Gå til innhold

EU kontroll dårlig toppakning

325ie46
 Share

Anbefalte innlegg

Skal på EU-kontroll snart, men bilen bruker litt kjølevæske og det kommer litt hvit eksos. Tror toppakningen er på vei til å bli dårlig. Kommer den gjennom avgassmålingen? Evt. finnes det noen tetningsmidler for toppakningen? Har ikke tid til å bytte toppakningen før EU..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lekker den olje? Jeg måtte på min gamle W202 bytte toppakning. Den dryppet bittelitt olje, men kom ikke igjennom. Det blir likedan med din tipper jeg. Jeg ble tipset om noe tilsetningsstoff til olje som skulle fungere, men det vare bare humbug. Noe fra Biltema mener jeg. Leste litt mer om andre stoff og det var stort sett store lovnader og lite resultat. Spurte også her inne og det var ikke særlig annet å gjøre enn å bytte. Da hadde jeg en halv uke før EU-frist gikk ut. Bestilte deler onsdag fysisk hos Meca, de kom torsdag. Studerte hvilke verktøy jeg trengte og spesialpiper(torx) osv. og kjøpte dette samtidig på torsdagen. Demonterte motor(vi snakker toppakning og ikke toppdekselpskning) og fulgte Haynes-boka og Youtube slavisk. Den ble en sen fredag, langt på natt og en lang lørdag, siden jeg aldri har gjort det før. Hadde ikke tid da jeg jobbet sent fredag og type hele lørdag(09-18), men da måtte jeg bruke nattens timer for å få den i orden.

Siden den gang har jeg alltid bilen på EU-godkjenning i god tid, i tilfelle :) Dette var februar 2013.

Konklusjon: tilsetningsstoffer til olje som skal tette toppakningen er bare tull, bytt toppakning og ha på ny frisk olje.

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Marius2002 skrev:

Lekker den olje? Jeg måtte på min gamle W202 bytte toppakning. Den dryppet bittelitt olje, men kom ikke igjennom. Det blir likedan med din tipper jeg. Jeg ble tipset om noe tilsetningsstoff til olje som skulle fungere, men det vare bare humbug. Noe fra Biltema mener jeg. Leste litt mer om andre stoff og det var stort sett store lovnader og lite resultat. Spurte også her inne og det var ikke særlig annet å gjøre enn å bytte. Da hadde jeg en halv uke før EU-frist gikk ut. Bestilte deler onsdag fysisk hos Meca, de kom torsdag. Studerte hvilke verktøy jeg trengte og spesialpiper(torx) osv. og kjøpte dette samtidig på torsdagen. Demonterte motor(vi snakker toppakning og ikke toppdekselpskning) og fulgte Haynes-boka og Youtube slavisk. Den ble en sen fredag, langt på natt og en lang lørdag, siden jeg aldri har gjort det før. Hadde ikke tid da jeg jobbet sent fredag og type hele lørdag(09-18), men da måtte jeg bruke nattens timer for å få den i orden.

Siden den gang har jeg alltid bilen på EU-godkjenning i god tid, i tilfelle :) Dette var februar 2013.

Konklusjon: tilsetningsstoffer til olje som skal tette toppakningen er bare tull, bytt toppakning og ha på ny frisk olje.

Takk for svar, ingen oljelekkasje, heller ikke forbruk av olje. Bare litt forbruk av kjølevæske. Får vel bare bytte toppakning da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, 325ie46 skrev:

Takk for svar, ingen oljelekkasje, heller ikke forbruk av olje. Bare litt forbruk av kjølevæske. Får vel bare bytte toppakning da.

Okei. Tenker nok derimot da du slipper å bytte i første omgang. Hvis det ikke er noe særlig synlig feil altså. :) Tror jeg ville ha prøvd uten først faktisk i ditt tilfelle da, uten å tørre å garantere noe som helst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før du i det hele tatt starter å bytte toppakningen ville jeg trykktestet både kjøleanlegget og komp test på sylinderene. Toppakningen på disse motorene skal ikke ryke uten grunn. Hvit eksos kan også bety kondens, ikke helt tett eksosanlegg og videre. 

Har hatt en del av disse motorene inne der tidligere eier eller eier mener bestemt på at toppakningen har ryki uten å ha noe mer håndfast på det. De fleste gangene har det vært lekkasje i kjøleanlegget, dårlig vannpumpe og mye mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.4.2019 den 23.45, RemyNG skrev:

Før du i det hele tatt starter å bytte toppakningen ville jeg trykktestet både kjøleanlegget og komp test på sylinderene. Toppakningen på disse motorene skal ikke ryke uten grunn. Hvit eksos kan også bety kondens, ikke helt tett eksosanlegg og videre. 

Har hatt en del av disse motorene inne der tidligere eier eller eier mener bestemt på at toppakningen har ryki uten å ha noe mer håndfast på det. De fleste gangene har det vært lekkasje i kjøleanlegget, dårlig vannpumpe og mye mer. 

Hmm, skal få sjekka komp i morgen. Fant ut at vannet som kommer ut av eksospotta lukter søtt, og etter en kjøretur på høyt turtall var det nesten ingen røyk/vann frå eksos. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet mistanke om dårlig toppakning på disse motorene bør du foreta en lekkasjetest av kjølesystemet så foreta en CO test for å se om det er eksos i kjølevæsken (fargetest). Test av kjølesystem skal være 1.5 bar og maks trykktap på 0,15bar per 10min. Det er normalt med noe vann i eksos da det er mye fukt i luften. Det er normalt med litt gult gugg ved småkjøring og høy RF. Videre kondenserer en del i eksosanlegget og fordamper da. Ved kjølevæskelekkasje forbi toppakning kommer det veldig mye damp. Om du fremdeles er i tvil så en kompresjonstest samt leak down test.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...