ned, har du sjekket tomgangsregulatoren? sjekk den. 

ville også brukt clustermenyen (hvis du ikke har pixelfeil fra H som meg av og til) så kan du lese av momentanforbruk der også. 

Om du har INPA ville jeg sjekket Engine roughness funksjonen og se at sylindrene noenlunde jobber likt. Der kan du fort se om du har trøbbel med noen sylindre, de skal ha en mg/stroke innenfor fastsatte toleranser innbyrdes. 

Jeg slet mye med dette noen måneder siden og det hele løste seg med: 

1. Byttet veivhusvent (hele driten)

2. Byttet ventillokkpakning (oljelekkasje ned til tennplugger som forverrer driftsbetingelse med drivstoffblanding)

3. Byttet til nye tennplugger, orginal med doble elektroder. Kan evt. også kjøre de med 4. men funker fint med dobbel, de er og billigere.

4. Droppet M Power 10W-60 og kjører Magnatec 5W-40 olje, går supert og vanos liker det mye bedre. 

5. Ohmet tomgangsregulator og funnet at den er ok, renset innmaten med bremserens for å få vekk noe belegg. 

6. Nytt luftfilter

 

Til våren blir det nye pakninger til manifolden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føling og gjetting fungerer dårlig for å fastslå bensinforbruk. Jeg foreslår du fyller tanken og nuller ut trippteller. Kjører til tanken er nesten tom. Så tar du antall liter fylt og deler på antall mil du leser av på trippteller. Svaret er forbruk i liter pr mil. Gratulerer med ny/brukt bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6.2.2018 at 12.19, quandt1960 skrev:

For rik blanding / dårlig veivhusvent.ventil. Har du sjekket den? Bare bytt den med slanger om du ikke har. Kjør ikke tykkere enn 05W-40 om vinteren. Hvis du har ekstraluft som kommer inn vil bilen kompensere med mer drivstoff, det vil den også gjøre med for mye olje i innsuget fra veivhusvent. Drivstoff/O2 blandingen må være tett mot optimal. Spesielt ved kaldstart. Min ligger på 1.2 på småkjøring om vinteren uten klimakomp, med klimakomp 1.26. Langkjøring kan den klare 0.89 men ikke lavere. Bilen er gått 86000km og er i meget god teknisk stand. 

Men når du sier det slik, du gir gass så går nåla ned, har du sjekket tomgangsregulatoren? sjekk den. 

ville også brukt clustermenyen (hvis du ikke har pixelfeil fra H som meg av og til) så kan du lese av momentanforbruk der også. 

Om du har INPA ville jeg sjekket Engine roughness funksjonen og se at sylindrene noenlunde jobber likt. Der kan du fort se om du har trøbbel med noen sylindre, de skal ha en mg/stroke innenfor fastsatte toleranser innbyrdes. 

Jeg slet mye med dette noen måneder siden og det hele løste seg med: 

1. Byttet veivhusvent (hele driten)

2. Byttet ventillokkpakning (oljelekkasje ned til tennplugger som forverrer driftsbetingelse med drivstoffblanding)

3. Byttet til nye tennplugger, orginal med doble elektroder. Kan evt. også kjøre de med 4. men funker fint med dobbel, de er og billigere.

4. Droppet M Power 10W-60 og kjører Magnatec 5W-40 olje, går supert og vanos liker det mye bedre. 

5. Ohmet tomgangsregulator og funnet at den er ok, renset innmaten med bremserens for å få vekk noe belegg. 

6. Nytt luftfilter

 

Til våren blir det nye pakninger til manifolden. 

Skal gjøre alt dette så fort som mulig! Skiftet nettopp innsugsslangen så håper at det hjelper på. Den bakker ihvertfall veldig fint igjen nå, jaget litt på turtallet før :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...