Gå til innhold

E39 - pipelyd ved kjøring over fartsdempere


sondre
 Share

Anbefalte innlegg

Er i hvertfall da jeg kjører sakte nok til å høre det. (ca 20km/t)

Når jeg dytter ned skjermen når den står stille hører jeg ingenting, tenker jo at det kan være noen dårlige foringer, men kjenner ikke igjen lyden, er ikke knirkeforing lyd.

Ser ingen lekkasje på støtdempere heller.

Høres ut som om det kommer fra fornten,, og det stemmer med når lyden kommer, men har blitt lurt av lyden opprinnelse før så er ikke sikker på at det er fra fronten.

Noen med tips til å videre gang her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan legge til at pipe lyden kommer også bak (så både foran og bak) og alltid i sammenheng med at hjuloppheng er i opp ned bevegelse spesielt over fartsdumper i sakte fart er det lett å høre.

Jeg tenker på noe gummi som piper derfor jeg lurer på om det er foringer etc. 

Hvordan kjenner jeg om en foring er slitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

1 minutt siden, Hpi skrev:

Det er ikke de berømte knirkeforingene du hører da? 

Nei, de knirker, piper ikke, har byttet de før og det var en helt annen lyd, i tillegg er denne pip/skvik lyden mest markant i forstilling ved mye bevegelse opp/ned hører det svakere når bakstilling kommer i bevegelse over fartsdumpene der jeg bor, kjører i maks 20 over dumpene så er greit å identifisere lyden og hvor den kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åsså har til gode å se foringer som piper. Intergralforingen som noen kaller knirkeforing knirker som en gammel kirkebenk når de blir dårlig. En pipelyd er egentlig en kontinuerlig vibrasjon, altså 99% sannsynlig å komme fra noe som roterer. Ville gått over alt som roterer, fra mekanisk strammer til om håndbrekk henger. Ved lastendring kan sistnevnte pipe litt da når skiven bøyer seg litt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...