Gå til innhold

Erfaringer med biltema sportsfilter?


Bowiitz
 Share

Anbefalte innlegg

Hadde slikt filter på en Vectra (den største de hadde). Bygde et custom varmeskjold av diverse materialer jeg hadde liggende. Du får mer lyd uten tvil, men som du selv har skjønt er det ingenting å hente på effekt.

Negativt:

Satt jeg i kø (og da spesielt på sommerstid) så føltes bilen dau etterpå. Måtte litt kjøring til så filtetet kunne kjøle seg ned og gi akkurat samme effekt som et vanlig filter, kanskje til og med mindre for alt jeg vet. 

Positivt:

Lyden ble merkbart høyere, men avhengig av motor kan dette også være en negativ ting. 

2 ganger i året eller oftere pleide jeg vaske filteret for så å smøre det opp med filterkit som de selger på biltema. Kjørte med dette i typ 45-50k km og hadde ingen problemer. Har lest at oljen i filteret kan ødelegge LMM bare så det er sagt. 

Biltema filteret er basicly bare et univeralt filter man får kjøpt på Ebay til sikkert lavere pris, men jeg vet ingenting om det er bedre flow i disse enn mer annerkjente som f.eks. K&N.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ///M-ini95 skrev:

Hadde slikt filter på en Vectra (den største de hadde). Bygde et custom varmeskjold av diverse materialer jeg hadde liggende. Du får mer lyd uten tvil, men som du selv har skjønt er det ingenting å hente på effekt.

Negativt:

Satt jeg i kø (og da spesielt på sommerstid) så føltes bilen dau etterpå. Måtte litt kjøring til så filtetet kunne kjøle seg ned og gi akkurat samme effekt som et vanlig filter, kanskje til og med mindre for alt jeg vet. 

Positivt:

Lyden ble merkbart høyere, men avhengig av motor kan dette også være en negativ ting. 

2 ganger i året eller oftere pleide jeg vaske filteret for så å smøre det opp med filterkit som de selger på biltema. Kjørte med dette i typ 45-50k km og hadde ingen problemer. Har lest at oljen i filteret kan ødelegge LMM bare så det er sagt. 

Biltema filteret er basicly bare et univeralt filter man får kjøpt på Ebay til sikkert lavere pris, men jeg vet ingenting om det er bedre flow i disse enn mer annerkjente som f.eks. K&N.

 

Takk for tilbakemelding 🙂 Er derfor jeg er litt skeptisk til å montere da motoren bare får varm luft fra motorrommet, og ikke kaldluft. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde et slikt vaskbart K/N innsatsfilter i en E39 530D. Det ga litt dypere lyd, dette er da et innsatsfilter som sitter i den originale luftfilterboksen og ser forsåvidt helt likt ut som det originale. Fordelen her er at lufta blir sugd inn på samme sted som originalt slik at den da er kald og ikke oppvarma av motor.

Når jeg vasket det og satte det inn med ny olje passet jeg på å ikke bruke for mye olje og så lot jeg det tørke på badegulvet over natte før jeg satte det inn igjen. Fikk da aldri problemer med olje på LMM.

Jeg målte luftmengde med originalfilter og med K/N innsatsfilter og luftmengde var helt identisk. Men som sagt så ga det litt dypere lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...