Gå til innhold

Hydraulisk baklupeåpner E61 520D


RuneM
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg hadde en noe sviktende Hydraulisk bakluke på min BMW E61 520d 2008

Etter å ha saumfart google osv, fant jeg ingenting om min bil, men fikk det til allikevel, og ønsker å dele dette med andre som kanskje har samme problemet!

Problemet var at bakluka lagde en summelyd som ikke hørtes veldig bra ut, og åpnet seg bare av og til. Etter sjekk hos Sulland, sa de at den var lav på olje, og de skulle ha seg godt betalt for å etterfylle.

Dette gjorde jeg for å reparere denne selv, og den er nå god som ny:

1: Åpne bakluka, halvveis, Bak venstre hjulbue sitter det en forsterker til lydanlegget og en hjerne. Disse må løsnes og legges til side, da sylinderen og beholderen sitter bak trekket, bak disse. Du må regne med at bagasjeromstrekket på denne siden må løsnes eller fjernes mens du jobber, da det er like god plass her som alle andre steder på en bil.. Jeg løsnet det bare og dro det litt ut til siden.

2: Når du ser en gjennomsiktig beholder som er montert på skrå, er dette målet ditt. Etterfyllingen sitter i bunnen av denne, der en en umbraco skrue. Du må skru ut 2 stk bolter i bunnen av braketten, og 1 i toppen før du kan vippe ut hele shiten. bekymre deg ikke for slangene i toppen, de er fleksible, og lengre enn du tror.

3: på undersiden av braketten sitter det 3 små muttere, fjern de for å separere uniten og braketten og deretter få god tilgang til etterfyllingspluggen.

4: legg merke til et + tegn på beholderen, dette er optimalt oljenivå når beholderen er oppreist. Bruk en tom ketchup flaske, en sprøyte uten nåla, eller noe annet lurt for å etterfylle. Jeg brukte Hydraulikkolje kjøpt på mekonomen, Pentosin CHF 11S (250,-), og en tom ketchupflaske. det kommer et lite "puff" når du skrur opp umbraco skruen, ikke bekymre deg, det er bare luft.

5: Sett alt tilbake der du fant det og prøvekjør bakluka!

Etter dette ble bakluka mi som ny, og fungerer nå ved hvert trykk, høres friskere ut og jeg slipper å rive ut alt håret mitt i frustrasjon over at den ikke fungerte.

Håper denne lille veiledningen hjelper en eller to desperate sjeler der ute som vil spare seg for noen tusenlapper!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt forklart, men dette er faktisk diskutert en god del her inne fra før. :)

Noen tips:

- Det er mye enklere å løsne slangeklemmen som holder "koppen" enn å skru ut hele pumpen.
- Oljen som skal benyttes heter Shell Aerofluid 41.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...