Gå til innhold

Vibrasjoner på kald motor og i drive med bremsen inne (køkjøring) bmw f11 520D


dopus
 Share

Anbefalte innlegg

Har lagt merke til at det er litt mer vibrasjoner i bilen nå som det er litt kaldere ute.

Dette gjelder kun når det er kaldt vær, og motoren er kald, og med automaten i Drive, og bremsen inne, Typisk køkjøring på vei hjem fra jobb. Vibrasjonen forsvinner når jeg slipper bremsen, eller setter kassen i Park. Vibrasjoen er også kun på tomgangsturtall, med det samme jeg toucher gasspedallen så forsvinner vibrasjonen. vibrasjonen er som  regel bare til stede dem første par sekundene med bremsepedallen inne, deretter forsvinner den.

I og for seg ikke så veldig plagsom vibrasjon, men veldig irriterende, og skulle gjerne funnet årsaken til vibrasjonen. Den er ganske  merkbar når jeg står i kø, men forsvinner når motoren har fått driftstemperatur..

 

Noen som har vært borti lignende??? Prøvde å google litt, men det er det som regel motorfester som kommer opp som en mulig løsning. Er det motorfester så burde vel problemet være til stede også i Park mens motoren går?!?!

Bilen er forøvrig kun kjørt ca 112000km

Forslag mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk byttet motorfester på min, men det var pga en spessiell during som kom ved venstre sving og gasspådrag. Sånn visuelt kunne jeg ikke se noe galt med de gamle motorfestene, men nye fester gjorde susen (enn så lenge). Dette var merkbart på vinterstid (kald gummi, kald motor - mye vibrasjoner). Hadde dog ingen problemer med min når jeg stod i kø. 

Hvordan vibrasjon er det snakk om? Er det ulyd som i at noe er løst, eller kjenner du det i sete/ratt/gir? Kan være noe så enkelt som at noe vibrerer mot noe annet?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Takk for kjappt svar. Det er en vibrasjon i selve bilen....pluss litt ekstra vibrasjonslyd.

Ikke som om noe er løst og ligger å rister...kan kjennes i chassiset på bilen. Er jo ikke så veldig mye mer enn normalt, men det er mer enn det skal være.

 

Dette skjer kun når drivverket står i spenn (autolaten i D, motor på tomgang, og fot på brems)Økes turtallet pitte litt så forsvinner lyden/vibrasjonen. Det samme gjør den også hvis jeg setter bilen i park. Hvis jeg holder foten på bremsen noen sekunder så forsvinner også vibrasjonen. Når jeg kjører i kø hjem for jobb, så står jeg sjelden så lenge i ro at lyden forvinner (må gjerne stå 5 sekunder eller mer med bremsen inne) men i løpet av  disse 2-3 sekundene en står i ro med bremsen inne, før en siger en meter og to framover, er vibrasjonen ganske merkbar i bilen. Spesielt fremtredende ved kaldt vær.  tempen her nå er rundt 0 grader. ved tempereaturer over 5-6 grader, så er vibrasjonen ikke like merkbar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... veldig spesielt det med at vibrasjonene gir etter 5 sekunder. På VW med DSG har jeg merket det samme, men der er det fordi bilen etter noen sekunder i kø går i "fri". 

Ettersom du merker det i chassis ville jeg nesten gjettet på motor- ell girkassefeste. Det at du ikke merker det i P er fordi bilen ikke har like stor  belastning. Men igjen, dette er ren gjetting for min del. Fikk masse tyske linker slengt etter meg for noen år sidem hvor flere klagde på vibrasjoner, og dermed hadde fått motorfester byttet. Vet at R4 dieselmotorene på f10 gikk fra vakumstyrte motorfester og til helt ordinære en eller annen gang i 2011, mulig disse ikke fanger opp vibrasjon like bra? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Hei. Av en ellet annen grunn så har vibrasjonen stort sett forsvunnet av seg selv. Har hatt en service i mellomtiden, mulig dem ha gjort noe. Men tviler på det.  Legger i hvertfall ikke merke til vibrasjonen nå 😀😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...