Gå til innhold

Er den elektriske kjølevifta nødvendig?

zeicko
 Share

Anbefalte innlegg

Har en 03 330d med større intercooler montert. Da jeg monterte den tok jeg av vifta foran og har ikke hadd noen problemer med motortemp. Men jeg klarte selfølgelig og borre et fint hull i kondensatoren til ac systemet. Har bestilt ny nå og det jeg lurer på er om den vifta er nødvendig eller om jeg kan kjøre uten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men virker AC uten den vifta?  Det blir ofte kalt AC vifta og det er vanlig at AC ikke virker uten denne, når det gjelder å kjøle motor så holder det med viscosevifta så lenge viscosekoblingen er i orden.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ac funker uten vifta, det kan jeg bekrefte. Eneste er at om motoren blir veeeldig varm, særlig i temp vi har hatt denne sommeren, så får ikke ac kondensatoren nok kjøling og da blir det overtrykk i systemet og gassen slipper ut gjennom en sikkerhetsventil. Lg da er gassen borte og du sitter igjen med ett klimaanlegg som ikke gjør jobben sin. Få vifta fiksa eller vær obs ved køkjøring og tomgangskjøring. Jeg skrur av ac ved køkjøring og tomgang. Opplevd akkurat det jeg skrev over i sommer. Ikke morro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...