Gå til innhold

Løst! E39 M52 koker - bytte radiator?


Hollabaloo
 Share

Anbefalte innlegg

2 timer siden, quandt1960 skrev:

Send meg ditt VIN nummer! Om du har latent varmelagring så er det et H å fylle. Da er det en annen prosedyre! Ikke start motoren da. 

Dobbeltsjekket selv med vin-oppslag, jeg har ikke latent varmelagring. 

MEN, nå fikk jeg det til å virke. Jeg tror ikke det var fordi jeg helte kjølevæske ned øvre radiatorslange, men på forsøk nr 2 så fylte jeg også kjølevæske helt til randen av ekspansjonstanken, og ikke  bare opp til maks-merket for COLD. Da skjedde det noe! Forstår ikke hvorfor det måtte være helt til randen, har du lyst må du gjerne forklare akkurat den delen for meg :) 

Det gikk nå ihvertfall på flere liter med kjølevæske når det først skjedde noe. Bobling fra vent-hullene så jeg ikke noe til selv om jeg holdt på lenge, så til slutt da den ikke lenger tok til seg mer væske, så skrudde jeg igjen hullene og sa meg fornøyd. 

Startet bilen og lot den gå seg driftsvarm med ekspansjonstank-lokket av. Så at temp-nåla stabiliserte seg der den skulle være. Jeg måtte forresten "skuffe unna" kjølevæske med en liten måleskje fra kjøkkenskuffen (det var det jeg hadde tilgjengelig) etterhvert som motoren ble varm og kjølevæsken "utvidet" seg, så det ikke skulle renne over. Her kunne diverse instruksjoner gjerne kostet på seg at det kan være greit å ha en pipette eller annet sugeverktøy tilgjengelig for å få bort overskudds-væsken fra ekspansjonstanken som blir liggende over maks-merket p.g.a. prosedyren med lufting med kun tenning og aux-pumpe på. 

Btw jeg hadde fulladet batteriet 1 døgn med en ctek-lader før jeg startet luftingen ;) Hadde jeg ikke gjort det ville jeg nok vært tom for strøm lenge før jeg ble ferdig. Jeg har ikke strømkontakt der bilen står, så vedlikeholdslading er ikke mulig. Batteriet måtte ut av bilen og flyttes.

I morgen blir det tur til Biltema for å kjøpe en sugepumpe, så jeg får fjernet overskuddsvæske fra ekspansjonstanken dersom den kalde kjølevæska fortsatt ligger over maks-merket. Deretter prøvekjøring 🚙

Endret av Hollabaloo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Hollabaloo skrev:

Dobbeltsjekket selv med vin-oppslag, jeg har ikke latent varmelagring. 

MEN, nå fikk jeg det til å virke. Jeg tror ikke det var fordi jeg helte kjølevæske ned øvre radiatorslange, men på forsøk nr 2 så fylte jeg også kjølevæske helt til randen av ekspansjonstanken, og ikke  bare opp til maks-merket for COLD. Da skjedde det noe! Forstår ikke hvorfor det måtte være helt til randen, har du lyst må du gjerne forklare akkurat den delen for meg :) 

Det gikk nå ihvertfall på flere liter med kjølevæske når det først skjedde noe. Bobling fra vent-hullene så jeg ikke noe til selv om jeg holdt på lenge, så til slutt da den ikke lenger tok til seg mer væske, så skrudde jeg igjen hullene og sa meg fornøyd. 

Startet bilen og lot den gå seg driftsvarm med ekspansjonstank-lokket av. Så at temp-nåla stabiliserte seg der den skulle være. Jeg måtte forresten "skuffe unna" kjølevæske med en liten måleskje fra kjøkkenskuffen (det var det jeg hadde tilgjengelig) etterhvert som motoren ble varm og kjølevæsken "utvidet" seg, så det ikke skulle renne over. Her kunne diverse instruksjoner gjerne kostet på seg at det kan være greit å ha en pipette eller annet sugeverktøy tilgjengelig for å få bort overskudds-væsken fra ekspansjonstanken som blir liggende over maks-merket p.g.a. prosedyren med lufting med kun tenning og aux-pumpe på. 

Btw jeg hadde fulladet batteriet 1 døgn med en ctek-lader før jeg startet luftingen ;) Hadde jeg ikke gjort det ville jeg nok vært tom for strøm lenge før jeg ble ferdig. Jeg har ikke strømkontakt der bilen står, så vedlikeholdslading er ikke mulig. Batteriet måtte ut av bilen og flyttes.

I morgen blir det tur til Biltema for å kjøpe en sugepumpe, så jeg får fjernet overskuddsvæske fra ekspansjonstanken dersom den kalde kjølevæska fortsatt ligger over maks-merket. Deretter prøvekjøring 🚙

Når du fyller til randen første gangen (noe du skal) så hjelper du den lille pumpen fordi den får litt større innløpstrykk, da klarer den bygge opp skikkelig flow. Hvis du ikke fyller til tops første gangen så tar det veldig lang tid før den klarer bygge opp flow. Gjør ingenting om det er noe over kaldmerket så lenge det er noe luft tilgjengelig for at evt luft i motor kommer ut i gassform. En egen kjølevæskesuger er lurt å ha ja :) Kan anbefale også å kjøpe en egen til servooljen og bytte beholder og gå over slanger, sug ut alt fra beholder og slanger og fyll på ny, de fleste E39 i Norge har påfylt CHF11S (grønn). Med ny beholder får du et nytt filter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, orala skrev:

Da fikk jeg endelig en aha opplevelse. Jeg har lest og hørt at E 39 er så vanskelig å fylle/lufte, men hos meg går det som en lek hver gang.

Det er jo ikke likt opplegg for M52 og M54 som jeg har. 

Jeg og leste det samme men begynte til slutt å irritere meg litt over det for det er jo BMW. Når jeg skjønte kretsen og hvordan alt er logisk bygd opp er det en lek. :) God kjølevæske og kjølesystem er alfaomega for å få disse motorene til å vare lenge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, quandt1960 skrev:

:) God kjølevæske og kjølesystem er alfaomega for å få disse motorene til å vare lenge

Apropos det, hva tenkes om vann fra springen vs. destillert vann? Jeg blandet med vann fra springen, men så kjører jeg en gammel "beater" som nok ikke har mange år igjen før den havner i pressa. Jeg brukte forøvrig denne kjølevæska fra thansen (gamle Torshov bilrekvisita):

image.png.f713b6d2619c416c56d34bf08d0befd7.png

Endret av Hollabaloo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, quandt1960 skrev:

Kan anbefale også å kjøpe en egen til servooljen og bytte beholder og gå over slanger, sug ut alt fra beholder og slanger og fyll på ny, de fleste E39 i Norge har påfylt CHF11S (grønn). Med ny beholder får du et nytt filter.

Ja, jeg ser det svetter fra de to "vanlige" slangene. Vurderte å bytte de og beholderen samtidig med radiator-jobben, men konkluderte med at her er det lurt å ta en jobb av gangen :) Dersom bilen nå er ok igjen etter radiatorjobben så skal jeg fikse servosvettingen i løpet av våren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hollabaloo skrev:

Apropos det, hva tenkes om vann fra springen vs. destillert vann? Jeg blandet med vann fra springen, men så kjører jeg en gammel "beater" som nok ikke har mange år igjen før den havner i pressa. Jeg brukte forøvrig denne kjølevæska fra thansen (gamle Torshov bilrekvisita):

image.png.f713b6d2619c416c56d34bf08d0befd7.png

Vann fra springen skal gå om hardheten er rett, noe den ofte er med norsk vann. På min E46 blander jeg vann med G48 som du har der. På min E39 bruker jeg Valvoline Maxlife ferdigblanda. De er kommet i ny forpakning som er blå nå så har de skifta farge fra rød til lysgul. Ikke velg etter farge som mange gjør men etter innhold som passer alublokk. denne Valvoline sin er universal og kan blandes med alle andre.  https://www.valvoline.com/our-products/antifreeze-products/maxlife-antifreeze-coolant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det normalt at det er noe trykk i systemet også etter at man har skrudd av (varm) motor? Når jeg klemmer på slangene er de litt hardere enn ved kald motor, men ikke steinharde, og dersom jeg forsiktig åpner radiatorlokket så kommer det en psht-lyd når trykker forsvinner, og væskenivået stiger noe i ekspansjonstanken. 

Ellers har jeg i mellomtiden byttet servobeholder og retur- og tilførsels-slange, det var godt å få gjort, nå er det rent og fint for servoolje i motorrommet igjen.

image.png.b474fb8f19369afc2c62471cdd44cf5f.png

Har undersøkt den gamle ekspansjonstanken og ikke funnet noen sprekker i den.

image.png.dc2059c0d4518c39baf0594a72d80601.png

Ser at det lekker litt fra systemet når det er trykksatt. Det lekker fra den nedre returslangen (kald-siden) der den er koblet til radiatoren.  Det hjelper ikke å stramme slangeklemmen. Jeg husker at den slangen var spesielt slapp i fisken og enkel å tre innpå radiatoren, så det er vel bare å bytte den.

image.png.76c1f09721bc8b53de984337ee8a524b.png

Ser også ut som det er tilsvarende lekkasje (men i noe mindre grad) fra slangen koblet til ekspansjonstanken. Det er vel like greit å bytte begge de to pluss den øvre slangen mellom termostathus og radiator...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forresten lett å bytte slangen som går fra ekspansjonstanken? Del nr 7 på bildet. Jeg ser ikke fra motorrommet hvor den ender opp og om koblingspunktet er lett å komme til med verktøy. 

image.png.ebb529a63b7d06e55684c8437384ceb7.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Hollabaloo skrev:

Er det forresten lett å bytte slangen som går fra ekspansjonstanken? Del nr 7 på bildet. Jeg ser ikke fra motorrommet hvor den ender opp og om koblingspunktet er lett å komme til med verktøy. 

image.png.ebb529a63b7d06e55684c8437384ceb7.png

Nr 7 er tilførsel til motorblokken og er koblet til metalforgreiningen, har ikke byttet min ennå da den er grei men den er superviktig. da du må skru ut litt for å komme til, tror du må ut med luftfilterboksen. Viktig å ikke skru disse til for mye eller for lite, om du ikke vet ca for hånd bruk moment, tror det var maks 1,5-3,5 Nm. Du må ikke åpne skrulokket til ekspansjonstanken før væsken har kjølt seg ned så du kan ta på tanken uten problem. Systemet er normalt noe trykksatt til det er helt nedkjølt, er det for varmt så kan du tilføre luft i systemet fordi væsken kan boble. Nivået stiger noe når det er trykk på systemet og væsken fremdeles er varm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da har jeg byttet:

  • radiator
  • ekspansjonstank-lokk
  • 3 x radiatorslanger
  • kjølevæske

@quandt1960 hadde rett, måtte av med luftfilterboksen for å få av slange nr 7. Litt trangt, men gikk greit å bytte den.

Skaffet meg en momentskrutrekker for å trekke til slangeklemmene til riktig moment, 2,5 Nm. 

image.png.a98207b508443283557a293c8b05501c.png

Har kjørt ca 500 km etter reparasjonen, kan ikke se noen lekkasjer og temperaturen er dønn stabil der den skal være (ifølge måleren). 

Jeg opplevde i etterkant av de første par turene når motoren var blitt helt kald igjen at det fortsatt var litt trykk i kjølesystemet når jeg løsnet lokket. Antok at det var p.g.a. luft som ikke var luftet ut i forbindelse med påfylling av kjølevæske og lufteprosedyre med aux-pumpa. Symptomene forsvant etterhvert, men nå i helga var jeg ute på en 300 km dagstur, og da jeg sjekket i etterkant var det litt trykk i systemet igjen ved kald motor. Så det holder jeg under oppsikt for å se om det forsvinner eller vedvarer. 

Setter tråden til løst.

 

Endret av Hollabaloo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Hollabaloo skrev:

Da har jeg byttet:

  • radiator
  • ekspansjonstank-lokk
  • 3 x radiatorslanger
  • kjølevæske

@quandt1960 hadde rett, måtte av med luftfilterboksen for å få av slange nr 7. Litt trangt, men gikk greit å bytte den.

Skaffet meg en momentskrutrekker for å trekke til slangeklemmene til riktig moment, 2,5 Nm. 

image.png.a98207b508443283557a293c8b05501c.png

Har kjørt ca 500 km etter reparasjonen, kan ikke se noen lekkasjer og temperaturen er dønn stabil der den skal være (ifølge måleren). 

Jeg opplevde i etterkant av de første par turene når motoren var blitt helt kald igjen at det fortsatt var litt trykk i kjølesystemet når jeg løsnet lokket. Antok at det var p.g.a. luft som ikke var luftet ut i forbindelse med påfylling av kjølevæske og lufteprosedyre med aux-pumpa. Symptomene forsvant etterhvert, men nå i helga var jeg ute på en 300 km dagstur, og da jeg sjekket i etterkant var det litt trykk i systemet igjen ved kald motor. Så det holder jeg under oppsikt for å se om det forsvinner eller vedvarer. 

Setter tråden til løst.

 

Det er helt vanlig de første X antall varmesyklusene, når du har fulgt prosedyren og fylt blokken skikkelig vil det være fanget litt luft på kald side siden termostat er stengt når du fyller. Når den har åpna en del ganger etter noen varmesykluser blir den luften gradvis pressa gjennom et lite hull internt i termostathuset, det krever trykk. Derfor vil du oppleve litt trykk når du åpner fordi det utligner seg da venthull øverst på eksp.tank har en væskelås. BRa det løste seg, jeg og hadde et H mareritt forrige uke med min (se egen tråd i teknisk om det) men det løste seg fint med ny Nissens radiator og org vannpumpe. På min i går var hele systemet i undertrykk når jeg skulle etterfylle litt fordi de fleste BMW Service verksteder fyller disse med vakuum, det folk vil oppleve da når de løsner vent skrue på termostathus er at væskenivået i eksp.tank stiger voldsomt, er fordi den eneste måten du klarer fylle disse til randen er å bruke den gamle prosedyren med fylling v/hjelp av AUX pumpe til det renner ut av venthull på termostathus, det er litt viktig for å ta vare på termostathuset og dens pakning ellers blir litt luft fanga akk der og motoren vil ikke bli varm fordi tempmåler er fylt med vann og ligger noen cm under ventskruen. Da er jobben gjort, bilen ordner resten selv og er faktisk selvluftende :) Bare til å kjøre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...