mcbanan Skrevet April 3, 2019 Share Skrevet April 3, 2019 Hei! La om til sommardekk idag, og la merke til ein klunkelyd på passasjersida framme. La først merke til den når eg rykka dekket frå side til side når eg hadde jekka det opp. Tok så av dekket, og klarte å få samme klunkelyd når eg holdt i kalipter og bremseskive og rykka frå side til side. Prøvde så å holde i casterstaget mens eg rykka i kalipter, kjente da litt bevegelse i det. Samme i styrestag. Fant så ut at eg får provosert fram samme lyd ved å snurre bremseskiva att og fram. Det siste gjorde meg litt usikker på om det kanskje er hjullager? Eller kan ein få den type klunking ved f.eks gåen casterforing? Har merka at eg har litt risting i rattet ved nedbremsing frå høge hastighetar, det er vel typisk casterforing. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet April 3, 2019 Share Skrevet April 3, 2019 Casterstag er sannsynligvis defekt slik du selv har gjettet på. Så du kan jo skifte det først? Hjullager pleier ikke å lage klunke lyd. Det er jo mer en kule eller ledd. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mcbanan Skrevet April 3, 2019 Forfatter Share Skrevet April 3, 2019 Ja, det blir nok til å bytte casterstag. Men blei usikker når eg framprovoserte klunking berre ved å vri bremseskiva att og fram. Men det skal kanskje så lite til når det er blitt litt bevegelse i det. Høyrte ingen rumling frå lageret. Tenker Meyle HD foringar til dei casterstaga som er der? Tek gjerne imot tips på kva foringar folk har brukt. Eller om det er like greit å bytte heile staget. Bilen har gått 164k, veit ikkje om dei har vore bytta før. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet April 4, 2019 Share Skrevet April 4, 2019 Bytt hele staget, det er såpass lite ekstra at det er verdt det i mine øyne. Og bruk gjerne Meyle HD. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet April 4, 2019 Share Skrevet April 4, 2019 11 timer siden, mcbanan skrev: Ja, det blir nok til å bytte casterstag. Men blei usikker når eg framprovoserte klunking berre ved å vri bremseskiva att og fram. Men det skal kanskje så lite til når det er blitt litt bevegelse i det. Høyrte ingen rumling frå lageret. Tenker Meyle HD foringar til dei casterstaga som er der? Tek gjerne imot tips på kva foringar folk har brukt. Eller om det er like greit å bytte heile staget. Bilen har gått 164k, veit ikkje om dei har vore bytta før. Bruker komplett Meyle HD sett og er fornøyd, prisgunstig hos Koed, da får du med to nedre kontrolarmer samt kyllingbein i HD utgave. Om du bytter alt samtidig begge sider trenger du sannsynligvis ikke ha hjulstillingskontroll da det er samme dimensjoner på alt. Litt stivere enn standard da det ikke er hydroforinger men de varer lengre. SOm Otis skriver casterstag er en kandidat men ofte også indre kuleledd om du kun kjenner det ved å bevege skiven. Da anbefaler jeg Lemførder sine. mcbanan reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mcbanan Skrevet April 13, 2019 Forfatter Share Skrevet April 13, 2019 Løyste seg med nye casterforingar Har ikkje presse eller kuleledd-duppedings, så leverte den til Kokstad Autosenter. Hyggelige folk, og GS partner slik at ein får rabattane sine der og quandt1960 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå