Gå til innhold

Hvor starter man med automat-manuell konvertering? (E36)


HannjOnsøien
 Share

Anbefalte innlegg

Hei! Dette er min første post på forumet... Jeg har en 1996 E36 328i Automat stående hjemme... Jeg har ikke kjørt opp enda, men jeg er i Forsvaret, så det er ikke en prioritet enda.. Jeg tenker å fikse den opp så den blir i kjørbar tilstand til jeg kjører opp, og konvertere den til en manuell girkasse... Dette er en bil som var strøken, men den har hatt en uheldig ulykke på vinterføre, og i tillegg stått ute.... Så den er i litt "shabby" tilstand...
Mitt spørsmål til dere som vet litt.. Jeg tror jeg skal greie å fikse bila så den går gjennom eu, å få skilter på den osv... Men hvor starter jeg ift. konvertering til manuelt drev?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/19/2018 at 5:20 PM, stoltbmwelsker said:

Er en stor jobb. Trenger girkasse, mellomaksel, clutch, svinghjul, bremse og clutchpedal, clutchpumpe, reverssensor, clutch rør og ledninger. Dette er en basic liste så har sikkert glemt noe. Ville vurdert sterkt om det faktisk er verdt det. 

Dette hørtes ut som en del deler... Men hvis jeg kan skaffe deler forholdsvis billig tror jeg at jeg skal utfordre meg sjøl med det ;)
Kan jo skaffe både girkasse, mellomaksel, osv. brukt på finn tro? Så nettopp en getrag 265 kasse fra en 325 e36 som sikkert vil passe ganske godt tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg jobbet som høgger solgte vi endel sett for ombygging til diverse biler. Det er alltid en fordel og ta alt fra den samme bilen ellers er det alltid noen bolter og braketter du mangler. Gearkassen er det letteste og finne.  Det kan også hende du trenger en ny midtkonsoll. Husker ikke med E36 men endel BMWer har også forskjellig utveksling på diffen om du har automat.

Det er også mulig du vil få noen feilmeldinger på motoren hvis den ikke kan finne styreenheten til automatkassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, Rune-K said:

Da jeg jobbet som høgger solgte vi endel sett for ombygging til diverse biler. Det er alltid en fordel og ta alt fra den samme bilen ellers er det alltid noen bolter og braketter du mangler. Gearkassen er det letteste og finne.  Det kan også hende du trenger en ny midtkonsoll. Husker ikke med E36 men endel BMWer har også forskjellig utveksling på diffen om du har automat.

Det er også mulig du vil få noen feilmeldinger på motoren hvis den ikke kan finne styreenheten til automatkassen.

Hva mener du med forskjellig utveksling? Feilmelding er jeg forberedt på, ja! xD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, HannjOnsøien skrev:

Hva mener du med forskjellig utveksling? Feilmelding er jeg forberedt på, ja! xD

https://no.wikipedia.org/wiki/Gir kort

Kort sagt betyr det at det er mulig at på "tannhjulene" inne i diffen har et annet forhold mellom r2/r1 når det gjelder automat vs manuell på din bil.

Altså skal du bygge om bør du sjekke dette.

l et søk på nettet fant jeg dette http://www.bokchoys.com/differential/GearRatios.htm

Så ja på din bil er ikke automat og manuell diffene like når det gjelder final drive ratio

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutes ago, t06afre said:

https://no.wikipedia.org/wiki/Gir kort

Kort sagt betyr det at det er mulig at på "tannhjulene" inne i diffen har et annet forhold mellom r2/r1 når det gjelder automat vs manuell på din bil.

Altså skal du bygge om bør du sjekke dette.

l et søk på nettet fant jeg dette http://www.bokchoys.com/differential/GearRatios.htm

Så ja på din bil er ikke automat og manuell diffene like når det gjelder final drive ratio

Så jeg må ha en ny diff?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får en ganske grei liste i første svar. Ellers er utvekslingen på automatdiffen 3,07 og 2,93 på manuell, så det er ikke sånn at du MÅ bytte.

Hvis du skal ha bilen som en helt "korrekt" manuell 328 så må du ha ZF-kassa, samme som sitter i bl.a. M3. Dette vil da føre til at du trenger en mellomaksel fra 328. Stikkakslingene på automat er vel også tynnere, så disse skal "egentlig" byttes til tjukkere manuelle stikkakslinger. Så må du ha svinghjulet og 240mm clutchen, samt pedaler og opplegget rundt der. 328-deler er ikke nødvendigvis billige, men både girkassa og mellomaksel sitter i en del andre biler, bl.a. i 323, så det er ikke helt umulig å få tak i.

Skal du gjøre det litt halvveis så kan du kjøpe en billigere girkasse/clutch/svinghjul/mellomaksel fra f.eks 320 og beholde både diffen og stikkakslingene, kjører du mer eller mindre pent så holder det helt sikkert. Automatspaken fjerner du, men lar elektronikken til girvelgeren stå i "park" slik at bilen starter. Bilen vil få med seg at automatkassa ikke svarer, men da kan du bare nappe ut lyset i instrumetpanelet, da trenger du bare å koble opp reversbryteren så er du i mål. 

Kjenner folk som har bygget om til manuell i løpet av en helg og om du bytter til kjipere 320-deler fra en billig delebil som du selger videre igjen så trenger det ikke å koste all verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, E.C. said:

Du får en ganske grei liste i første svar. Ellers er utvekslingen på automatdiffen 3,07 og 2,93 på manuell, så det er ikke sånn at du MÅ bytte.

Hvis du skal ha bilen som en helt "korrekt" manuell 328 så må du ha ZF-kassa, samme som sitter i bl.a. M3. Dette vil da føre til at du trenger en mellomaksel fra 328. Stikkakslingene på automat er vel også tynnere, så disse skal "egentlig" byttes til tjukkere manuelle stikkakslinger. Så må du ha svinghjulet og 240mm clutchen, samt pedaler og opplegget rundt der. 328-deler er ikke nødvendigvis billige, men både girkassa og mellomaksel sitter i en del andre biler, bl.a. i 323, så det er ikke helt umulig å få tak i.

Skal du gjøre det litt halvveis så kan du kjøpe en billigere girkasse/clutch/svinghjul/mellomaksel fra f.eks 320 og beholde både diffen og stikkakslingene, kjører du mer eller mindre pent så holder det helt sikkert. Automatspaken fjerner du, men lar elektronikken til girvelgeren stå i "park" slik at bilen starter. Bilen vil få med seg at automatkassa ikke svarer, men da kan du bare nappe ut lyset i instrumetpanelet, da trenger du bare å koble opp reversbryteren så er du i mål. 

Kjenner folk som har bygget om til manuell i løpet av en helg og om du bytter til kjipere 320-deler fra en billig delebil som du selger videre igjen så trenger det ikke å koste all verden.

Right... Jeg vill helst bruke deler fra M3 da, siden de er de mest robuste, og tåler mest...sant? Men hva er forskjellen på ZF-kassa og Getrag-kassa? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Getrag er vel spesifisert til 250Nm og ZF til 320Nm. Lengden på kassene er forskjellig og dermed er mellomakselen også det. 

Du får selv vurdere kost/nytte for fetere deler. Ja, M3 har en del deler som er bedre enn standard E36, men om det er verdt det kommer an på bruken din og hva ellers du gjør med bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, E.C. said:

Getrag er vel spesifisert til 250Nm og ZF til 320Nm. Lengden på kassene er forskjellig og dermed er mellomakselen også det. 

Du får selv vurdere kost/nytte for fetere deler. Ja, M3 har en del deler som er bedre enn standard E36, men om det er verdt det kommer an på bruken din og hva ellers du gjør med bilen.

Jaha ja... Dette var interessant... Tusen takk! :D
Jeg tenkte å ha dette som et prosjekt, skjønner du.. Så jeg har planer om å gå over hele bilen til slutt. :)
Men først blir det bare enkle ting som å repararere den lille skaden som er gjort på den, for så å shine den opp.. Den skal tilslutt bli registert for å kjøre på vei :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...