Gå til innhold

Stempel i caliper - vibrasjon


BRIO
 Share

Anbefalte innlegg

For 6-7 mnd siden byttet jeg bremseskiver og klosser fremme på min e60. De nye var brembo kjøpt fra Autodeler.de. De ga en veldig god bremsefølelse når de var ny. Et par måneder senere fikk jeg beskjed fra mitt verksted om at indre styreledd var slitt og burde byttes. Jeg ville vente med bytte siden jeg hadde brukt mye penger på bilen. (Nesten alt i bakstilling var nytt i løpet noen få måneder.) I februar begynte jeg å merke en pulsering i bilen under bremsing. Jeg bestilte bytte av styreledd og hjulstilling på verksted. Fikk så beskjed om at begge indre styreledd måtte byttes og at de etter byttet også merket pulseringen under bremsing. Ingen flere feil fant de ved vehicle check.  Etter dette var pulseringen ikke borte men ble verre i løpet av den neste måneden. Nå har jeg byttet skivene fremme igjen og pulseringen er borte. Jeg føler like vel at det ikke er helt som det skal ved bremsing. Når jeg byttet skiver la jeg merke til at flaten på stempelringen mot bremsekloss på den ene siden hadde hakk og ujevnheter. Kan dette være årsak til at jeg ikke får godfølelsen ved bremsing enda? Kan dette gi kast i bremseskiver igjen? Jeg er redd for at jeg skal få vibrasjoner/pulsering igjen og ønsker å få høre med dere om erfaringer med dette 😀

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Bump!

Kortversjon!

hvordan skal anleggsflaten på stempel mot bremseklosser se ut? Helt slett og fin uten hakk eller merker, eller har ikke dette noe å si så lenge stempelet glir som det skal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Et bilde hadde gjort seg her. Jeg har vanskelig for å tro at overflaten på på stempelet mot klossen er problemet. Det er viktig at det ikke går tregt og at glidebolter er smurt og går lett. Og at klossene ikke går tregt i holderen. Rengjør/slip/børste  anlegsflaten på navet nøye så skiven ligger helt plant 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som ikke føles riktig ut med bremsene da?

Er det noe du kjenner gjennom pedalen? Bremser den ikke hardt nok? Drar den til siden?

Tviler på at "utseendet" til stempelet har mye å si så lenge det får gli fritt. Presser jo bare mot bremseklossen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det en uke siden jeg satte på nye skiver, men beholdt bremboklossene som bare var ca 6mnd. Har så langt i påsken kjørt fra Bergen via Moss og Sverige til Danmark. Det er en during i bilen under oppbremsing fra stor fart. Rattet vibrerer ikke, men det rister litt i bilen. Har litt vibrasjoner under kjøring når jeg ligger i 120+ kmt. Kan det være kasterstag eller tannstang?Bilen var nettopp på Vehicle check og firehjulsstilling. Indre styreledd på begge sider ble byttet. Jeg håpet det var disse som lagde vibrasjoner/skeive skiver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Daniel. skrev:

Ikke direkte ukjent at dårlige casterstagsforinger kan skape vibrasjoner ved oppbremsing. Etter hvert kan man få kast i skivene også på grunn av dette.

Du kan jo sjekke tilstanden på de.

Har du et godt tips på hvordan sjekke tilstand på dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skiftet mine casterstag her om dagen på mistanke om at de var dårlige. Ved demontering så de helt fine ut, men når de var skiftet var det bedre.

Så min erfaring er at det er vanskelig å se om de er dårlige eller ei. Gummien så ganske bra ut, nesten som ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, BRIO skrev:

Har du et godt tips på hvordan sjekke tilstand på dem?

Ikke alltid det er lett å se om de faktisk er dårlige, men du kan jo se etter sprekker i gummien. Eventuelt om de har begynt å slippe fra midten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker jeg kjøper to casterstag og bytter. Trengs det spissing av hjul etter bytte av disse og er det noen gode tips for jobben? Har begynt å lete etter en DIY men er i Legoland med guttungen så ikke så mye tid for sånt nå 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stort sett kun byttet selve foringen, men tror ikke det trengs hjulstilling etterpå om du bytter hele armen. Eneste du må huske er at bolten som går gjennom foringen må strammes når bilen står på hjulet, eller at hjulet og alt annet står i samme posisjon som om den stod på hjulet om du skjønner.

Hvis ikke vil foringen bli vridd og ødelagt når du kjører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...