Gå til innhold

e39 525dat 2002 kjølevæskelekkasjse?


sondre
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, har nylig fylt på 1 liter kjølevæske, og oppdaget at våt flekk under bilen - helt i forkant av motor.

Kan ikke se noe vått når jeg kikker ned i motorrommet, kommer sikkert når jeg kjører webasto tenker jeg (i tillegg til normal kjøring).

Er det noen "vanlige" problemer som jeg bør starte feilsøkingen med?

Får vel være glad for at det sannsynligvis ikke går inn i motoren...

Endret av sondre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.12.2018 den 20.37, Otis skrev:

Sånn helt tilfeldig tips, men jeg hadde defekt simmerring på vannpumpa. Den slengte vann rundt i motorrommet så det var umulig å se lekkasjen.

Prøvde å kjenne, men kunne ikke føle noe fukt i det området. Lukter verksted dette, fylte på en halv liter (fylte 2 liter på torsdag) med forsvæske. Typisk at dette skjer når kulda og vintere kommer for fullt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ingen lekkasje, men ser under bilen fremme, litt til høyre på bakken der bilen er parkert, så er det en våt flekk (kjølevæske blå). Og det stemmer jo med plassering av pumpen, men kjente nå uten å starte motor, så kan jo ha tørket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker ikke som om det er knyttet til Webasto`i hvert fall, toppet kjølevannstanken i går, kjørt Webasto 2x i dag tidlig, og nivået er det samme. (om det har minket 1-3 mm skal jeg være forsiktig med å si). Det stryker jo din teori @Otis om vannpumpe og åpen thermostat.

Snakket med Verksted, de vil som vanlig ikke stille diagnose over telefon - forståelig nok. Men de er overbooket og sykdom frem til jul, jeg skulle ringe i morgen så skulle han se om de greide å ta en trykktest uten å love noe. Om ikke må jeg vente til over nyttår.



Det er vel ingen problem å kjøre så lenge jeg har en dunk kjølevæske i bilen og topper opp en gang i blandt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en titt nå som motortempnåla sto rett opp, med moto4r i gang.

Kunne ikke se noe som ligner på fukt i nærheten av vannpumpe, men oppe ved EGR og Egr Thermostat var det fuktig og jeg kunne se at det var blåaktig væske.

Jeg strammet litt på slangeklemmen rett over lufteskrue til EGR thermostat.

20181217_172242.thumb.jpg.b17037c4676fa63d4c4bb6182a19efa6.jpg

Ser også at det er en sprekk på lufeslange inn mot innsug, bør vel holde med gorilla/gaffa teip?

20181217_172257.thumb.jpg.605be7f50128021464dcca55361ae6d7.jpg

 

20181217_172445.thumb.jpg.2339f9820b417d0cf702ec5c96b17f85.jpg

 

Men om vi ser nøye på bildet under så kan det virke som om salngen er sprekt, la ikke merke til det når jeg kikket med det blotte øye.

image.thumb.png.f310d51bc8ee98fff73420eccd6caff7.png

Det var ikke forsvunnet mye kjøleveske i dag, ikke nok til at jeg gadd å etterfylle, men kjøpte en ferdigblandet 3kg kanne på biltema i tillegg til den litersflasken jeg allerede har liggende i bilen.

20181217_172322.jpg

20181217_172624.jpg

20181217_172817.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer til å rengjøre og tørke slangen og peise på med litt TEC7 som midlertidig tetting (Etter råd fra verksted), så får jeg time på nyåret på verksted som bytter slangen og tar en trykktest. Kommer uansett ikke til å bruke bilen i romjulen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi nå ser bort fra at det er møkkete etter en sannsynligvis lang tids lekkasje under motordeksler.

Er ikke slangen som har sprekk, vakum slange - går det kjølevæske der?

Del 8 på bildet https://www.koed.dk/no-no/catalog/diagram/11_7625/1/47555?steering=L&transmission=A&productiondate=20020200image.thumb.png.6a2618d5d7591848ead4b4ada2973771.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har rengjort vakumslangen, og tror at bildet spilte meg et puss, den ser så absolutt hel ut. Derimot så kunne jeg med letthet stramme lufteskruen på EGR thermostaten med drøyt 1/3 turn. Byttet denne thermostaten for nøyaktig 1 år siden, fikk melding om lavt kjølevæskenivå i forrige uke, fylte på 1 liter og så en halv liter. Kan ikke se at det har forsvunnet noe av betydning siden da, så sannsynligvis er det ikke veldig stor lekkasje?

Skal uansett fått tatt en trykktest på verksted på nyåret om det ikke skulle være en mulighet på torsdag.

Screenshot_20181218-164800_Gallery.thumb.jpg.f28e9b56c9fe600b645da7c2bfabac8b.jpg

 

Endret av sondre
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...