Gå til innhold

Får ikke trykk i kjøling M50B25


Årrestan
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Nylig kjøpt meg "ny" E34, men problemene kom selfølgelig dagen etter kjøpet.

Får ikke trykk i kjølesystem, og vannpumpe og termostat er byttet. Har også luftet skikkelig, men virker som jeg ikke får nok sirkulasjon i systemet. Er god varme i kupe, fram til man dauer motorn, da blir luften kald (selvfølgelig med varmeapparat på fullt).

Noen tips her? Kjibt å stå uten bil og bare gå i minus på kjøpet.

Har prøvd 3 forskjellige radiatorer og radiatorlokk så det er utelukket som feil.

Finner heller ikke noen andre poster rundt på internett som har hatt samme problemet, så da fikk denne posten bli den første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, stoltbmwelsker skrev:

Hvis du skrur av motoren så sirkulerer ikke vannet mer. 

Har ikke E34 på lik linje med de fleste andre aux pumpe som går elektrisk?

Uansett så er ikke det akkurat problemet slik nå... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Årrestan skrev:

Har ikke E34 på lik linje med de fleste andre aux pumpe som går elektrisk?

Uansett så er ikke det akkurat problemet slik nå... :P

Hei :) hva er problemet? Går bilen varm? 

Grunnen til at temperaturen i varmeapparatet forsvinner når motoren stopper er
som stoltbmwelsker sier at E34 var vannpumpe som er drevet av motoren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Svernes skrev:

Hei :) hva er problemet? Går bilen varm? 

Grunnen til at temperaturen i varmeapparatet forsvinner når motoren stopper er
som stoltbmwelsker sier at E34 var vannpumpe som er drevet av motoren. 

Bilen går varm med mindre jeg har lokket til radiatoren oppe ja. Og som skrevet hovedsaklig, så får jeg ikke trykk i systemet tross ny pumpe, termostat og luftet gjennom uendelig ganger.

Begynner nå å rette mitt blikk mot varmeapparatet, siden gulvteppe virker noe bløtt. Er vel nå jeg kanskje burde trekke tilbake kjøpet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Årrestan skrev:

Bilen går varm med mindre jeg har lokket til radiatoren oppe ja. Og som skrevet hovedsaklig, så får jeg ikke trykk i systemet tross ny pumpe, termostat og luftet gjennom uendelig ganger.

Begynner nå å rette mitt blikk mot varmeapparatet, siden gulvteppe virker noe bløtt. Er vel nå jeg kanskje burde trekke tilbake kjøpet....

Formulerte med veldig dårlig kanskje. Men e34 har aux vannpumpe ja, men mange av disse blir bypassa da folk ikke gidder å styre med dem, så regna med at det var tilfellet. 

Så om bilen din blir for varm:

Vannpumpe dårlig

radiator

termostat

sprekk i blokk eller toppakning- gir vanligvis for høyt trykk i systemet

lekkasje i systemet- da ser du at nivået blir lavere osv. 

Aller først ville jeg kjørt en trykktest på systemet og kjørt test av aux vannpumpa. Har du lekkasje i varmeveksler osv. er dette en stor jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, stoltbmwelsker skrev:

Formulerte med veldig dårlig kanskje. Men e34 har aux vannpumpe ja, men mange av disse blir bypassa da folk ikke gidder å styre med dem, så regna med at det var tilfellet. 

Så om bilen din blir for varm:

Vannpumpe dårlig

radiator

termostat

sprekk i blokk eller toppakning- gir vanligvis for høyt trykk i systemet

lekkasje i systemet- da ser du at nivået blir lavere osv. 

Aller først ville jeg kjørt en trykktest på systemet og kjørt test av aux vannpumpa. Har du lekkasje i varmeveksler osv. er dette en stor jobb. 

Har allerede byttet til vannpumpe med metallskovel, termostat samt topp er nyoverhalt for under 15.000km siden.

Har prøvd div radiatorer.

Varmeregisteret lekker ikke. Tørt i gulv og har åpnet bak midtkonsoll  og sett uten tydelige spor av lekkasjer.

Ja, ønsker selv trykktest, men slik utstyr er dyrt for et engangsbruk å være...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Da er det kjørt trykktest og ingen luft lekker ut. 

Byttet radiatorslanger til silikon, AUX vannpumpe fjernet og bypasset siden denne var defekt og koster 2.5k.

Venter nå på den ene tempsensoren som selffølgelig knakk (plasthode) så blir spennende å se hvordan dette går.

Men er det ingen som har hatt samme problem? Virker litt motsatt av det som kommer ved defekt viskose. Den går varm på pådrag (bare ut av gardsrommet så er den på rødfelt) og synker ned i temp på tomgang...

Lei av hele bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.12.2018 den 15.55, Årrestan skrev:

Da er det kjørt trykktest og ingen luft lekker ut. 

Byttet radiatorslanger til silikon, AUX vannpumpe fjernet og bypasset siden denne var defekt og koster 2.5k.

Venter nå på den ene tempsensoren som selffølgelig knakk (plasthode) så blir spennende å se hvordan dette går.

Men er det ingen som har hatt samme problem? Virker litt motsatt av det som kommer ved defekt viskose. Den går varm på pådrag (bare ut av gardsrommet så er den på rødfelt) og synker ned i temp på tomgang...

Lei av hele bilen.

Jeg ville ikke bypasset AUX pumpen, den hjelper deg å førstegangsfylle bilen med kjølevæske og presse ut den første luften som er, slik er det på M52 også. Du kan få luftlommer som det tar tid for bilens vannpumpe å presse ut så dermed kan motoren bli litt varm når luften passerer temp.måler i blokken til bilen naturlig presser alt ut i ekspansjonstanken, noe som tar tid og kjøresykluser. Om du ikke får trykk i vannsystemet så har du en lekkasje et sted. Ser oljen grei ut eller er den beige farge? Toppen på M52 trykktestes med 4.5 bar men det er en vanskelig prosedyre hvor toppen må av. Har du kjølevæske i oljen når du peiler oljen er det toppakning eller sprekk i topp. Du kan trykkteste kjølesystemet og du skal ikke ha mer enn 2 bar testtrykk. (M52, mener M50 er lik der). Om trykket holder seg over 1.9 bar i mer enn 2 minutt er systemet ditt tett. Hvis det er tett så har du antagelig en blokkering i kanalene i blokk eller toppen. Da kan du drenere all kjølevæske og prøve å flushe alt med hageslange og egne middel fra feks Valvoline http://www.valvoline.no/valvoline/personbil/engine-care-1/cooling-system-cleaner-1/ 

 

Om du har sprekk i toppen så vil ikke trykket øke, tvert imot, det vil synke og du vil få luft inn i systemet fordi vann koker lettere ved lavere trykk. Hele trykket i systemet gjør at kjølevæske ikke koker men holder seg flytende.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, orala skrev:

Jeg synes du er litt modig og optimist som satser på en bil som har gått ca 400 000 km iflg. SVV.

Håper du lykkes uten store utlegg.

Chhassi er gått 380. Motor er gått 170.

Apropos det så er det meste nytt i understell av foringer og div. Har også for det meste kun gått på langkjøring på usalta veg.

Sånn sett også godt holdt bil, utenom normal bruksskade og ett rustet jekkfeste.

Endret av Årrestan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...