xracer Skrevet April 29, 2018 Share Skrevet April 29, 2018 Ser at internasjonalt, så har mange e39 eiere spesielt 99-00 modeller, problemer med at lyset kommer på ved første start på en kald morgen. Det er en mass av meninger om at det kan være beltesensor eller en eller annen sensor som er problemet. De sier at det er en temperaturavhengig sak. Det har de forsåvidt rett i, men ikke i form av kontaktbaner i plugger/kretskort etter min mening. For min del er jeg kommet fram til at det IKKE er dette som er grunnen. Hos meg logges det alltid bare Internal ECU error når dette skjer. Og konsistent skjer det bare på første start på morgenen (i kjølig vær). Det jeg tror er problemet, ett av 2 faktisk. Det ene er at hvilespenningen på batteri er lavest på morgenen før start kontra etter diverse småkjøring utover dagen selv med flere starter. Hvis batteriet ikke har kapasiteten lengre, dvs. spenningen dras betydelig ned under 12V ved start, så får ECU problemer og logger denne feilen evt. annet lignende og lyset forblir på. Det andre det kan være er kondensatorene i ECU modulen. De er ofte 15-20 år gamle og kanskje ikke holder lading som før eller er blitt på annet vis ustabile. Jeg vet det finnes kostbare loggere som kan logge raske spenning peak'er og lagre kurver for dette, men har ikke tilgang til en slik. Det ville vært det beste for å kunne dokumentere det. Uansett, vært kjekt om andre har formeninger om hva som gjør at dette er et vidspredt problem på disse bilene/modulene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet April 29, 2018 Share Skrevet April 29, 2018 Jeg har dette på en av mine biler og har konkludert med at det er airbagmodulen som har dårlig intern kontakt eller et annet internt problem når den er kald. Om det skulle skyldes lav spenning på batteriet så kan du relativt enkelt teste dette på flere måter. La batteriet lade i over et døgn før start. Vri tenningen til første hakk (der airbagenmodulen aktiveres, men før du skrur på resten av systemet) og se om lyset går ut, hvis det ikke går ut så får du sannsynligvis "Internal error" om du skal lese av feilkoder. Alternativt kan du koble på startakbler fra en bil som er i gang og se om dette hjelper på problemet. For to uker siden så startet jeg bilen min etter vinterlagring. Batteriet hadde stått frakoblet uten lading i nesten fem måneder. Lampa kom på og slukket, ingen feilmelding. Var rundt 5-10 grader i lufta, altså ikke det vanlige under 0-5 grader som pleier å utløse feilen. Jeg kan dermed ikke se at et batteri som står rolig over natta blir svakere enn et batteri som står stille i fem måneder. Det er heller ikke det eneste temperaturproblemet til BMW-moduler fra denne epoken. Den andre E39en min får ABS-feil når den blir litt lunken. Starter du i -10 og kjører med en gang så kan du kjøre noen kilometer, men om du lar bilen stå litt på tomgang og lar det bli litt lunkent i motorrommet så kommer lampa opp rimelig kjapt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
xracer Skrevet April 29, 2018 Forfatter Share Skrevet April 29, 2018 Ja, kan prøve ut det du sier her. Men det jeg mente er at det er idet man starter bilen problemet skjer. ECU'en har garantert en sjekk på spenningen kontinuerlig, men muligens at den bypasser den ide man starter fordi spenningen på systemet uansett er langt lavere enn 12V ett øyeblikk. I kaldt vær vil naturligvis spenningen droppe enda mer enn i varmt pga friksjonen i motoren generelt. Det er derfor at den reelle kapasiteten på batteriet som kan være utslagsgivende. Hvis den er for dårlig og nesten på grensen til at man ikke får turnet motor nok til start. Jeg har bare litt vanskelig for å tro at det er dårlig kontakt som gjør dette når det er så konsistent med når det skjer. Hvis jeg nå fikk feilen bare en eneste gang i varmer vær så ville jeg gitt slipp på at det er spenningen eller kondensatorene som er problemet. Leste forresten at MB hadde noen TEMIC'er rundt 2000/2001 som hadde dårlige kondensatorer. Disse MRSZ3 modulene begynner jo å bli noen år nå og kondensatorer tørker jo ut med tiden. Hadde håpet jeg slapp og bygge om til MRSZ4 system, men det er mulig det blir til det etterhvert spesielt pga slipper å lodde meg på for å clear'e modulen hver gang. Tror ikke den låser seg helt, før feilen har oppstått 256 ganger. Da er det tid for memoryblank igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet April 30, 2018 Share Skrevet April 30, 2018 Airbagmodulen blir som nevnt aktivert allerede ved første hakk på tenningen. Du trenger dermed ikke å skru tenningen på hakk to eller dra motor på starter for å fullføre sjekk av airbagsystemet. Fungerer det som det skal så vil lyset slokne etter 2-3 sec på første hakk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
xracer Skrevet April 30, 2018 Forfatter Share Skrevet April 30, 2018 Ja, skjønner. Tok en sjekk idag ved 3 grader ute. Slo på tenning uten å starte. Lys på først. Gikk så av i noen sekunder for deretter å komme på igjen. Altså 240 error. Spenningen målte jeg til 12.1V mens testet. Får lyst å gå over alle loddepunktene på printkortet, men det er egentlig uaktuelt fordi det er lakk på disse. Jeg har en MRSZ3 v.3.0 også liggende. Verd å prøve den tro? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet April 30, 2018 Share Skrevet April 30, 2018 Er ikke ombygging til MRSZ4 kun bytting av modul og sensorer under setene? I tillegg til koding da. Du kan prøve den andre MRSZ3 du har liggende, må vel bare kode inn VIN i airbagmodulen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
xracer Skrevet Mai 1, 2018 Forfatter Share Skrevet Mai 1, 2018 (endret) Satte inn MRSZ3 v.3.0 modulen idag. Etter start var det shadowfeil på alle sensorer, men ikke Internal ECU error feil. Clear'a feilene og nå feilfri. Skal prøve ut denne litt i dagene som kommer. Går det i vasken, blir det MRSZ4 system. Har en slik samt passende sensorer også. Eneste komponenter som er lette og bytte på V.2.5 er kondensatorene og kan veldig gjerne være de som er dårlige, men det blir ett prosjekt for en annen gang 🙂 Endret Mai 1, 2018 av xracer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turbo-HF Skrevet Mai 13, 2018 Share Skrevet Mai 13, 2018 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå