Gå til innhold

[LØST] Bytte av bakdempere E39 sedan


E.C.
 Share

Anbefalte innlegg

Skulle ikke tro at jeg ville spørre om hjelp på demperbytte, men ser man det. Høyre side greit. Ved demontering så løsnet jeg tårnlagerskruene og skruen nederst, etter noen runder kunne den bli skrudd ut for hånd. Et kakk med gummihammer og demperen datt ut fra festet. Ved tilbakemontering så festet jeg demperen i tårnlageret (ikke helt strammet der oppe) og fikk hjelp av en til å tråkke på bremseskive/caliper så bærebroen gikk nok ned til å poppe inn hylsa på demperen inn i spindelen og starte skruen. Skruen gikk litt treigt (definitivt langt forbi fingerskruing) da bærebruen er i spenn kontra demperen, men det var ikke helt jævlig. Helt mot slutten spratt alt på plass og skruen gikk lett helt til den var fremme, bare å stramme siste bit når hjula står på bakken.

Demontering på venstre gikk likt som på høyre. Monteringen er en annen sak. Tråkker ned bærebru og trykker inn demperhylsa som stikker ut. Skiven på hylsa går ikke helt flush med bærebruen, skruen starter ikke så ille, men det blir mer og mer motstand jo lenger inn den kommer. Det hjelper å ha en person stående på skiva/caliperen for å få bærebroen ned (monteringshylsen på demperen er som nevnt lenger ned enn monteringsgropen på spindelen når de er frakoblet), men jo lenger inn skruen kommer jo mindre effekt gir det å tråkke bærebroen med spindelen ned. Er det et eller annet åpenbart jeg overser?

Monteringsgropen på spindel ser og føles rent ut. Skruene er nye, men har nå prøvd med den gamle også. Håndbrekket er av. Prøvde til og med å smøre den delen av bolten som potensielt "gnisser" mot demperen med olje uten at det hjalp, blir ca. 1 cm igjen før det blir nesten helt umulig å vri lenger inn.

Bilder høyre:

20180626_185238.thumb.jpg.759c8000bf5c75615c33575cb7a21a32.jpg20180626_185306.thumb.jpg.52ee959b3a49b8d162ce781f7fda4bd9.jpg

Bilder venstre:

20180626_185407.thumb.jpg.b6fc7be81fee65b39e63eeb1d67e1f07.jpg20180626_185426.thumb.jpg.5f8c0e66bc98c98df22e5054e091bee2.jpg

Endret av E.C.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg veit ikkje heilt om det er til hjelp, men når eg bytta på min så brukte eg originaljekken imellom bærebru og karosseri. Den passar perfekt inn der, og da kan du finjustere meir enn om du står på bremseskiva o.l. Eg hadde ikkje det samme problemet ihvertfall, gjekk rett inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, takk for tipset. Var innom tanken selv og prøvde litt med en saksejekk uten at jeg merket så mye forskjell. 

Har gitt opp for i dag, men begynner å tenke på  at om jeg får presset demperen helt inn der den skal sitte så bør bolten gå inn "av seg selv". Så lurer på om jeg ikke skal få tvunget bolten ut igjen og prøve å putte noen skiver og en pipe mellom demper og bolt for å se om jeg får presset demperen helt inn til spindelen som på den andre siden. Prøvde å banke litt på den fra den andre siden, men det er litt begrenset på hvor mye "unødvendig" kraft jeg skal bruke på en ganske dyr demper, har ikke lyst til å ødelegge noe heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet mine fjører bak nylig fordi ene knakk, sleit litt med venstre bak men det gikk til slutt, viktig at hylsen går perfekt inn i bærearmen. Du må huske å justere øvre bolt med hylsen nede i en linje, se bilde, ellers vil du vanskelig kunne vri demper på plass. Du må og først sørge for at demperlager oppe er i 0 posisjon. Før du demonterer demper så er du nødt til å kile ned hovedbærearmer fordi den beveger og vrir seg litt opp pga geometrien til integralleddet. Hvis du ikke låser den så vil den lett vri seg litt og bolten vil få for mye friksjon når du monterer den. Så hovedbærearmen må presses gått ned, helst noen mm ned ifr hvileposisjon når bilen er løftet opp. Jeg målte opp og brukte en trekile til det som jeg hamra inn mellom bærearm og karosseriet. Når du har håndfestet den med bilen oppjekket skal du jekke ned bilen og så trekke til med moment 127Nm. Har du hatt hjulstilling i det siste? Sånn for å sjekke at bærearmen ikke er vridd eller noe, kan jo kanskje være en feil med demperen og?

Lykke til

 

image.thumb.png.19b4eef1698091a6f6b970894351f9bf.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Demperen kan godt mulig ha vært mandagsdemper, var en liten bøy i skåla som GS mente "ikke var noe vesentlig" som jeg bøyde litt ut for at skåla skulle bli flatere. Kjøpte ikke ny gummiring nede mellom fjær og skål dessverre og på "problemsiden" så var den litt vel løs, så var vanskelig å få siktet inn fjæra til å ligge der den var ved demontering. 

Jeg fant ut at jeg hadde strammet tårnlageret litt for mye i begynnelsen, så det ble lettere å vri demperen riktig i forhold til spindelen etter at jeg løsnet der oppe, men den gikk ikke "flush" mot spindel. 

Bolten har nå blitt tvunget inn og demperskiven går "flush" mot spindel. Jeg må få vist og godkjent bilen senest fredag, så jeg tror at jeg får leve med det de få kilometerne. Så skal jeg få bestilt ny gummiring og låsemutter til toppen og demontere alt igjen for å sjekke geometrien. Skal ikke behøve å bruke alle kreftene på å tvinge inn en bolt som skal gå inn med fingrene. 

Hjulstilling skal det bli om ikke så lenge, skal bare få byttet et par foringer foran først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok demperen ut igjen i dag. Sentreringen var nok et par grader skeiv i forhold til tegningen over. Demonterte og byttet de smådelene som var utslitt og satt fjærbeinet sammen igjen. Denne gangen ble det helt rett linje (bilde under). Før jeg monterte på bilen så sjekket jeg at bolten faktisk gikk inn i spindelen uten for mye motstand. Valgte til slutt den gamle bolten fra motsatt side siden den ikke har vært utsatt for noe tvang. Gikk ikke inn med fingrene, men var helt greit. Satte inn fjærbeinet og startet så vidt mutterne på tårnlageret. Tråkket ned på bremseskiva og dro demperen inn i festet. La seg perfekt inn mot spindelen med en gang. Brukte litt Loctite på bolten og skrudde den inn, gikk helt fint. 

Så da har jeg lært å orientere ting riktig og la tårnlageret henge ganske løst, samt at det er greit å undersøke tilstanden på smådeler før man bestiller, så slipper man å gjøre det i flere runder. Takk for tips og teknisk tegning! :)

demper.thumb.jpg.09f685d216c9e62762a1082e0d396d5c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 30.6.2018 at 20.51, E.C. skrev:

Tok demperen ut igjen i dag. Sentreringen var nok et par grader skeiv i forhold til tegningen over. Demonterte og byttet de smådelene som var utslitt og satt fjærbeinet sammen igjen. Denne gangen ble det helt rett linje (bilde under). Før jeg monterte på bilen så sjekket jeg at bolten faktisk gikk inn i spindelen uten for mye motstand. Valgte til slutt den gamle bolten fra motsatt side siden den ikke har vært utsatt for noe tvang. Gikk ikke inn med fingrene, men var helt greit. Satte inn fjærbeinet og startet så vidt mutterne på tårnlageret. Tråkket ned på bremseskiva og dro demperen inn i festet. La seg perfekt inn mot spindelen med en gang. Brukte litt Loctite på bolten og skrudde den inn, gikk helt fint. 

Så da har jeg lært å orientere ting riktig og la tårnlageret henge ganske løst, samt at det er greit å undersøke tilstanden på smådeler før man bestiller, så slipper man å gjøre det i flere runder. Takk for tips og teknisk tegning! :)

demper.thumb.jpg.09f685d216c9e62762a1082e0d396d5c.jpg

Så bra :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...