Kristian 325 Skrevet August 25, 2018 Share Skrevet August 25, 2018 Hei. Tidligere i denne uken så hadde jeg min E92 inne hos Bavaria for en sjekk.Da sjekket de coiler,tennplugger,kompresjon i alle seks sylindre,rengjorde vanosventiler og så slettet de all dataen til bilen og la inn alt på nytt igjen.I tillegg tok de en diagonse. Alt de hadde sjekket var ok og de fikk ikke opp noen feilmeldinger. Men for å komme til poenget,før jeg hadde bilen inne hos bavaria så lå alltid vanntemperaturen på 90grader og så var den oppe å snuste på 100grader når jeg brukte øvre del av turtall registeret,en sjelden gang.Men nå etter at den har vært hos bavaria,så ligger temperaturen på mellom 95-100 ved normal kjøring og ca.105grader hvis jeg akselererer.Syns den varierer temperaturen veldig nå,før så lå den alltid på 90 og meget sjeldent noe annet. Så det jeg lurer på,er om det kan ha noe med at de har slettet all dataen og lagt inn alt på nytt igjen?At noen innstillinger har blitt oppdatert?Vet at vannpumpen på N52 er elektrisk styrt.Kan den få temperaturen til å variere slik fra alt ifra 95 til 105 grader? Har lest litt på det engelske bmw forumet:-It will go up and down depending on driving conditions. The car can control it since the waterpump is electric versus belt driven. It varies pump speed to raise or lower the coolant temp for fuel economy or for performance. -Well, there are technically 4 temperature maps, but in most cases the engine should be running on Eco mode, so this right. The four modes are as follows (there is a PDF online that I am referencing here):• 112°C ECO mode (economy)• 105°C Normal mode• 95°C High mode• 80°C High + mapped thermostat mode Stemmer dette?At temperaturen skal ligge så høyt?Og at det skal variere så mye?Bare på en kjøretur på 30min så begynner den på 95 når den er varm,så noen minutter senere er den oppe på 100grader,noen minutter senere er den oppe på 105 og noen minutter senere kan den krype ned mot 100 til 95 grader igjen. Eller er det termostaten eller vannpumpen som begynner å bli dårlige?(Jeg har sjekket at det er nok kjølevann,luftet systemet flere ganger med varmeapparatet på full styrke og varmeapparatet fungerer veldig fint,det har det alltid gjort.Jeg kan heller ikke finne noen lekkasjer.) Beklager mye tekst.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet August 27, 2018 Share Skrevet August 27, 2018 Ser i orden slik du beskriver det. Hadde pumpen blitt dårlig ville du fått feilmelding, hadde termostaten vært dårlig ville du sannsynligvis hatt en temperatur høyere enn 105 grader og Kristian 325 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet August 27, 2018 Share Skrevet August 27, 2018 Det er rett det som @quandt1960 sier, men defekt termostat vil resultere i feilkdoder og ikke nødvendigvis høyere temperatur da den er elektrisk kontrollert via et varmelement og har voks i tillegg. quandt1960 og Kristian 325 reagerte på dette 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristian 325 Skrevet August 27, 2018 Forfatter Share Skrevet August 27, 2018 Takk for svar @quandt1960 og @Otis😊 👍Har hatt problemer med vibrasjoner fra motoren som jeg har feilsøkt og styrt med en stund og som jeg endelig hadde fått fikset.Så nå begynte å lure på om et nytt problem var i ferden med slå til,men det var godt å høre at det er slikt det skal være🙂Jeg har ikke så mye erfaring med N52/N53 motorene,er mest de gamle M50 motorene jeg driver med🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå