Gå til innhold

1995 320i Cab.


amentia
 Share

Anbefalte innlegg

 

Gratulerer som e36 eier :)

Som nevnt over så er nok sveising å foretrekke ved rusthull. 

Når det kommer til ombygging så har 320/325 like bremser, men litt endring mtp. drivlinje og eksos. 

320/328 har samme frambremser, men 328 har ventilerte baksbremser kontra de solide som er på 320. Her og er det endringer i drivlinje og eksos.

320/M3 har endring i både frem/bakbremser og diverse endringer på for og bakstilling. Ellers er det og endring på drivlinje og eksos.

Når det kommer til motor så kan du bruke ifra e39/e46. Om jeg ikke tar feil har desse litt endring på bunnpannene, men ellers mener jeg på det er mye likt.

 

Så enkleste og billigeste ombyggingen en kan få godkjendt er 323/325/328. M3 ombygging blir litt mer omfattende med tanke på deler som må anskaffes, noe som og ligger litt høyere i pris :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, BjornarHS skrev:

 

Gratulerer som e36 eier :)

Som nevnt over så er nok sveising å foretrekke ved rusthull. 

Når det kommer til ombygging så har 320/325 like bremser, men litt endring mtp. drivlinje og eksos. 

320/328 har samme frambremser, men 328 har ventilerte baksbremser kontra de solide som er på 320. Her og er det endringer i drivlinje og eksos.

320/M3 har endring i både frem/bakbremser og diverse endringer på for og bakstilling. Ellers er det og endring på drivlinje og eksos.

Når det kommer til motor så kan du bruke ifra e39/e46. Om jeg ikke tar feil har desse litt endring på bunnpannene, men ellers mener jeg på det er mye likt.

 

Så enkleste og billigeste ombyggingen en kan få godkjendt er 323/325/328. M3 ombygging blir litt mer omfattende med tanke på deler som må anskaffes, noe som og ligger litt høyere i pris :)

Tusen hjertelig takk for meget informativt svar! Kopierer hele og limer det inn i et word dokument som jeg skriver ut og laminerer og henger opp på verktøytralla i verkstedet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, amentia skrev:

Tusen hjertelig takk for meget informativt svar! Kopierer hele og limer det inn i et word dokument som jeg skriver ut og laminerer og henger opp på verktøytralla i verkstedet :-)

Hehe, ingen problem. Skal til å godkjenne en 320 som har blitt bygd om til 328 selv. Har fått godkjendt søknad, så bare selve visningsdelen igjen for min del :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sannsynlig blir det en 325 som blir satt inn, siden jeg vet at det står en på det lokale huggeriet som ved en feiltakelse ble vraket. Det var en som var godkjent ombygd fra 316i til 325i, men han som vraket den visste ikke noe om ombyggingen. Den får jeg antagelig ganske billig mot selvplukk. I den forbindelse lurer jeg på hva i drivlinjen som må byttes. Clutch og gearkasse? Mellomaksel? Bakaksel?

Hva med det elektriske? Er det bare plug and play, eller må jeg bytte hele ledningsnettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.5.2019 den 21.52, amentia skrev:

Mest sannsynlig blir det en 325 som blir satt inn, siden jeg vet at det står en på det lokale huggeriet som ved en feiltakelse ble vraket. Det var en som var godkjent ombygd fra 316i til 325i, men han som vraket den visste ikke noe om ombyggingen. Den får jeg antagelig ganske billig mot selvplukk. I den forbindelse lurer jeg på hva i drivlinjen som må byttes. Clutch og gearkasse? Mellomaksel? Bakaksel?

Hva med det elektriske? Er det bare plug and play, eller må jeg bytte hele ledningsnettet?

Må ha motor, girkasse (med clutch mener jeg ja), eksos, mellomaksling, differential og drivakslingene.

Du får det sikkert godkjendt viss du kun bytter motor og, da jeg tror de legger mest vekt på understell/bremser er rett, men greit å bare få alt :)

Usikker med det elektriske da det blir ifra m52 til m50, men det finner en nok mye om på nettet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ombestemt meg. Vil heller restaurere den slik at den blir mest mulig original mht til drivverk. Den har facelift-front med veldig fine angel eyes der hovedlykt og blinklys er én del. Uoriginale baklykter har den også, men de er veldig fine synes jeg. En cab skal etter mitt skjønn heller ikke råkjøres, bare cruises med, og da holder også 2-literen i massevis.

Endret av amentia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Da har jeg kommet skikkelig igang med restaureringen. Den blir ganske omfattende, mye mer enn jeg først hadde tenkt, men vil heller gjøre det 100 % og bli 100 % fornøyd, enn å gjøre det 90 % og bare bli 10 % fornøyd. Har nå tatt ut interiøret og kommet ned på gulvet. Mer rust (selvsagt) enn først antatt, men ikke noe som ikke kan fikses. I gulvet i baksetet (altså der de som sitter i baksetet har føttene sine) er det to ganske store hull nesten borte ved dørkarmen, som er dekket med de runde platene man ser på bildet. Disse platene vil jeg bytte, men jeg aner ikke hva de heter. Evt kan jeg kanskje bare dekke til hullene med plater og sveise. Ser ikke helt hvilken funksjon de har. Noen som kan hjelpe meg med et navn så jeg har noe å søke etter? Evt svare meg på om det går greit å bare sveise igjen?

4DEFEDCB-3452-4E82-970E-1AD65BDC255E.jpeg

Endret av amentia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, BjornarHS skrev:

@amentia, jeg har vært borti de der ja. Rustplass. 

Jeg har faktisk liggendes to stk. helt nye, men desse er og billige fra gs/koed. 

Mener på at desse ikke har noen funksjon, men at der har vært noen fester fra produksjon på fabrikk der (?).

Men hva heter de? Hva søker jeg etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, BjornarHS skrev:

Takker! Tror faktisk jeg driter i å sette inn nye, da slike steder nærmest inviterer til rust. Bedre å bare skjære bort alt og sette inn hel plate. Flere sånne hull som er tettet med gummiplugger. Tetter de også. Har null funksjon. 

7E3B5FCD-D1EF-49B5-878E-AF3E4644B6A7.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, amentia skrev:

Takker! Tror faktisk jeg driter i å sette inn nye, da slike steder nærmest inviterer til rust. Bedre å bare skjære bort alt og sette inn hel plate. Flere sånne hull som er tettet med gummiplugger. Tetter de også. Har null funksjon. 

7E3B5FCD-D1EF-49B5-878E-AF3E4644B6A7.jpeg

Når det ser slik ut ja hadde jeg bare kappet vekk og satt inn plate istedenfor ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg skjærer bort hele dette området, pluss alt det brune på bildet i forrige innlegg. Sveiser så på plass hele plater, pusser og har på rustbeskyttelse, grunning og lakk. De hullene har null nytteverdi slik jeg ser det. Om noen mener de har en funksjon, så informer meg gjerne om hvilke(n). 86BB1641-3E69-468C-B3A9-8E1B90C940E6.thumb.jpeg.dab83eb288a8c6b7ef75caf2287895aa.jpeg

Endret av amentia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...
På 26.5.2019 den 21.35, BjornarHS skrev:

 

Gratulerer som e36 eier :)

Som nevnt over så er nok sveising å foretrekke ved rusthull. 

Når det kommer til ombygging så har 320/325 like bremser, men litt endring mtp. drivlinje og eksos. 

320/328 har samme frambremser, men 328 har ventilerte baksbremser kontra de solide som er på 320. Her og er det endringer i drivlinje og eksos.

320/M3 har endring i både frem/bakbremser og diverse endringer på for og bakstilling. Ellers er det og endring på drivlinje og eksos.

Når det kommer til motor så kan du bruke ifra e39/e46. Om jeg ikke tar feil har desse litt endring på bunnpannene, men ellers mener jeg på det er mye likt.

 

Så enkleste og billigeste ombyggingen en kan få godkjendt er 323/325/328. M3 ombygging blir litt mer omfattende med tanke på deler som må anskaffes, noe som og ligger litt høyere i pris :)

Da har det igjen blitt endringer i planene. Har fått tak i en M52TUB28 fra en '99 728i. Motoren må overhales, men om det går greit så vil jeg sette inn den. Siden begge motorene er varianter av M52, så vil vel det gå ganske greit mtp det elektriske. Må gjerne få tak i en annen girkasse og bakaksling, men det finner jeg sikkert på et huggeri. Ventilerte bremseskiver bak kan jeg sikkert få tak i nye. Er det noen her som har erfaring fra en tilsvarende ombygging og har noen gode tips til meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...