Gå til innhold

El vinduer funker ikke som det skal BMW E30


Pesslaad
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. 

Har BMW E30 325 coupe 1990 mod. Når jeg kjøpte bilen  fungerte vinduene, passasjersiden fjusket litt. 

Men så ble bilen ståenes i ro 3 måneder og vell så det med minimalt bruk. Vinduene fungerte ikke da med mindre jeg åpnet førerdøren. Trykket jeg inn dørsensoren på samme side for hand sluttet vinduene å fungere, slapp jeg så fungerte dem. 

 

Byttet begge dørsensorene, men da måtte passasjerdøra åpnes og det samme her om jeg trykket inn sensoren for hand. 

 

Noen som vet hva som er feil? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ikke helt oppdatert på E30. men på  5, 6 og 7 seriene av samme generasjon så sitter det 2 releer under ved pedalene. Det ene gir strøm til vinduene når døren er oppe og det andre er aktivert når tenningen står på. Høres ut som om du har en feil her. Det er koblet på denne måten for at du skal kunne lukke igjen vinduene hvis du har stoppet bilen og glemt vinduene.

Ta et søk på BMW e30 ETM så bør du finne koblingskjema, det er nesten håpløst og feilsøke uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Sverre 2468 skrev:

Hei! Prøv også å bytte om bryterne til vindusheisene for å sjekke om det er dårlig kontakt i dem. På min E30 fjusker ene vindusheisen når bilen har stått rolig en stund.

 

Skal prøve det og se om det blir noe forskjell :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Pesslaad skrev:

Kan det da være feil på det ene reléet? 

Det kan det være. Siden det fungerer fint så lenge døren står oppe så er et rele i orden. Du bør høre det klikker i det når du trykker inn bryteren i dørstolpen. Rett ved siden av dette så vil du antagelig finne et likedann rele. Jeg gjetter på at dette har feilet. Prøv og bytte om disse to releene. Hvis det fungerer da så lenge tenningen står på så er alt ok. Da er det bare og få tak i et nytt rele så det også vil fungere med tenning av og dør åpen.

Du vil antagelig finne et til rele i nærheten som du også vil høre at det klikker i. Dette er litt større og styrer forsinkelsen på kupelyset. 

Bemerk at dette vet jeg gjelder 5,6 og 7 serien men jeg kan ikke tenke meg det er store forskjellen på 3 serien. Merkelig nok så finner du ikke denne funksjonen på USA modeller. Hvis det var to ledninger koblet til de bryterne du byttet så er det som jeg har beskrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...