GĂ„ til innhold

Hvor starter man med automat-manuell konvertering? (E36)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Dette er min fÞrste post pÄ forumet... Jeg har en 1996 E36 328i Automat stÄende hjemme... Jeg har ikke kjÞrt opp enda, men jeg er i Forsvaret, sÄ det er ikke en prioritet enda.. Jeg tenker Ä fikse den opp sÄ den blir i kjÞrbar tilstand til jeg kjÞrer opp, og konvertere den til en manuell girkasse... Dette er en bil som var strÞken, men den har hatt en uheldig ulykke pÄ vinterfÞre, og i tillegg stÄtt ute.... SÄ den er i litt "shabby" tilstand...
Mitt spÞrsmÄl til dere som vet litt.. Jeg tror jeg skal greie Ä fikse bila sÄ den gÄr gjennom eu, Ä fÄ skilter pÄ den osv... Men hvor starter jeg ift. konvertering til manuelt drev?

Skrevet
On 11/19/2018 at 5:20 PM, stoltbmwelsker said:

Er en stor jobb. Trenger girkasse, mellomaksel, clutch, svinghjul, bremse og clutchpedal, clutchpumpe, reverssensor, clutch rÞr og ledninger. Dette er en basic liste sÄ har sikkert glemt noe. Ville vurdert sterkt om det faktisk er verdt det. 

Dette hĂžrtes ut som en del deler... Men hvis jeg kan skaffe deler forholdsvis billig tror jeg at jeg skal utfordre meg sjĂžl med det ;)
Kan jo skaffe bÄde girkasse, mellomaksel, osv. brukt pÄ finn tro? SÄ nettopp en getrag 265 kasse fra en 325 e36 som sikkert vil passe ganske godt tro?

Skrevet

Da jeg jobbet som hÞgger solgte vi endel sett for ombygging til diverse biler. Det er alltid en fordel og ta alt fra den samme bilen ellers er det alltid noen bolter og braketter du mangler. Gearkassen er det letteste og finne.  Det kan ogsÄ hende du trenger en ny midtkonsoll. Husker ikke med E36 men endel BMWer har ogsÄ forskjellig utveksling pÄ diffen om du har automat.

Det er ogsÄ mulig du vil fÄ noen feilmeldinger pÄ motoren hvis den ikke kan finne styreenheten til automatkassen.

Skrevet
18 hours ago, Rune-K said:

Da jeg jobbet som hÞgger solgte vi endel sett for ombygging til diverse biler. Det er alltid en fordel og ta alt fra den samme bilen ellers er det alltid noen bolter og braketter du mangler. Gearkassen er det letteste og finne.  Det kan ogsÄ hende du trenger en ny midtkonsoll. Husker ikke med E36 men endel BMWer har ogsÄ forskjellig utveksling pÄ diffen om du har automat.

Det er ogsÄ mulig du vil fÄ noen feilmeldinger pÄ motoren hvis den ikke kan finne styreenheten til automatkassen.

Hva mener du med forskjellig utveksling? Feilmelding er jeg forberedt pÄ, ja! xD

Skrevet
4 timer siden, HannjOnsĂžien skrev:

Hva mener du med forskjellig utveksling? Feilmelding er jeg forberedt pÄ, ja! xD

https://no.wikipedia.org/wiki/Gir kort

Kort sagt betyr det at det er mulig at pÄ "tannhjulene" inne i diffen har et annet forhold mellom r2/r1 nÄr det gjelder automat vs manuell pÄ din bil.

AltsÄ skal du bygge om bÞr du sjekke dette.

l et sÞk pÄ nettet fant jeg dette http://www.bokchoys.com/differential/GearRatios.htm

SÄ ja pÄ din bil er ikke automat og manuell diffene like nÄr det gjelder final drive ratio

Skrevet
33 minutes ago, t06afre said:

https://no.wikipedia.org/wiki/Gir kort

Kort sagt betyr det at det er mulig at pÄ "tannhjulene" inne i diffen har et annet forhold mellom r2/r1 nÄr det gjelder automat vs manuell pÄ din bil.

AltsÄ skal du bygge om bÞr du sjekke dette.

l et sÞk pÄ nettet fant jeg dette http://www.bokchoys.com/differential/GearRatios.htm

SÄ ja pÄ din bil er ikke automat og manuell diffene like nÄr det gjelder final drive ratio

SÄ jeg mÄ ha en ny diff?

Skrevet

Du fĂ„r en ganske grei liste i fĂžrste svar. Ellers er utvekslingen pĂ„ automatdiffen 3,07 og 2,93 pĂ„ manuell, sĂ„ det er ikke sĂ„nn at du MÅ bytte.

