Gå til innhold

1995 320i Cab.


amentia
 Share

Anbefalte innlegg

For en ukes tid siden ble jeg og min kone eiere av en 1995 320i Cabriolet. Den skal i vinter restaurerers, og forhåpentligvis kunne brukes til neste sommer. Den har en del rust under som jeg selvsagt skal ta, men kan ikke sveise selv, så her må jeg nok ha en del hjelp. Det er hull i gulvet på begge sider foran, men det er enkelt å komme til der, så tror ikke det skal bli noe problem. En kompis av meg sa at i stedet for å sveise, så er det også blitt ganske vanlig å skjære bort det rustede området (+ litt til) og lime inn plate ved bruk av Tec7. Noen her som har erfaring med dette og evt kan anbefale/fraråde? Originalt er bilen lakkert i en nydelig mørk grønnfarge, men en eller annen tidligere eier fant ut at den var kulere i matt svart. Jeg er ikke helt enig i det, ikke bare pga at grønnfargen er fin, men også fordi matt svart på disse bilene ikke akkurat er et sjeldent syn. Problemet er at vedkommende som ommlakkerte den, gjorde en svært grundig jobb slik at det nå bare er grønt å skimte på baksiden av seteryggen (altså i bagasjerommet). Mottorrommet, innsiden av dører og alle andre tenkelige steder er matt svart, så om jeg skal ha den tilbake til originalfargen, så må motoren ut. I den forbindelse har jeg også vurdert å sette inn en litt større motor da jeg synes 2-literen virket litt sliten. En M52B25 (323i), M50B25TU (325i), M52B28 (328i) eller til og med en S50B32 (fra M3) (hvis det går an å få tak i for en ikke alt for stor sum). Må jeg ta motor fra en E36, eller kan jeg ta fra en E39 også? Noen som vet noe om hva som ellers må gjøres ift til de ulike motorone mtp godkjenning? Tenker da bremser, forstilling, travers etc... Gode tips og råd ønskes. Jeg lurer altså på følgende for de som ikke gidder å lese alt:
1. Kan jeg bruke Tec7 i stedet for å sveise på understellet?
2. Hva må bygges om ved overgang til større motor som 323i, 325i, 328i og evt M3-motor?
3. Kan jeg hente motor fra f.eks E39 eller E46, eller må jeg holde meg til E36 (mtp motorfester, torpedovegg, eksos etc..?
 

60701727_10161790329910504_5237259296558809088_n.jpg

l_850784882.jpg

l_1001298371.jpg

l_1797171930.jpg

Endret av amentia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ingen som kan svare meg på dette:
1. Kan jeg bruke Tec7 i stedet for å sveise på understellet?
2. Hva må bygges om ved overgang til større motor som 323i, 325i, 328i og evt M3-motor?
3. Kan jeg hente motor fra f.eks E39 eller E46, eller må jeg holde meg til E36 (mtp motorfester, torpedovegg, eksos etc..?

Endret av amentia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med bil :) Estetisk viser det tydelig at det trengs litt jobb, men det er kult at noen redder disse og får de i fin stand igjen. E36 cabriolet er skikkelig kule når de er godt vedlikeholdt. Tec7 høres ut som en dårlig løsning når det kommer til karosseriet, jeg vet ikke, men har tilgode å se noen velge Tec7 fremfor sveis der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt gratulerer med e36 og flott du velger å gå løs på denne bilen .

Det fortjener den .

Jeg ville lakkert den opp i originalfargen og fått den i originalutseende igjen .

Angående Tech 7 så hold deg langt unna sånt .

Her må du kutte bort dårlig stål ,sveise og behandle .

Da varer det og blir bra 😀.

Sånne quick fix jobber lager bare mer trøbbel senere.

Så gjør jobben skikkelig ,ta deg god tid og dere har en flott bil og kose dere med.

Har du bilde av rusta på den ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sveigis skrev:

"Angående Tech 7 så hold deg langt unna sånt .

Sånne quick fix jobber lager bare mer trøbbel senere.

Så gjør jobben skikkelig ,ta deg god tid og dere har en flott bil og kose dere med."

Skal snakke med en venn av meg som driver et lokalt karosseriverksted, men innrømmer at jeg selv var litt skeptisk da det ble nevnt at Tec7 kan brukes.

1 time siden, sveigis skrev:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du kjempeheldig ,altså jeg gjentar ,kjempeheldig ,kan du slipe ned rust her virker det som på de fleste områder .

Og kan du det ,er ingenting bedre.

Men er det kjeks ,må den sveises så gjør det .

Husk at mye her er ting som skal henge sammen og være forsterket .

Kjedelig om du kommer opp i noe og tech 7 platene som er limt henger sammen som et dårlig puslespill.

