Gå til innhold

E60 530D vil ikke starte


02dag
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Her er kveldens findings.

Har ikke klart å se noe sted i inpa at det går an å lese av trykke til matepumpa. Har gransket realoem for å sjekke om det er noe trykksensorer der og det er det ikke. Har ca 400 bar rail pressure når starteren går. Leste et eller annet sted at man skal kunne prime høytrykkspumpa. Ikke klart å finne det heller i Inpa. Men dette trodde jeg skulle gå automatisk uansett. Burde vel sjekke om det faktisk kommer diesel fra matepumpa, men er usikker på om det er en metode for å gjøre det minst mulig grisete. Har også spart på både luftmengdemåler og fuel rail med tilhørende komponenter. Kan bytte trykkregulator for å se om det hjelper.

Under starting i kveld så tok jeg av luftmengdemåler og hele EGR-røret. Bilen oppfører seg ikke noe annerledes av den grunn.

Her er en liten video av hva som skjer. Ikke særlig forandring, men litt mer spektakulært da med tåkelegging av garasjen.

https://www.dropbox.com/s/zpficiz71xshl21/IMG_4782.MOV?dl=0

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å sei, men sida der faktisk kjem eksos så vil jeg tro innsprøytning o.l er OK. Muligens timing, men lite sannsynlig

Syns dette virker som at den kun er tungstartet pga kald temperatur og noe manglende gløding (selvom du kun hadde feilkode på 1 glødeplugg..?)

Som du sier så har du railtrykk, her er jo en sensor som kan være dårlig muligens?

der er jo også regulatoren på høytrykkspumpa som er 'svakhet' på desse vistnok da de må skiftes avogtil.

Har du mulighet til og sette bilen på oppvarming? det og eventuell varmluft inn i innsug, starter den da er jo saken grei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok av regulatoren på høytrykkspumpa for å se om den kunne ha noe å si, men ingen endring der heller. hvis den regulatoren ryker så sier TIS at da bruker den railtrykkssensorene og den return valve som sitter på railen til å regulere trykket.

Har siden sist faktisk kappet ledningene til kamakselsensor og koblet helt parallelt for å eliminere problem med lednigsnettet. Ingen forandring det heller. Ledningene er nå loddet sammen igjen og alt er som før.

Vurderer nå å bytte reil pressure sensor og den return valve siden jeg har begge deler liggende etter den gamle motoren.

Begynner å tro at det er ECU. Har en resettfunksjon på denne, men tør ikke bruke den fordi jeg aner ikke konsekvensene av det. Da kan det jo hende at jeg "bricker" den.

 

Har heller ikke ista+ som fungerer. Tenkte kanskje det var noen flere muligheter for diagnose der.

 

Når det gjelder varmluft så er garasjen oppvarmet, men ikke hele tiden. Men hadde 15 grader der i helga når jeg holdt på.

Endret av 02dag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så på videoen din nå og må si jeg ble litt overrasket over at du fikk eksos ut av innsuget der, det har jeg ikke sett på M57 før (men det kan komme fra EGR da).

Jeg får inntrykk av at starteren din drar motoren noe sakte rundt, i alle fall sammenlignet med de jeg har hatt. Kanskje du bør prøve å starte den på litt silikonspray for å se om det får fart på sakene?

Vet ikke hvor du holder til hen, men det er sikkert noen i dette landet som kan bistå der du er så man kan få flere synspunkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksosen kommer fra EGR ja. Vurderer nå å ta av injectorer og toppdeksel og sjekke timing da enkelte hevder at dette MÅ stemme akkurat på disse motorene. Prøver også å laste ned Ista D for å sjekke om den kan gi meg en bedre diagnose på enkeltkomponenter.

Endret av 02dag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før du skifter masse deler så bør du kanskje sjekke timingen på register. Om multireim har huket fast i noe når den har røket. Så kan det bi ett lite/stort rykk i motoren/register. Om kjeden er litt slakke i, så kan den hoppe over.

Er Volvomekaniker, og da uten å sammenligne for mye. Så har jeg senest idag skiftet kamhjul og register grunnet feil på timingen. Før jeg fant feilen, så ble det skiftet veiv og kam-sensor. Grunnet feilkoder på disse.

Det kan hende jeg er på bærtur, ingen større kjennskap til BMW og deres motorer. Vet bare at jeg har lyst på E70  😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har ikke oppdatert i det siste, og det skyldes at jeg har tenkt og tenkt og snakket med Bjørn Jacobsen i dieselgrossisten. Han mente også det var timing. Så da var det ingen vei utenom.

Fant dette først:

IMG_4800.JPG

 

Og så dette:

IMG_4798.JPG

Dette er altså kamaksellagrene på innsugssiden:

IMG_4801.JPG

Så det ser altså ut for at det er som du sier stihau at når viftereima røyk så ar det blitt et stort rykk i motoren som har ført til at ihvertfall kamakselhjulet har forskjøvet seg og deretter har stemplene banket ventilene opp slik at lagrene på kamakselen har røket.

Jeg har en ekstra topp etter den gamle motoren, men er lite lysten på den jobben nå. Noen som vet om en metode for å sjekke om ventiler har blitt bøyd. Kikkhullskamera? Kompresjonstest? HVordan gjør man kompresjonstest på en diesel?

Eller er det bare å gråte litt først og så sette i gang?  😭

 

Endret av 02dag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er vel bare å bite tenna sammen og bytte toppen. Forhåpentligvis finner jeg fire ventiler fra denne toppen som er gode. Mistenker nemlig at det kan være bøyde ventiler på den andre også. På den sylinderen hvor rådelageret gikk. Ble mye spillerom for det stemplet i den. 

Og litt glede er det oppe i det hele. Får denne kanskje denne uka allerede. 

3FA5E818-907F-4E0E-8D34-3C2CC8417A15.jpeg

Egentlig helt vanvittig da jeg bestilte søndag for to uker siden. Lidenskapen for bmw blir allikevel ikke borte da jeg fortsatt har en i3 og en 02 ☺️

Nå gjelder det bare å få i sammen 530en så jeg slipper å låne så fryktelig mye penger. I etterpåklokskapens lys burde jeg ha solgt denne for minst fire år siden, men klarte ikke. Bilen har vært for bra rett og slett. Stor, går bra fin å se på, spesielt med sommerfelgene på. Utrolig komfortabel doning. Men behovene og ikke minst tidene forandrer seg.

Endret av 02dag
litt for mange trykkleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ser jo heilt sjukt ut. Lært noe nytt i dag også 😳

Er det kun at kammen har vridd seg i spora der, samtidig som att lagrene har røket? Jeg ville jo finnet på og prøvd og skifte kam og stille tilbake denne å se om den fyrer da :) Burde jo være såppas til klaring mellom stempel/ventil att den tolererer standard spor i kam vel ... 

Ellers så vet jeg man kan komme til å se på ventilene om du har ett lite USB kamera å trykker denne ned innsugskanalene.

Kompresjonstest kan gjøres ved og koble seg på glødeplugg, man får kjøpt sett som passer til dette.

 

Endret av Bmwturbin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal sjekke så fort jeg får det timing-verktøyet for da kan jeg se om den også har hoppet over noen hakk, eller om den bare har vridd seg. Hvis den bare har vridd seg så kan jeg egentlig ikke skjønne at ventilene har slått nedi, for det burde vel være margin nok da?

Men den enkleste forklaringen er vel også den beste, Hva skal til for å slå av seks kamaksellagre? Må jo være noe trykk nedenfra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...