Gå til innhold

Misfire 528i M52


Nimosonen
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann!

Idag byttet jeg oljefilterhus-pakning. Etter bytte går motoren veldig ujevnt. Jeg er sterkt bekymret for at det er feil timing fra reimskiva etter jeg tok på reimbeltet igjen. Er dette noe jeg kan finne ut hjemme uten å gå til verksted å få det perfekt timet igjen? 

Setter veldig stor pris på svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Multireima har ikke noe med timing på motoren å gjøre. Hvis du har misfire kode(r) som det antydes i overskriften så sjekk om du har sprekker i innsugsbelg. Evt om du har vært borti noe når du har holdt på i motorrommet slik at motoren suger falsk luft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du oljelekkasje som gjorde at du byttet kun oljefilterhuspakning? Uvanlig å kun bytte den, byttet du filter også? Olje? Du må sjekke veivhusventilasjonen, evt. bare bytte. Men diagnose er egentlig et must. 

Denne motoren har intern timing med kjede så der har du ikke gjort noe såfremt du ikke køddet med boltene på vibrasjonsdemperen da men om du har gjort det bør du ikke skru bil før du har lest deg opp litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.6.2019 den 13.11, MrBrum skrev:

Multireima har ikke noe med timing på motoren å gjøre. Hvis du har misfire kode(r) som det antydes i overskriften så sjekk om du har sprekker i innsugsbelg. Evt om du har vært borti noe når du har holdt på i motorrommet slik at motoren suger falsk luft.

Fant ut av det. Jeg har sprekk i innsugsbelg. Men bilen går mye bedre når jeg kobler ut LMM. Så mistenker at det er denne. Får ingen feilkoder opp. (Bruker carly, vell og merke. Så sikkert ikke det beste) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, quandt1960 skrev:

Hadde du oljelekkasje som gjorde at du byttet kun oljefilterhuspakning? Uvanlig å kun bytte den, byttet du filter også? Olje? Du må sjekke veivhusventilasjonen, evt. bare bytte. Men diagnose er egentlig et must. 

Denne motoren har intern timing med kjede så der har du ikke gjort noe såfremt du ikke køddet med boltene på vibrasjonsdemperen da men om du har gjort det bør du ikke skru bil før du har lest deg opp litt. 

Jeg byttet denne pga oljelekkasje ja. Fikk det på EU. Olje og filter er også byttet. 
Leste meg opp (youtube) for å bytte pakningen. 

Men som nevnt til MrBrum, så tror jeg det er LMM som tuller det til. Samt innsugsbelg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke erfaring med din motor men har holdt på endel med LMM problemer på E39 530D. Bilen var svært lat fra stillstående, ut av kryss etc.  Uansett så ga ikke dette noe feilmelding, jeg måtte lese av hvilke verdier den målte mens jeg kjørte. På min bil så leste den ca 100mg/slag for lite på tomgang.  Den skulle ligge tett oppunder 500mg/slag på tomgang uten EGR men lå rundt 400mg. Dette ga stort utslag.  Så jeg ville funnet ut hvilke verdier en frisk 528i skal ha og lese ut live verdier på din motor så ser du om du er i nærheten eller om den leser for lavt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk elektronikkrens og spray det på elementet i LMM innvendig og la det renne godt av og tørke. Rens kontakten godt også så pleier det bli bedre. LMM skal gi feilkode som får motoretenning til å kjøre basert på andre sensorer eller sikkermodus. Det enkleste er INPA og lese ut råverdi. Men du kan også google deg frem til motstand, husker ikke den nå men det står i Bentley manualen f.eks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...