Jump to content

E34 518i koker! M40B18


Adrian Frednes
 Share

Recommended Posts

Heisann! Jeg har fått et problem med min E34. Bilen koker ved tomgang og måleren viser rundt 100 grader ved normal kjøring. Den blir veldig varm ved gasspådrag men stabiliserer seg fort. Jeg får ikke varmluft fra varmeanlegget, noe jeg hadde i forrige uke. Har lest litt her inne at flere har hatt samme problem og da byttet både termostat og vannpumpe. Jeg ser og at det å lufte kan hjelpe på problemet. Jeg ser at den ene ventilen på høyre side av radiatoren lekker litt væske men aner ikke hva det er. Jeg er ingen hobbymekaniker men er fingernem så det å bytte ting og tang er ikke noe problem, men jeg skulle gjerne visst om det er noen her inne som kan si meg ut fra det jeg har av info at det ikke er toppakning som har ryki (eller om det er mulig å finne ut dette). Motoren har gått litt over 70 000 så den er fortsatt ganske ny. 

 

Takker for svar og hjelp. 

 

Adrian 

Link to comment
Share on other sites

Bytt viskose og luft skikkelig ,så funker den nok.😀

Hadde det samme problemet ,men ble iorden etter viskosebytte.

Men du bør få fikset den lekkasjen .

Kan være problem å få fikset lufting om der er lekkasjer ,hvertfall større .

Link to comment
Share on other sites

Ja, riktig! Det kan det nok ha vært. Bilen er dønn original den bortsett fra at tidligere eier degraderte motoren på den da han skulle gi den bort til sitt barnebarn. Ikke vet jeg hvorfor men dumt var det. Har jo prøvd å selge denne bilen en stund så da er det litt kjipt at sånne ting skal skje. Har forresten ikke sjekket viskosekoblingen hvis det var den du mente jeg skulle bytte? Har en som er interessert i bilen som har en motor stående så jeg får forhøre meg med han først om han vil kjøpe den eller ikke :)

Link to comment
Share on other sites

Ja, bestefaren mente bilen var for sprek for denne jenta som var barnebarnet som jeg kjøpte den av. Veldig synd for foruten dette er bilen i ok stand til å rulla 329 000. Ja, ok. Så det er ikke selve viskosekoblingen du mente? Gjør det! :D 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, FredrikE24 skrev:

Ta en full runde på kjølesystemet. 

Vannpumpe og termostat. Bare bytt, koster ikke mange kronene. Det å kjøre til det koker er ikke bra..

Nei, det gjør jeg ikke. Nå får den stå til jeg har fått orden på den. Fikk jo se etter en litt bedre titt at det er fuktig rundt skjøten mellom blokk og kasse. Bilen har jo en getrag kasse så jeg vet ikke om det er derfor men det er garantert en pakning som må byttes der og ettersom oljenivået har gått ned det siste halvåret.. 

 

Link to comment
Share on other sites

greit, men nå har jeg nevnt det. 

Kjølesystemet består av få deler. Mister du varme i varmeapparatet tyder det på dårlig sirkulasjon. 

Litt oljesvetting er vel noe man må regne med. Sålenge det ikke henger dråper av clutchhus/blokk hadde ikke jeg giddet å fikse det.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg bestilt termostat og prøvde å lufte motoren i dag etter en av bruksanvisningene som var å finne her på forumet. Hos meg kom det ikke opp en eneste luftboble eller væske ut fra det lille hullet som er å finne et par cm unna rafiatorlokket. Lot bilen stå på tomgang en stund men skrudde den av da den igjen begynte p nærme seg 100 grader. Da var slangene fortsatt kalde men motor relativt varm. Bilen har brukt litt kjølevæske men ikke noe voldsomt. Den har og brukt litt olje det siste halvåret. Noen som har noen innvendinger? Er det toppakninga som er gåen? 

 

Takker for svar! 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...