Gå til innhold

Motor problemer e39 m52 520i.


Bmwray
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Våres e39 stoppet plutselig en dag etter jeg skulle starte den opp. Ville ikke holde turtall. Starter opp går til ca 1000rpm for og så slå seg av. Samme skjer gang på gang at om jeg gir gass eller lar den stå så vil den ikke opp i turtall mere enn litt også *drukner* den og slår seg av. 

Men plutselig starter den som normalt å går som normalt noen km også plutselig faller turtallet ned i 1000 også stopper den etterhvert. 

Jeg tenker coil, men hadde problemer med coil på en annen e39 og da gikk bilen bare veldig surt og det røyk en del av eksosen. Den var kjørbar ihvertfall. Så aner ikke hva som kan være feil denne gangen? 

 

Var på vei til å selge bilen, så skjedde dette rett før annonsen ble lagt ut. Motoren har aldri hatt noe problemer tidligere og alle Coiler, sensorer har ihvertfall ikke vært byttet i våres eie over 8år.

Evnt betale et verksted for å kjøre diagnose verktøy, men ikke alltid det er så enkelt heller. 

Takker for alle tips og råd. 

Endret av Bmwray
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tok en liten tur med den nå og den virket helt fint, så da spørs det vel om dem får opp noe på dataen på verkstedet? 

Er veldig typisk det at når man bestiller time er alt fint 😁 

Er det mye jobb for å komme til på kam/veiv sensoren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kamsensor er greit jobb å bytte for en som har litt peiling. Husker ikke med M52, men M54 har 2 stk, og de sitter litt trangt til. Veivsensoren er vel egentlig enklere å bytte i seg selv, men du må komme til fra undersiden.

Ganske vanlig fenomen på disse motorene, og ikke noe å miste nattesøvnen av. (Og ja. De kan ha symptomer som kommer og går. De blir ofte verre på varm motor).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M52 er veldig enkel, de fleste har sensorhodet fremme i motoren over vibrasjonsdemper med kobling under manifold. Det verste er å koble den til under manifold uten å demontere. Du må demontere fremfre motorløfteøre for å få ledningen innom vanosslangen. tok meg en time i høst langs veikanten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner. Da er det ikke store saken å fikse da. 

Er vel likegreit å få verkstedet til å fikse dette når dem feilsøker på dataen, men med dagens timepris pluss deler og demontering kan vel dette fort komme på 5000? Saken er den at den trenger nytt hjul lager foran snart da det har begynt å lage ulyder i høyere hastighet , og det lekker eksos på manifoilen, kanalen må sveises bak rundt jekke punktet. Så det begynner å bli en gammel bil til å betale flere tusen for verksted arbeid. 

Skal vurdere å selge den slik den står til en som kan skru selv. Evnt få den til å gå og selge den for selvkost av dem nye sensorene pluss litt til.. 

Spørsmålet blir litt hvor mye jeg kan legge den ut til. 

Velholdt 99 modell 220000km, skinn automat, iskald aircondition. Ikke mye rust med tanke på den er 19 år. Hva kan man selge noe sånt for slik den står i dag ? EU ok frem til august 2019. 

Ser ikke for meg så mye, men det er mye bil igjen for en som gjør dette selv mot en som må betale høy timespris for det meste. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...