Jump to content

EU kontroll dårlig toppakning


325ie46
 Share

Recommended Posts

Skal på EU-kontroll snart, men bilen bruker litt kjølevæske og det kommer litt hvit eksos. Tror toppakningen er på vei til å bli dårlig. Kommer den gjennom avgassmålingen? Evt. finnes det noen tetningsmidler for toppakningen? Har ikke tid til å bytte toppakningen før EU..

Link to comment
Share on other sites

Lekker den olje? Jeg måtte på min gamle W202 bytte toppakning. Den dryppet bittelitt olje, men kom ikke igjennom. Det blir likedan med din tipper jeg. Jeg ble tipset om noe tilsetningsstoff til olje som skulle fungere, men det vare bare humbug. Noe fra Biltema mener jeg. Leste litt mer om andre stoff og det var stort sett store lovnader og lite resultat. Spurte også her inne og det var ikke særlig annet å gjøre enn å bytte. Da hadde jeg en halv uke før EU-frist gikk ut. Bestilte deler onsdag fysisk hos Meca, de kom torsdag. Studerte hvilke verktøy jeg trengte og spesialpiper(torx) osv. og kjøpte dette samtidig på torsdagen. Demonterte motor(vi snakker toppakning og ikke toppdekselpskning) og fulgte Haynes-boka og Youtube slavisk. Den ble en sen fredag, langt på natt og en lang lørdag, siden jeg aldri har gjort det før. Hadde ikke tid da jeg jobbet sent fredag og type hele lørdag(09-18), men da måtte jeg bruke nattens timer for å få den i orden.

Siden den gang har jeg alltid bilen på EU-godkjenning i god tid, i tilfelle :) Dette var februar 2013.

Konklusjon: tilsetningsstoffer til olje som skal tette toppakningen er bare tull, bytt toppakning og ha på ny frisk olje.

Edited by Marius2002
Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Marius2002 skrev:

Lekker den olje? Jeg måtte på min gamle W202 bytte toppakning. Den dryppet bittelitt olje, men kom ikke igjennom. Det blir likedan med din tipper jeg. Jeg ble tipset om noe tilsetningsstoff til olje som skulle fungere, men det vare bare humbug. Noe fra Biltema mener jeg. Leste litt mer om andre stoff og det var stort sett store lovnader og lite resultat. Spurte også her inne og det var ikke særlig annet å gjøre enn å bytte. Da hadde jeg en halv uke før EU-frist gikk ut. Bestilte deler onsdag fysisk hos Meca, de kom torsdag. Studerte hvilke verktøy jeg trengte og spesialpiper(torx) osv. og kjøpte dette samtidig på torsdagen. Demonterte motor(vi snakker toppakning og ikke toppdekselpskning) og fulgte Haynes-boka og Youtube slavisk. Den ble en sen fredag, langt på natt og en lang lørdag, siden jeg aldri har gjort det før. Hadde ikke tid da jeg jobbet sent fredag og type hele lørdag(09-18), men da måtte jeg bruke nattens timer for å få den i orden.

Siden den gang har jeg alltid bilen på EU-godkjenning i god tid, i tilfelle :) Dette var februar 2013.

Konklusjon: tilsetningsstoffer til olje som skal tette toppakningen er bare tull, bytt toppakning og ha på ny frisk olje.

Takk for svar, ingen oljelekkasje, heller ikke forbruk av olje. Bare litt forbruk av kjølevæske. Får vel bare bytte toppakning da.

Link to comment
Share on other sites

15 minutter siden, 325ie46 skrev:

Takk for svar, ingen oljelekkasje, heller ikke forbruk av olje. Bare litt forbruk av kjølevæske. Får vel bare bytte toppakning da.

Okei. Tenker nok derimot da du slipper å bytte i første omgang. Hvis det ikke er noe særlig synlig feil altså. :) Tror jeg ville ha prøvd uten først faktisk i ditt tilfelle da, uten å tørre å garantere noe som helst. 

Link to comment
Share on other sites

Før du i det hele tatt starter å bytte toppakningen ville jeg trykktestet både kjøleanlegget og komp test på sylinderene. Toppakningen på disse motorene skal ikke ryke uten grunn. Hvit eksos kan også bety kondens, ikke helt tett eksosanlegg og videre. 

Har hatt en del av disse motorene inne der tidligere eier eller eier mener bestemt på at toppakningen har ryki uten å ha noe mer håndfast på det. De fleste gangene har det vært lekkasje i kjøleanlegget, dårlig vannpumpe og mye mer. 

Link to comment
Share on other sites

På 16.4.2019 den 23.45, RemyNG skrev:

Før du i det hele tatt starter å bytte toppakningen ville jeg trykktestet både kjøleanlegget og komp test på sylinderene. Toppakningen på disse motorene skal ikke ryke uten grunn. Hvit eksos kan også bety kondens, ikke helt tett eksosanlegg og videre. 

Har hatt en del av disse motorene inne der tidligere eier eller eier mener bestemt på at toppakningen har ryki uten å ha noe mer håndfast på det. De fleste gangene har det vært lekkasje i kjøleanlegget, dårlig vannpumpe og mye mer. 

Hmm, skal få sjekka komp i morgen. Fant ut at vannet som kommer ut av eksospotta lukter søtt, og etter en kjøretur på høyt turtall var det nesten ingen røyk/vann frå eksos. 

Link to comment
Share on other sites

Vet mistanke om dårlig toppakning på disse motorene bør du foreta en lekkasjetest av kjølesystemet så foreta en CO test for å se om det er eksos i kjølevæsken (fargetest). Test av kjølesystem skal være 1.5 bar og maks trykktap på 0,15bar per 10min. Det er normalt med noe vann i eksos da det er mye fukt i luften. Det er normalt med litt gult gugg ved småkjøring og høy RF. Videre kondenserer en del i eksosanlegget og fordamper da. Ved kjølevæskelekkasje forbi toppakning kommer det veldig mye damp. Om du fremdeles er i tvil så en kompresjonstest samt leak down test.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...