Gå til innhold

Hvilke fjærer med S54 i E30 M3??


Kristian 325
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Hva slags fjærer og dempere bruker folk som har E30 godkjent med S54??

Er det en spesifikk måte man kan regne ut hvor kraftige fjærer man trenger i E30 som skal godkjennes med S54?

Akselvekten foran og bak på E46 M3 fjærer er 970kg foran og 1140bak.

Akselvekten foran og bak på E30 M3 fjærer er 790kg foran og 865kg bak.

Regner med at S54 veier litt mer en S14.Vet folk hva vekten er på de to motorene?

 

Grunnen til at jeg spør er at jeg finner ikke noen fjære til E30 som oppfyller vektkravene til E46 M3.E46 M3 er jo en tyngre bil,så jeg er i tvil om jeg må ha fjærer som tåler så mye vekt, på E30 M3 med S54. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hva du monterer i en e30, så må du fortsatt forholde deg til vektene i det karroseriet/vognkortet til e30n. ikke bland inn ett annet mye tyngre karroseri, er mye annet enn motor som utgjør vektforskjellen over 2 generasjoner bil. 

Enkelte kontrollører henger seg opp i HK begrensing, men det er bare tull og dem må somregel gi seg ved klage. Fleste godkjenner med M3 bein med KW eller HR uten problemer. 

s54 er noe tyngre, men ikke allverden. Det viktige er å kjøpe en bil med høye akselvekter forran. helst 800+ kg. enkelte 320/325 preface har ok vekter, men noen har veldig - veldig lite.  ( kan skille 40kg her forran ) Fra 20kg mindre enn M3, til 20kg mere) fleste facelift har bra vekter. ellers er det carbonpanser ( - 15kg) asfaltmatter ( 30-35kg), lettere stoler er fort 20kg, gulvmatte bytte til filt er fort 15kg og så videre. 

M3 stylinga veger også noe jævlig, noe du evt slipper å tenke på en vanlig E30. bl.a er bare M3 frontfanger nesten 20kg på verst tenkelige steg. M3 har somregel også ABS og elvinduer, som også veier mye. Takluke veier nesten 30kg. men igjen, velg ett karroseri som har bra vekter i utgangspunktet. 

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Takk for veldig bra svar:)Jeg har jo vært helt på villspor med dette skjønner jeg,har missforstått helt.

Men da er jo saken enkel,hvis jeg ikke finner noe informasjon om de fjærene som står på bilen nå,så blir det til at jeg handler HRfjærer og monterer dem på M3 beinene.Det er en original E30 M3,så den kom jo originalt fra fabrikk med M3styling,takluke,elruter og ABS.Eneste vekt endring er jo S54 motor og bremser,så jeg må se litt nærmer på hvor mye ekstra vekt det utgjør tenker jeg:) Har kontakt med SSV og er godt igang med godkjennings prosessen har papirer på alt utenom fjærer og bremser,så det er det jeg må finne ut av nå:)

Har ordnet Z3M hjerne slik at S54 motoren i teorien bare skal ha 325hk istedet for 343hk.Vet jo aldri hva slags kontrollører man møter på,noen ganger greie mens andre ganger sure og pirkete.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E30 M3 med alt av ekstrautstyr så må du forberede deg på å slanke en hel del. min veide 1330kg med s50b30 og 5 trinns kasse og e36 m3 bremser med alt på halv tank. så må man plusse på 4x75kg for sitteplasser. husk at du må legge til ting som større radiator, gearkasse, tungt dobbelmasse svinghjul o.l, større oljekjøler og så videre.  

ellers er de fleste E30 M3 med s14 også over ulovlig vekt med alle væsker. Vet om s14 biler som var/er tyngre enn min var med s50b30. :)

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den har alt av ekstra utstyr.Dumt med tanke på vekten som trengs for å få det godkjent,men det ordner seg🙂Radiator er av aluminium og har ikke dobbelmasse svinghjul,så det hjelper jo litt.Ellers skal jeg se på hvilke andre ting kan gjøres for å redusere vekten.Må nok vurdere å montere noen andre bremser,nå står det på et "overkill" 8stemplet bremsekit som veier mye.

Åja,det visste jeg ikke🙂Litt rart med tanke på at det "bare" er S14 maskin i dem,men det er vel blant annet utstyret som drar opp vekten,som du sa😊

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...