Gå til innhold

Hjelp til bytte av toppakning på X3 2.0d e83 M47d20


Gautel
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har hatt et emne her tidligere for feilsøking av denne bilen hvor jeg trodde det var dieselpumpa, men har kommet fram til at problemet er dårlig kompresjon på sylinder 2. Jeg har bestilt sylinderlekkasjetester for å finne ut hvor lekkasjen er, men jeg antar enten toppakning eller brent ventil. uansett så antar jeg må av med toppen og levere den til overhaling. 

Jeg har aldri gjort dette før men jobben må gjøres, og jeg vil gjøre det skikkelig. Tips med hva jeg trenger av deler og fremgangsmåte tar jeg gjerne imot, evt. om det finnes noen verstedhåndbok for denne bilen/motoren? 

Litt ønsketenkning ville vært om det er noen her inne i nærheten av kongsberg som kunne hjelpet meg litt på de vanskelige/viktige delene av jobben. For eksempel å ta av selve toppen uten å ødelegge noe, montering av toppen med kjede osv. Jeg betaler gjerne noen kroner for litt hjelp! Men 15.000 for verksted +10.000 for overhaling av topp syns jeg blir litt for dyrt på en så gammel bil. 

 

Jeg må vel starte med å bestille deler, det jeg tror jeg trenger er:

-toppakningssett https://www.gsbildeler.no/vare/pakning_sett_original___3313554?oq=toppakning

-vannpumpe?

-registerkjede, strammer, skinne?

-stor momentnøkkel. Andre viktige verktøy??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips:)
i går fikk jeg etterhvert kjørt sylinder lekkasjetest på motoren, og jeg ser at lufta lekker ut oljepåfyllinga/peilepinnen... ikke ventilene som jeg trodde.

Er det noen vits å håpe at dette bare er toppakningen? det går vel olje også mellom blokka og toppen.

Hvis det ikke er toppakningen så lekker det ut i sylinderen. Og da lurer jeg på om man MÅ bore opp og bytte stempel og ringer uansett, eller om det bare holder å bytte stempelringer hvis sylinderen ser grei ut? Er det mulig å bytte stempelringer med blokka i bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det er samme motortype og ca effekt, så skal ikke det være nødvendig å melde inn.

Jeg tror du finner svarene når du får av toppen :) trenger vel noen kraftpiper med tusenspor eller hva det er. Husker ikke i farten. Merk o/d og skru av kamhjul og strips registerkjede fast til dette. Ellers så må du tappe motoren for kjølevann flr du begynner og tørke opp vann som faller i sylinderne nokså fort. Sett inn stemplene med motorolje eller wd40 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Etter mye forsinkelser så har jeg nå fått av toppen på motoren.

Jeg så ingen åpenbare feil på toppakning eller topp, men jeg fant nok problemet når jeg prøvde å kjenne på stemplene. Stemplet i sylinder 2 kan jeg røre på frem og tilbake så det klikker når det treffer sylinderveggene. Sylinder 1 er også litt løs, men ikke like ille.

Det er vel bare å skaffe my motor og bytte nå vel? Noen som har byttet motor på disse bilene før?20190330_184059.thumb.jpg.9f509c26a33480f1af7d153d72e2bf81.jpg

Endret av Gautel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...