eurotrash Skrevet April 22, 2019 Share Skrevet April 22, 2019 Hei, har en -75 518 (E12) som får som en klokke når den har blitt varm, men utrolig treg å få i gang når den er kald. Må ha masse choke for å fyre, men vil ikke gå med mye choke når den har starta. Må som regel fyre den 4-5-6 ganger før den "går", hoster og harker og ettertenner og må stå 10-15 minutter på tomgang før den er normal. Kjører jeg med den før den har blitt varm lugger og jukker den voldsomt med plenty ettertenning... stopper den så er den nesten ikke mulig å få igang uten å helle bensin rett i forgasseren. Noen som har noen tips til justering? mer bensin/mindre/plugger/luft ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune-K Skrevet April 22, 2019 Share Skrevet April 22, 2019 Høres ut som et forgasserproblem. Du må nesten sjekke funksjonen til automatchoken. Den feiler ofte på disse forgasserne. Hvis du ikke vet tilstanden til forgasseren så ville jeg skrudd den opp og rengjort alle dyser og alle kanaler i den. Sjekk også tilstanden til eventuelle gummimembraner. Nå ble 518 levert med to forskjellige Solex forgassere i 1975 så du må nesten finne ut hvilken du har. Den eldste typen har en rund åpning på toppen mens den nyere har en oval åpning. Den nyeste er en bedre forgasser men samtidig så er det mere som kan bli feil på den. Sjekk også tilstanden på bensinpumpen og bytt bensinfilteret. Når forgasseren er bra så er det bare og begynne og sjekke tenningen. Det er et helt standard stiftsystem på disse og hvis du ikke vet tilstanden så bytter du alt. Stifter, kondensator, rotor og fordelerlokk. Så sjekker du at loddene i fordeleren ikke sitter fast og at vakuumklokka gjør jobben sin. Tenningen bør justeres dynamisk ved hjelp av en tenningslampe. Alle som driver med veteranbiler kan hjelpe deg med dette. Sjekk også at slangen til vakuumklokka er hel og tilkoblet. Samtidig så sjekker du for falskluft. bl.a pakningene mellom topp og innsug kan bli dårlige og vakumslangen til bremseservoen. Originale pluggkabler fra den tiden er som regel veldig bra men ser de tvilsomme ut så kan du jo skifte dem men sjekk andre ting først. Tennpluggene kan godt skiftes. Lykke til med en artig bil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eurotrash Skrevet April 22, 2019 Forfatter Share Skrevet April 22, 2019 Tusen takk for godt svar Men det er manuell choke, skal rengjøre forgasseren og følge oppskriften din, takk igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dopus Skrevet April 23, 2019 Share Skrevet April 23, 2019 Sjekk vakuum på fordeler. Vakuum klokken er med på å senke fortenningen på tomgang/ start. Ved defekt vakuum klokke på fordeler/ gåen vakuum slange kan fortenningen bli høy ved start/tomgang og da også tungstartet. Ved turtall reuseres vakuum og mekaniske vekter og fjærer styrer fortenningen i fordeleren, og vakuum klokken har da ikke lenger noe særlig innvirkning på fortenningen. Rune-K reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune-K Skrevet April 23, 2019 Share Skrevet April 23, 2019 Da har du antagelig den eldste typen forgasser. Det er en veldig enkel konstruksjon så det er bare og skru av lokket på den, gjøre rent og blåse opp dysene. Etterpå går du over til fordeleren som også @dopus beskriver. Det er ikke stort som kan gå galt på disse motorene. Hvis du har den nye typen forgasser med oval åpning og manuell choke så er den bygd om en gang i tiden. Er ikke usannsynlig det heller. Det kan også være byttet forgasser til en Weber en gang i tiden. Da er det som regel to åpninger og litt mere firkantet utforming på de. Bare ta opp lokket på luftfilteret og se. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eurotrash Skrevet April 30, 2019 Forfatter Share Skrevet April 30, 2019 Hullet er helt rundt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
t06afre Skrevet April 30, 2019 Share Skrevet April 30, 2019 Jeg har hatt slike problemer med biler som har stått en stund gjerne med lite bensin på tanken. Dette har gjort at kondens har fått lov å samle seg opp og gjort bensinen dårlig. Har du lite bensin på tanken kan det hjelpe å toppe tanken og tilsette litt kondensfjerner. Kondensfjerner slik som biltema sin er egentlig ren isopropanol. Den fjerner ikke kondensen i den forstand. Men gjør at bensinen kan holde på mer vann før bensin og vann skiller seg. Dermed forsvinner vann problemet ut sammen med eksosen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå