Gå til innhold

Kuletrykk E61 530xd?


blckwtr
 Share

Anbefalte innlegg

Dette er fra Statens Vegvesen

Når jeg drar henger og har veid kuletrykket noe ganger og det har det vært mellom 60-70 kg.

 

Pass også på at du laster tilhengeren slik at det blir riktig kuletrykk. Vekten skal bæres av tilhengerens aksel (se illustrasjon). Riktig kuletrykk er ca. 50 til 75 kg på en lastet tilhenger. For mye eller for lite kuletrykk kan være trafikkfarlig. Kuletrykk kan kontrolleres med en vanlig badevekt.

 

 

Last på tilhengerLast på tilhenger

 

 

 

Vær spesielt oppmerksom når du kjører med tilhenger, hold deg godt til høyre side, avpass farten og vis tydelige tegn som blinklys og bremselys i god tid. kjør mykt, unngå kraftig oppbremsing og kraftig akselerasjon.

Ved stans bør du etterse at sikringen er inntakt, at ingen ting har løsnet. Hvis du står på vegen, så ha på refleksvest slik at du blir sett av andre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Otis skrev:

For min bil står det 90 kg. Og jeg har ettermontert. Dette er i vognkortet.

Det samme står i mitt vognkort, mitt er fra fabrikk.

Endret av Ampera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baktung henger er slettes ikke bra. Kan fort ryke på svingning mellom bil og henger som svinger seg selv opp. Tilslutt reiser både bil og henger om lasten er tung nok. Hengeren kan jo også reise i form av at festet slipper fra kula.. 

måtte hjelpe noen eldre campingturister en gang hvor vogna ramlet av i en rundkjøring i Oslo. Godt bremsene virka, da vogna var på vei mot en bussholdeplass full av folk i godt driv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...