Da blir offentligheten sure på deg 😀😀.

Fargen heter Bostongrun tenker jeg .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående lakkering, så er det vel heller ikke noe problem for en helt uten erfaring (les: meg selv) å lakkere steder som normalt ikke er synlig. Finishen er gjerne ikke så viktig på de plassene. Så får jeg heller sette bort resten av jobben, evt gjøre samme tur med denne som vi i sommer skal gjøre med en bil med litt artig historie. Kjøpt av meg i 2000, solgt av meg i 2004. Kjøpt tilbake av meg i fjor sommer. Restaurert i vinter. Godkjent og med skilter nå. Reiser sammen med min kone og far (ekstra sjåfør) den 14. juni til Alicante-området i Spania, der min far har fått i stand en avtale med en engelskmann (de er gjerne enda flinkere enn nordmenn med rust, siden været i England er enda mer fuktig og rustskapende enn her) som driver et karosseriverksted. Han skal ta all rust på karosseriet, sparkle, grunne og hellakkere bilen for den nette sum av €1200. Med kjøring har jeg budsjettert med en totalkostnad på ca 20.000, men da får vi samtidig en bilferie gjennom Danmark, Tyskland, Frankrike og Spania ganger to, i tillegg til at vi får helt rustfri og nylakkert bil, en 1995 mod. 316iA Compact.
Satser derfor på repetisjon av den turen til neste sommer, men denne gangen med cabriolet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, sveigis skrev:

Er du kjempeheldig ,altså jeg gjentar ,kjempeheldig ,kan du slipe ned rust her virker det som på de fleste områder .

Og kan du det ,er ingenting bedre.

Men er det kjeks ,må den sveises så gjør det .

Husk at mye her er ting som skal henge sammen og være forsterket .

Kjedelig om du kommer opp i noe og tech 7 platene som er limt henger sammen som et dårlig puslespill.

Da blir offentligheten sure på deg 😀😀.

Fargen heter Bostongrun tenker jeg .

Vet du hvordan jeg evt. kan finne fargekode via understellnummer, eller står det ett eller annet sted i motorrommet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Marius2002 skrev:

Lim inn understellsnr her https://decoder.bvzine.com/

Takker! Da var det riktig som sveigis trodde. Navnet på fargen er BOSTONGRUEN METALLIC (275) . Så da er neste skritt å finne ut hva det koster med noen bokser av den. Så snart vi er hjemme fra Spania, kommer jeg til å sette i gang med å plukke den ned. Er lærer, så ferie har jeg rikelig av. Har lekt litt med tanken på å opprette en fb-gruppe som heter "Allmenlærere som restaurerer biler på fritida", men er redd jeg blir veldig alene der 😁. Har til gode å møte på andre lærere som er veldig bilinteresserte (med unntak av de som jobber på bilmek etc, men de teller ikke). Flere lærere jeg kjenner har ikke en gang førerkort, og de som har det, kjører stort sett rundt i ultrasnusfornuftige kjøretøy som i mitt hode ikke fortjener betegnelsen "bil". Vil gjette på at det eneste mange av dem klarer å gjøre selv er å legge om fra vinter- til sommerdekk. Sjekke olje, bytte olje og filter, bytte plugger, bytte lyspærer etc. vil jeg anta de lar et verksted gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående sliping av rust så er jeg nok ikke så heldig. På mangellappen står det at det er hull i gulvet begge sider framme, så der må det nok sveises litt. Kjenner folk som kan hjelpe meg med det så det skal nok gå bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden rusten er i kanalen så må du sveise da dette er regnet som en bærende del. Andre steder er tech-7 en mulighet.

Da jeg restaurerte sjuern for en 12-15 år siden måtte jeg bytter underdelen av dørene og nederste delen av dørplaten. Fikk da en bekjent som er oppretter til og fikse det for meg. Han ville ikke sveise i dørplatene da de kunne slå seg av varmen men han limte de i stedet. Det er like fint så mange år etterpå men jeg må tilsto at jeg var skeptisk når han dro fram limpistollen. Moderne lim er veldig bra. BMW bruker det jo mange steder selv under produksjonen av bilene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående sliping av rust så er jeg nok ikke så heldig. På mangellappen står det at det er hull i gulvet begge sider framme, så der må det nok sveises litt. Kjenner folk som kan hjelpe meg med det så det skal nok gå bra. 

E2F3368F-06C7-4755-9E73-AB9FD659B3D1.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er mangellappen. Står ikke noe der om rust i kanaler, bare hull i gulv. Det andre som står der er egentlig bare småplukk som er raskt å fikse. Alle bremseskivene og bremserøret, samt hjullageret ble byttet før jeg kjøpte den. 

Endret av amentia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...