Gå til innhold

Ujevn tomgang på M52B28


Weiders
 Share

Anbefalte innlegg

Hallais

Arvet nettopp en E36 328i som sliter med ujevn tomgang. Tenkte å bruke litt spenn på å renovere denne da den kun har gått 130.000 km og har hatt samme eier siden 1999.

Har laget en liste over følgende ting jeg tenkte å bruke for å få bukt med dette:

Innsprøytningsbelg

Oljefilter

Olje

Bensinfilter

Luftfilter

Tennplugger

Pluss diverse Motip tilsetninger

Er det noen her som har flere tips til hva man kan gjøre for å få den til å gå smud igjen?

Mvh. Weiders

IMG_5112.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Hpi skrev:

Nye coiler når du først holder på, fin bil 👍

Takk, da tar jeg med det i lista.

Takk for det, er nok finere på bilder enn i virkeligheten. Er mye småplukk men skal nok bli bra til slutt😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke vil bytte alt så må du jo ta en diagnose. Det første jeg ville sjekket er tomgangsregulator som er under innsug samt veivhusventilasjonen fra topp til tå. Tomgangsregulator kan til fordel renses, gjerne med bremserens eller elektronikkrens. 

Jeg ville gjort det slik i ordnet rekkefølge mtp at den går ujevnt utover det som er vanlig service som olje og filtre: 

Diagnose, gjerne INPA

Bytte av veivhusvent er obligatorisk samt toppdekselpakning, sjekk av tomgangsregulator, generatorreim og strammer, gå over tennplugger og farge/husk å tighte igjen med 10-15 grader ekstra om du gjenbruker så det blir helt tett, sjekk av veivhus og kamsensor, sjekk av vanos og oljelekkasje rundt oljeledning til vanos, skru ut vanossolenoid forsiktig og sjekk at stempel vandrer inn og ut lett, ikke dra den ut!, ohm coilene, ved mistanke som dårlig drivstofftrykk bytt bensinfilter. Kjør med Vpower 98 en god stund samt evt Motip eller Liquimoly bensintilsetning, det hjelper på injektorene om de er skitten. Sjekk for vakuumlekkasjer og ikke bruk startgass! bruk pulverspray du kan kjøpe hos BMW for en 300 spenn. Nullstill adapsjonen når du har gjort dette, om du ikke har INPA e.l. ta av minuspol en 10-15 min. Den vil gå røft det første 30-60 sekund men stabiliserer seg. Om ingenting av dette funker må du kjøre en nøye analyse av motor med INPA. Beste tipset jeg kan gi deg. Nydelig motor, spesielt med manuell gir :D 

 

Edit: glemte skrive, vanosringene. De er trolig moden for utskiftning. For min del har motoren min kommet seg ekstremt mye etter at jeg gjorde det jeg skriver her. Jeg kjører også med Castrol Magnatec 5W-40 og jeg opplever den har en positiv effekt på en gammel vanos med dårlige ringer at jeg faktisk ikke skal bytte de helt ennå. Min er gått 101000km nå. (528i)

Endret av quandt1960
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.5.2019 den 9.07, quandt1960 skrev:

Om du ikke vil bytte alt så må du jo ta en diagnose. Det første jeg ville sjekket er tomgangsregulator som er under innsug samt veivhusventilasjonen fra topp til tå. Tomgangsregulator kan til fordel renses, gjerne med bremserens eller elektronikkrens. 

(...)

Tusen takk for langt og utfyllende svar! Håper i det lengste at jeg kan utsette slike omfattende inngrep foreløpig, men nå har jeg ihvertfall alt jeg trenger hvis det ikke holder med en vanlig, omfattende service😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...