Gå til innhold

Oljeskift på automatkasse '03 320i e46 oljetype?


håkon_w
 Share

Anbefalte innlegg

Hei! 

 

Tenkte jeg skulle legge meg under bilen og skifte olje på girkassen (automatisk med tiptronic).  Men sliter med å finne ut av hvilken oljetype jeg skal ha?  Tenkte å tappe,  bytte filter og på med bunnpanna igjen.  Hvor bør jeg kjøpe filter?  Ser det er stor forskjell i pris på original og oem,  men det er kanskje en grunn for det? Gs hadde en olje som het  ATF LT71141,  uten at det sier meg mye annet enn at den var fryktelig dyr 🤣🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant nå ut at jeg har zf5hp19.  

Og søk på regnr kommer det opp en olje som heter ATF LT71141.  Biltema har en olje med denne godkjenningen 

https://www.biltema.no/bilpleie/motorolje/servoolje/transmisjonsolje-atf-u-1l-2000036318

 

Under "oppfyller følgende spesifikasjoner," står det bla lt71141

Går det ann å bruke? 

Endret av håkon_w
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LT71141 er laget av ESSO. Har ikke erfaring med Biltema sin og kan ikke se at den oppfyller den specen. 

Det sikreste du kan gjøre er å kjøpe et oljeskiftsett av ZF hos Koed. DA får du med filter, pakninger og olje til skift, men da tømmer du ikke konverteren så du får ikke ut alt men ville anbefalt det før flushing om bilen er eldre.

 

https://www.zf.com/global/media/zf_media/document/int_print_catalogs_documents/usa_4/5HP19.pdf

https://www.zf.com/global/media/medien_mastersite/aftermarket/service_information/service_information_zf/transmission/cars_4/englisch_3/modelluebergreifend_1/ZF_SI_Oelwechselkit_50145_EN.pdf

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp byttet motor på en E39, og der er det og ZF 5 HP-19 kasse. Jeg skal bare etterfylle olje, og tror at hele systemet er blitt flushet for ikke lang tid siden. Oljen er brunaktig, og heter ATF 2. På Bavaria er prisen 425 kr per liter.

I vinter byttet jeg også motor , men da M52 enkelvanos og 5 HP-18 kasse. Den har og brunfarget olje. På Bilxtra kjøpte jeg olje på reg.nr, og den var rød. Jeg fylte på likevel fordi jeg trengte flere liter. Men hadde ikke gjort det i dag. En annen bruker den bilen for tiden og det er noe som gjør at motoren ikke går som den skal. Det påvirker og giringen, men den går greit. Men hadde ikke fylt den oljen igjen.

Hvis bilen din er i bra stand , så ville jeg absolutt anbefalt flushing av hele systemet. Det er vel knapt 1/3 av oljen som blir byttet ved å ta av bunnpannen. Tror at prisen ligger på 4-5.000 kr på alt arbeid inkl filterskifte,  pakning og olje. Du får renset hele systemet inklusiv slanger og oljekjøler. Og komponenter inni girkassen.  Sannsynligvis er det urenheter i oljen allerede, og det å bare få byttet ut en liten del hadde jeg ikke vært komfortabel med. Klart er det viktig at filteret blir byttet. Men vi hadde ikke vært komfortable hvis vi skal ta oljeskift på motoren og tapper av 2 liter, og så er det 4 liter gammewl olje igjen. Det vil i tillegg være litt av et styr å bytte oljen hvis du ikke har tilgang til løftebukk.

Jeg ville i alle fall ha hørt hvor mye et verksted tar for en slik jobb.

Hilsen Eirik.

Endret av Eirik Viste
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flushing rengjør I tillegg altså,  det visste jeg ikke. Ja,  jeg er litt betenkt over det å gjøre denne operasjonen selv,  da bilen må være igang mens siste sjekk utføres og det kan jeg si at jeg ikke er komfortabel med.. Og ikke har jeg løftebukk heller 🤣

Hvem har flusheapparat i Vestfold? 

Eirik,  jeg også liker å tappe ut all olje av motor før ny kommer på☺️👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det GM eller ZF-kasse på denne 2003mod? Jeg vil tippe det er GM. Den skal ha Dextron III. Du finner denne oljen på Biltema. Jeg har selv kjørt på Biltema for 2 år siden og bilen er gått 240000km og gearkassen gearer silkemykt. Jeg tenker at jeg skifter olje hver 30-40tusen km med Biltema og da tror jeg dette vil fungerer minst like bra som BMW-olje til 380kr literen som jeg ble anbefalt av BMW første gangen jeg byttet olje og som i utgangspunktet skulle være Livstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Mons1 skrev:

Er det GM eller ZF-kasse på denne 2003mod? Jeg vil tippe det er GM. Den skal ha Dextron III. Du finner denne oljen på Biltema. Jeg har selv kjørt på Biltema for 2 år siden og bilen er gått 240000km og gearkassen gearer silkemykt. Jeg tenker at jeg skifter olje hver 30-40tusen km med Biltema og da tror jeg dette vil fungerer minst like bra som BMW-olje til 380kr literen som jeg ble anbefalt av BMW første gangen jeg byttet olje og som i utgangspunktet skulle være Livstid.

GM på diesel og zf på bensin hvis jeg ikke tar helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zf 5 hp 19 her ihvertfall,  jeg fikk et tilbud idag på 4500,   mesteparten av disse er olje,  da de regner 14 liter på en ordentlig skylling og de kalte oljen atf UNI matic.  Da det meste av dette er delekostnader allikevel,  blir besparelsen minimalt ved å gjøre dette selv,  i tillegg blir det skikkelig gjort med rens og nytt filter,  da blir nok girkassen fornøyd 💪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...