Hvis du skal ha bilen som en helt "korrekt" manuell 328 sÄ mÄ du ha ZF-kassa, samme som sitter i bl.a. M3. Dette vil da fÞre til at du trenger en mellomaksel fra 328. Stikkakslingene pÄ automat er vel ogsÄ tynnere, sÄ disse skal "egentlig" byttes til tjukkere manuelle stikkakslinger. SÄ mÄ du ha svinghjulet og 240mm clutchen, samt pedaler og opplegget rundt der. 328-deler er ikke nÞdvendigvis billige, men bÄde girkassa og mellomaksel sitter i en del andre biler, bl.a. i 323, sÄ det er ikke helt umulig Ä fÄ tak i.

Skal du gjÞre det litt halvveis sÄ kan du kjÞpe en billigere girkasse/clutch/svinghjul/mellomaksel fra f.eks 320 og beholde bÄde diffen og stikkakslingene, kjÞrer du mer eller mindre pent sÄ holder det helt sikkert. Automatspaken fjerner du, men lar elektronikken til girvelgeren stÄ i "park" slik at bilen starter. Bilen vil fÄ med seg at automatkassa ikke svarer, men da kan du bare nappe ut lyset i instrumetpanelet, da trenger du bare Ä koble opp reversbryteren sÄ er du i mÄl. 

Kjenner folk som har bygget om til manuell i lÞpet av en helg og om du bytter til kjipere 320-deler fra en billig delebil som du selger videre igjen sÄ trenger det ikke Ä koste all verden.

Skrevet
17 hours ago, E.C. said:

Du fĂ„r en ganske grei liste i fĂžrste svar. Ellers er utvekslingen pĂ„ automatdiffen 3,07 og 2,93 pĂ„ manuell, sĂ„ det er ikke sĂ„nn at du MÅ bytte.

Hvis du skal ha bilen som en helt "korrekt" manuell 328 sÄ mÄ du ha ZF-kassa, samme som sitter i bl.a. M3. Dette vil da fÞre til at du trenger en mellomaksel fra 328. Stikkakslingene pÄ automat er vel ogsÄ tynnere, sÄ disse skal "egentlig" byttes til tjukkere manuelle stikkakslinger. SÄ mÄ du ha svinghjulet og 240mm clutchen, samt pedaler og opplegget rundt der. 328-deler er ikke nÞdvendigvis billige, men bÄde girkassa og mellomaksel sitter i en del andre biler, bl.a. i 323, sÄ det er ikke helt umulig Ä fÄ tak i.

Skal du gjÞre det litt halvveis sÄ kan du kjÞpe en billigere girkasse/clutch/svinghjul/mellomaksel fra f.eks 320 og beholde bÄde diffen og stikkakslingene, kjÞrer du mer eller mindre pent sÄ holder det helt sikkert. Automatspaken fjerner du, men lar elektronikken til girvelgeren stÄ i "park" slik at bilen starter. Bilen vil fÄ med seg at automatkassa ikke svarer, men da kan du bare nappe ut lyset i instrumetpanelet, da trenger du bare Ä koble opp reversbryteren sÄ er du i mÄl. 

Kjenner folk som har bygget om til manuell i lÞpet av en helg og om du bytter til kjipere 320-deler fra en billig delebil som du selger videre igjen sÄ trenger det ikke Ä koste all verden.

Right... Jeg vill helst bruke deler fra M3 da, siden de er de mest robuste, og tÄler mest...sant? Men hva er forskjellen pÄ ZF-kassa og Getrag-kassa? :)

Skrevet

Getrag er vel spesifisert til 250Nm og ZF til 320Nm. Lengden pÄ kassene er forskjellig og dermed er mellomakselen ogsÄ det. 

Du fÄr selv vurdere kost/nytte for fetere deler. Ja, M3 har en del deler som er bedre enn standard E36, men om det er verdt det kommer an pÄ bruken din og hva ellers du gjÞr med bilen.

Skrevet
1 hour ago, E.C. said:

Getrag er vel spesifisert til 250Nm og ZF til 320Nm. Lengden pÄ kassene er forskjellig og dermed er mellomakselen ogsÄ det. 

Du fÄr selv vurdere kost/nytte for fetere deler. Ja, M3 har en del deler som er bedre enn standard E36, men om det er verdt det kommer an pÄ bruken din og hva ellers du gjÞr med bilen.

Jaha ja... Dette var interessant... Tusen takk! :D
Jeg tenkte Ä ha dette som et prosjekt, skjÞnner du.. SÄ jeg har planer om Ä gÄ over hele bilen til slutt. :)
Men fÞrst blir det bare enkle ting som Ä repararere den lille skaden som er gjort pÄ den, for sÄ Ä shine den opp.. Den skal tilslutt bli registert for Ä kjÞre pÄ vei :P

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...