Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

jeg har et problem jeg håper dere kan hjelpe meg med. 

Jeg føler at bilen holder litt tilbake når jeg drar på. 

Den stopper aldri, og den hakker aldri eller går rart på tomgang. 

Problemet er når jeg skal dra på, føles det i allefall. 

Skrevet

Om jeg kan tippe, og noe du ikke vil få som feilkode, Vanos. Slitte vanostetninger gir deg gjerne mer smådau motor pga en liten lekkasje og dermed noe trykktap slik at vanosstempelet ikke får regulert seg som det skal. Har opplevd det noen ganger på min og om du googler det så vil du kunne lese deg litt opp på det. 

 

http://www.beisansystems.com/

 

Skrevet

Opplever forøvrig at problemet er nesten vekke med Castrol Magnatec fordi den oljen klebrer seg bedre til metall og at du dermed tetter noe bedre (en teori jeg syns stemmer bra på min M52 etter å ha kjørt 12000km med Magnatec kontra BMW MPower)

Skrevet

Har du M52 eller M52TU?
Lukker DISA-ventilen ved oppstart? Rører den seg når du gir gass?
Jeg hadde lekkasje i membranen på DISA-ventilen.
Bilen gikk dårlig på lavt turtall og pådrag.

Ellers er vanos-tetningene det man bør skifte.

  • 2 weeks later...
Skrevet

Tror du mener M52, om du ikke har byttet motor. E39 kom aldri med M50 motor men siste versjon av M50 er ganske lik. Vanskelig, alt er relativt, i utgangspunktet ikke, men du må være svært nøye med klargjøringen av motoren før du demonterer vanos. Så må du ha låseutstyr til timingen

Skrevet

En erfaring jeg har gjort er at motoren blir slappere med lavt oljenivå. Det er hydrauliske ventilløftere på M52, og når oljenivået er lavt løfter ikke ventilene maksimalt. Sammen med det quandt1960 skriver her:

På 12.11.2018 den 14.26, quandt1960 skrev:

Om jeg kan tippe, og noe du ikke vil få som feilkode, Vanos. Slitte vanostetninger gir deg gjerne mer smådau motor pga en liten lekkasje og dermed noe trykktap slik at vanosstempelet ikke får regulert seg som det skal. Har opplevd det noen ganger på min og om du googler det så vil du kunne lese deg litt opp på det. 

 

http://www.beisansystems.com/

 

 

Skrevet
På 26.11.2018 den 12.22, MrBrum skrev:

En erfaring jeg har gjort er at motoren blir slappere med lavt oljenivå. Det er hydrauliske ventilløftere på M52, og når oljenivået er lavt løfter ikke ventilene maksimalt. Sammen med det quandt1960 skriver her:

 

Noe luft vil alltid komme i HVA (hydrauliske løftere). Det en bør gjøre da er å sørge for at oljenivå er der det skal være, ikke under eller over merket. Så ved driftsvarm motor kan du kjøre en lufteprosedyre ved å holde tomgang et sted mellom 3-3500 rpm i minst 4-5 minutt. Dette vil presse luften ut av løfterne, prosessen kan gjentas 2-3 ganger. Om ikke det hjelper kan en kjøre prosedyren en siste gang men da 15 min, feks kjøre i andre gir en stund i det rpm området. BMW selv sier tikking ikke skal påvirke men jeg mener som MrBrum at det kan påvirke litt med at ventilene jobber litt tregere enn de burde

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...