Gå til innhold

Feil på gasspjeldposisjon M52TU *LØST*


FredrikE24
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Sliter litt med E39en om dagen. Den går i failsafe-modus støtt. I Failsafe lugger den og går, maksfart på 90km/t og ingen cruisekontroll eller antispinn.

Jeg har modellen med såkalt MDK-gasspjeld. Altså går det en vanlig wire fra gasspedalen til spjeldhuset. Gasswire drar egentlig bare rundt en mekanisme og noe greier som det sitter to stykk potensiometere på. Basert på et 0-5V signal fra de redundante potmeterne og en masse andre greier bestemmes åpningen av gasspjeldet.
Det er hvertfall slik jeg har forstått opplegget.
Jeg mistenker at det ene potensiometeret er litt ute og kjøre. Helt typisk går den i failsafe helt fra oppstart. Gassposisjon viser OK med litt gass, men viser ikke fullstendig 0% alltid uten pådrag.
Under kjøring kan jeg fjerne feilkoden og den dukker opp igjen så fort jeg slipper gassen. Mistenker derfor at spenningen over det ene potensiometeret ikke samsvarer med det andre med potensiometeret med tilnærmet null pådrag. Jeg mener at det er kun et av de som er ute og kjøre, da motoren vil kun gå på tomgang dersom begge er gåene.

Så til spørsmålet. Er det utskiftning av hele stasen som er løsningen, eller går det ann å åpne opp og rense potensiometerne?
Ny del koster tross alt 8 papp!:mellow:

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg så en episode en gang på wheeler dealers på Discovery. Dette var på en Jaguar mener jeg. De åpnet den opp og skiftet ut alle karbontrådene og limte det sammen igjen.

Nå vet ikke jeg helt hvordan det ser ut inni BMW sitt spjeldhus, men jeg våger meg til å tro at det er noe lignende som på dem bilen jeg så.

Om det er riktig det jeg tror, så er dette ikke en jobb man gjør uten videre.

TLDR: jeg bare synser uten å ha fakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Skiftet gasspjeld(den koster skjorta).

 

alt ok, bilen går som et børseskudd nå. Denne har vært dårlig lenge, lenge før motorlampe begynte å komme og gå. 

Jeg har tidligere gjennomgått både Disa-ventil, Vanos og kamsensorer og har på veien fått en friskere motor. Med nytt gasspjeld har det nok en gang blitt en annen bil. Den sprekeste 520en jeg noen gang har kjørt.. bensinforbruk snitter nå på 0,8 på blandet(!) kjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...