Gå til innhold

X-drive E91 uten mellomaksling til front--diff OK for test?


furylic
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Har en E91 320D 177hk X-drive med hastighets-avhengig rumle-lyd med vibrasjoner en plass i drivlinja som jeg holder på å feilsøke.

Klarer ikke å lokalisere noe hos hjul-lagerne, jeg ligger nå under bilen med nedplukket eksos og eksosskjold for å angripe mellomakslinger...

Det ble påpekt sprekk i hardyskiven(e) på mellomakslingene ved inspeksjon hos GS for 3000 km siden så de skal jeg nå bytte bare dele kommer i posten. Når jeg nå inspiserer mellomaksling med hardyskiver som går bak virker dette å være ganske tight og fint, og sprekkene i hardyskivene klarer jeg ikke å finne. Kanskje en liten antydning til småsprekker i den bakre.

Har også funnet flere på nett som har lokalisert feil til mellomaksling som går til fremre diff. Har nå demontert denne men finner ikke noe galt på universal-leddene der, men utgangen til denne på X-drive-enhenten/kassa virker kanskje å ha litt slark. Jeg lurer på om det er mulig å teste bilen uten mellomakslingen til fremre diff. montert? Tenker da å koble fra strømmen til el-aktuatoren som styrer denne kassa. Ideen er da i tilfelle å se om feilen ligger her, før jeg går videre og plukker ned mellom-aksling bakover. Det er jeg redd for er om jeg kan ødelegge denne X-drive-kassa.

 

Ved inspeksjon er også flex-leddet på eksosen kaputt. Jeg tenker å bytte til ny uten dpf i rustfritt. Noen som vet om noen som sitter med dette på hylla i nærheten av Grenland? Hadde vært kjekt å få fikset dette i løpet av helgen. Alternativet er å skaffe fra Ebay/UK.

 

 

Karl

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste om en i usa som fjernet fremre mellonaksling på en e61 xdrive for å kjøre rwd. Det gikk fint. Så ut ifra det så skulle det vel gå. Fjerne ledningen til kassa gir deg kanskje noen feilmeldinger, men du får i det minste testet :)

kjører selv xdrive med bortkodet innkobling av framhjul. Kan legges inn/ut med xdelete appen på mobil :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@furylic :

Downpipe uten DPF mener jeg en av våre forhandlere i Siljan har på lager (send en om om dette er interessant). Hvis ikke har vi på lager her (Rena), men det er kanskje litt langt å få til allerede i helga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raske tilbakemeldinger.

Da skal dette muligens prøves ut, (ingen mellomaksling mot frontdiff) Xdelete via app! Kult! 

men en ny teori har fått fotfeste...

Mens jeg ligger under bilen og reinspiserer mellomaksling og hardyskiver legger jeg merke til en ny detalj...:
Kun et av to dekk bak er veldig slitt. Slitasjen sitter mest i senter av slitebanen. Jeg har tidligere trodd at begge sider var like mye slitt (kjøpte bilen for en mnd. siden) Dette kobler jeg sammen men varmgang i bremser bak som jeg tror henger sammen med heng på parkbremsen som jeg vet fra erfaring med E46 tidligere er et svakt punkt. Jeg remonterte mellomaksling til frontdiff, eksos og la på vinter dekk bak for så å kjøre en runde. I starten var alle vibrasjoner borte men en svak rumlelyd kan fremdeles høres. Men etter kort tids kjøring dukker vibrasjonen opp og blir bare kraftigere. Stoppet og merket kraftig varmgang i bremse bak på siden med slitt sommerdekk. Jeg tror nå derfor at vibrasjonene er skapt av parkbrems som henger på. Den lave rumlingen som er der hele tiden kan trolig likevel være et slitent hjullager i tidlig stadie.

Overhalling av parkbrems er i alle fall nært forestående...

 

Downpipe uten DPF fra Siljan er absolutt interessant, dog var gamleplanen ved innkjøp av bilen å også få rotet litt i lillehjernen samtidig... (hørte jeg steg 2 ?...)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Nye skiver, bånn og klosser fikset vibrasjonene.

Rumlingen er der fremdeles. Usikker på hvor det kommer fra. Har en liten lekkasje på et av uttakene fra different bak. Lurer på om det kan være gåent lager/ lite olje. Her venter en jobb. I tillegg olje på gir og X-drivekassa.

Hvor handler dere oljer til disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...