Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser mine Nokian Hakka piggfrie vinterdekk må byttes, kjente det egentlig når snøen kom. Ser vanligvis på NAF sine tester og bestiller noe i toppen der. Men når jeg ser på de fleste av dekkene som presterer bra har alle dårlig merking ift kjøring på våt vei (E eller F). Bor på Vestlandet hvor vinter som inne er sjelden. Kjører 90% eller mer av vinterkjøring på våte/regnfylt veier. 

Har derfor sett litt på andre typer vinterdekk, gjerne performance. Ikke bare er de litt billigere enn testvinnerne, de har også bedre merking for regn. Men er de såpass elendig når snøen/isen kommer eller fjellet skal forseres? 

Konkret har jeg myst på både conti wintercontact ts850 og michelin pilot alpin 4. Noen som har forsøkt noen av disse eller som har et klart råd ift dekk som passer bilen min? 

Skrevet (endret)

Jeg hadde Continental WinterContact TS830 i to omganger på vår tidligere BMW E46 Touring (som vi hadde i 10 år). Jeg vil tro at TS850 er en viderutvikling og det kan kun være en god ting for TS830'ene var meget bra dekk som aldri viste noen egentlig svake sider. Blank is er alltid litt kritisk med piggfrie vinterdekk, men jeg følte at TS830'ene var ganske forutsigelige og taklet slike situasjoner på en god måte. 

På vår nåværende bil har vi Michelin CrossClimate helårsdekk som faktisk fungerer bra selv på fjellet i Norge og skikkelig vinterføre. Jeg merker liten forskjell fra TS830'ene utover at dekkene slipper litt tidligere når det er mye sne på veien. Stoppeevnen er den samme som for TS830'ene... :)

https://www.continental-tires.com/car/tires/contiwintercontact-ts-830

https://www.continental-tires.com/car/tires/contiwintercontact-ts-850

https://www.michelin.no/bildekk/michelin-crossclimateplus

Endret av Fredrik
Skrevet

Hvor i landet holder du til? Ut fra det du skriver forstår jeg likevel at du fikk noen møter med både is og snø. Lover godt. 

Hvor mye skal jeg bry meg med å lete etter «stjernemekede» dekk når jeg har original dimensjon på alle dekkene, og det er lik dim på alle 4? Forstår ikke at det skal kunne bli tull med fordelingskassen når man kjører på 4 helt nye, like dekk?? 

Skrevet (endret)

Jeg bor i Danmark og har gjort det i snart 20 år, men jeg er fra Oslo og besøker gamlelandet jevnlig. Her i Danmark er underkjølt regn/is det største problemet om vinteren og det er derfor viktig at de piggfrie vinterdekkene av sikkerhetsmesige årsaker holder en viss kvalitet. Det kommer derfor mange tester på dette området i Danmark og det var på den måten jeg i sin tid fikk kjennskap til både TS830 og CrossClimate dekkene. De gjorde og gjør det ganske bra i slike tester. 

For min del var/er den store overraskelsen at disse dekkene også fungerer ganske bra på ordentlig vinterføre i Norge. Dekkene er ikke skikkelige nordiske vinterdekk som f.eks Nokian Hakkapelitta 8/9, men som såkalte kontinentale vinterdekk fungerer de faktisk ganske fint i Norge også på skikkelig vinterføre. Litt forsiktig bør man være ved spesielt inngangen til svinger når det er is/sne på veien, men dette gjelder alle piggfrie vinterdekk. Ellers er det egentlig lite å tenke på utover å holde god avstand til bilen foran samt generelt kjøre mykt (som man alltid bør gjøre på vinterføre)... :)

Endret av Fredrik
Skrevet

Stjernemerkede dekk har vel ingen relevans når alle 4 har samme dimensjon og samme fabrikat så vidt jeg har forstått. 

Tanken med stjernemerkede dekk er vel at rulleomkrets er garantert innenfor toleranse selv om bakdekkene er bredere enn framdekkene

Skrevet
1 time siden, Hpi skrev:

Stjernemerkede dekk har vel ingen relevans når alle 4 har samme dimensjon og samme fabrikat så vidt jeg har forstått. 

Tanken med stjernemerkede dekk er vel at rulleomkrets er garantert innenfor toleranse selv om bakdekkene er bredere enn framdekkene

Supert. Slik jeg også har forstått det selv om de sikkert ville prøvd seg om det ble noe krøll. Nå er bilen snart utenfor garanti men likevel...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...