Gautel Skrevet Februar 8, 2019 Skrevet Februar 8, 2019 Hei Jeg har hatt et emne her tidligere for feilsøking av denne bilen hvor jeg trodde det var dieselpumpa, men har kommet fram til at problemet er dårlig kompresjon på sylinder 2. Jeg har bestilt sylinderlekkasjetester for å finne ut hvor lekkasjen er, men jeg antar enten toppakning eller brent ventil. uansett så antar jeg må av med toppen og levere den til overhaling. Jeg har aldri gjort dette før men jobben må gjøres, og jeg vil gjøre det skikkelig. Tips med hva jeg trenger av deler og fremgangsmåte tar jeg gjerne imot, evt. om det finnes noen verstedhåndbok for denne bilen/motoren? Litt ønsketenkning ville vært om det er noen her inne i nærheten av kongsberg som kunne hjelpet meg litt på de vanskelige/viktige delene av jobben. For eksempel å ta av selve toppen uten å ødelegge noe, montering av toppen med kjede osv. Jeg betaler gjerne noen kroner for litt hjelp! Men 15.000 for verksted +10.000 for overhaling av topp syns jeg blir litt for dyrt på en så gammel bil. Jeg må vel starte med å bestille deler, det jeg tror jeg trenger er: -toppakningssett https://www.gsbildeler.no/vare/pakning_sett_original___3313554?oq=toppakning -vannpumpe? -registerkjede, strammer, skinne? -stor momentnøkkel. Andre viktige verktøy??
Otis Skrevet Februar 8, 2019 Skrevet Februar 8, 2019 newtis.info er en fin side for å starte Gautel reagerte på dette 1
Gautel Skrevet Februar 8, 2019 Forfatter Skrevet Februar 8, 2019 Tusen takk otis! jeg søkte på forumet etter noe slikt, men fant bare en annen side som ikke var så veldig bra. Jeg skal lese meg opp litt.
Gautel Skrevet Februar 18, 2019 Forfatter Skrevet Februar 18, 2019 er det noen som, veit om dette er rette verktøyet til å rotere veiva med? https://www.ebay.com/itm/LAND-ROVER-FREELANDER-LN-2-0-td4-CRANKSHAFT-PULLEY-TOOL-WRENCH-LOCK-HOLDING-KEY/253168572823?hash=item3af205d997:g:TxcAAOSw8w1X4wnG:rk:2:pf:0 i newtis.info siden så er det en annen, men googler jeg den så er det til en annen motor..?? https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e83-x3-2.0d-sav/repair-manuals/11-engine/11-12-cylinder-head-with-lid/4uQ13JA
Evopower Skrevet Februar 18, 2019 Skrevet Februar 18, 2019 (endret) Lav kompresjon på en slik motor er uvanlig. Sikker på at det ikke er en swirl flap som har ramla nedi sylinderen? Endret Februar 18, 2019 av Evopower
Gautel Skrevet Februar 18, 2019 Forfatter Skrevet Februar 18, 2019 swirlflap'ene er intakte. (burde vel fjerne det greiene der i samme slengen nå da) Jeg mistenker sterkt brent ventil, men det finner jeg ut i dag med sylinderlekkasjetester. Bare jeg finner en måte å snu på veiva. Evopower reagerte på dette 1
Otis Skrevet Februar 18, 2019 Skrevet Februar 18, 2019 Om jeg ikke husker helt feil så er det en stor bolt på veiva, du kan skru direkte på den uten spesial verktøy mener jeg. Gautel reagerte på dette 1
Gautel Skrevet Februar 20, 2019 Forfatter Skrevet Februar 20, 2019 Takk for tips:) i går fikk jeg etterhvert kjørt sylinder lekkasjetest på motoren, og jeg ser at lufta lekker ut oljepåfyllinga/peilepinnen... ikke ventilene som jeg trodde. Er det noen vits å håpe at dette bare er toppakningen? det går vel olje også mellom blokka og toppen. Hvis det ikke er toppakningen så lekker det ut i sylinderen. Og da lurer jeg på om man MÅ bore opp og bytte stempel og ringer uansett, eller om det bare holder å bytte stempelringer hvis sylinderen ser grei ut? Er det mulig å bytte stempelringer med blokka i bilen?
Evopower Skrevet Februar 20, 2019 Skrevet Februar 20, 2019 Ta av toppen og sjekk toppakning. OM det skulle vise seg å være et stempel kommer du nok best ut av det med byttemotor. Gautel reagerte på dette 1
Gautel Skrevet Februar 20, 2019 Forfatter Skrevet Februar 20, 2019 ok, takk jeg får bare sette igang når jeg får verkøyet som trengs da Må man godkjenne motorbyttet hos biltilsynet isåfall? pleier det å være enkelt og greit å få godkjent?
Evopower Skrevet Februar 20, 2019 Skrevet Februar 20, 2019 Så lenge det er samme motortype og ca effekt, så skal ikke det være nødvendig å melde inn. Jeg tror du finner svarene når du får av toppen trenger vel noen kraftpiper med tusenspor eller hva det er. Husker ikke i farten. Merk o/d og skru av kamhjul og strips registerkjede fast til dette. Ellers så må du tappe motoren for kjølevann flr du begynner og tørke opp vann som faller i sylinderne nokså fort. Sett inn stemplene med motorolje eller wd40 Gautel reagerte på dette 1
Gautel Skrevet Mars 30, 2019 Forfatter Skrevet Mars 30, 2019 (endret) Etter mye forsinkelser så har jeg nå fått av toppen på motoren. Jeg så ingen åpenbare feil på toppakning eller topp, men jeg fant nok problemet når jeg prøvde å kjenne på stemplene. Stemplet i sylinder 2 kan jeg røre på frem og tilbake så det klikker når det treffer sylinderveggene. Sylinder 1 er også litt løs, men ikke like ille. Det er vel bare å skaffe my motor og bytte nå vel? Noen som har byttet motor på disse bilene før? Endret Mars 30, 2019 av Gautel
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå