TorbBMW Skrevet Januar 20, 2019 Share Skrevet Januar 20, 2019 (endret) Hei Er ny på Bimmers, så beklager hvis denne tråden havner feil. Har en BMW E46 318d 2003 modell som har fått noen merkelige symptomer. Noen ganger vil ikke bilen starte hvis den stoppes etter den er varm. Dette er helt random, men når dette skjer, så drar ikke starter rundt i det hele tatt. Det kommer ikke en gang et lite "klikk" som det gjerne vil gjøre ved dårlig batteri. Etter 5-15min starter den som normalt, og alt virker ok. I det siste har den begynt å stoppe også under kjøring, bilen bare dør, og ved forsøk på å starte, er symptomene som beskrevet ovenfor. Den har også litt jaging på tomgang når den går, men ingen andre symptomer under kjøring. Jeg hadde en mistanke om dieselfilteret, men nå starter den ikke overhode. Fikk start i går, og flyttet bilen noen meter pga snørydding, men den stoppet 3 ganger underveis, og nå vil den ikke starte mer. Starteren drar rundt som normalt, og bilen er etter, men vil altså ikke starte. Dermed får jeg mistanke om dyser eller dieselpumpe. Bilen har 265000km på baken, er chippet til 140hk. Batteriet er nytt, så det er ikke der. Ladespenning er ok, 14v (kanskje litt lavt) Er det noen her inne som har vært borte i liknende selv, og har en anelse om hva det kan være? Er i tvil på om det er verdt å reparere, men skal selvsagt få tatt en diagnose først. Endret Januar 20, 2019 av Torbaks Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Radical Skrevet Januar 20, 2019 Share Skrevet Januar 20, 2019 Ta en diagnose ja. Sånn helt umiddelbart tenker jeg jordingsfeil av noe slag. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 20, 2019 Share Skrevet Januar 20, 2019 (endret) Min første tanke er også jordingsfeil, men dette tror jeg er temmelig uvanlig på E46 med dieselmotor. Jeg opplevde ikke dine problemer i løpet av de 10 årene og 340000 Km vi hadde nettopp en 2003 E46 318d (Touring). Det jeg imidlertid opplevde var at elektronikken i selve høytrykkspumpen begynte å feile ved ca. 250000 Km med nettopp lett jaging på tomgang samt generelt litt for lav tomgang. Min mekaniker (uavhengig - ikke autorisert BMW forhandler) løste dette ved å endre på tomgangsturtallet i OBC (+ 50 rpm). Etter dette gikk bilen som normalt i nesten 200000 Km frem til vi solgte bilen. Det eneste store problemet vi forøvrig hadde med bilen var et gjentagende problem med svinghjulet (rumling og vibrering). Det meste annet bortsett fra slitedeler som støtdempere, bremseskiver/klosser og det meste av foringer i understelet var originalt da bilen ble solgt inkl. batteriet! Jeg ville først ha tatt en diagnose ved et fornuftig verksted - og sjekk også for jordingsfeil. Lykke til... Endret Januar 21, 2019 av Fredrik Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TorbBMW Skrevet Februar 6, 2019 Forfatter Share Skrevet Februar 6, 2019 Tenkte å gi en status på hvordan det gikk mef bilen. Diagnose ble tatt, og det var feilkode på glødeplugger og dyser. I følge bilverksted, kunne det være gamle koder som lå inne. Denne bilen er chippet, så mulig det kan gi utslag på diagnoseapparatet, ikke vet jeg. Glødeplugger ble byttet, men måtte også bytte glødemodul. Ble en del dyrere enn anntatt, men bilen starter og går helt problemfritt nå. Ikke stopper den heller, slik den kunne gjøre før verkstedet. kalinkamaen og sondre reagerte på dette 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå