Gå til innhold

Mrbrum sin E39 520i


MrBrum
 Share

Anbefalte innlegg

Ettersom jeg har kjøpt meg arbeid i form av en 98 mod E39 520i så kan det jo bli litt underholdning med en tråd her. Bilen ble kjøpt fordi den hadde vesentlig mindre rust enn den andre jeg hadde tenkt å ta vare på. Så dette her er en bil som vil stå i garasjen om vinteren og kjørt om sommeren. Så får jeg se hva jeg finner på av prosjekter underveis. Blir nok en del oppgraderinger, så "original politiet"☺️  kommer sikkert til å få noen nedturer.

Jeg kjøpte bilen i vår med motor som ikke gikk. Det ble påstått at registeret hadde hoppet over. Det trodde jeg ikke noe på. Ut fra forklaring fra selger mistenkte jeg drukning. For den sveivet fort rundt. Så jeg kjøpte bilen som delebil. :-)Lang historie kort.... bilen ble hentet på henger og som antatt... startet den da jeg kom hjem. Etter ca 40 sek på starteren. (ligger mange gamle innlegg her inne om dette fenomenet på M52. Læreboka sier vel at injection motorer ikke drukner.

Bilen har blått stoffinteriør. Blått dashbord... vakkert... 👀

242 000 km. Full historikk fra den var ny. Har en haug med kvitteringer. 3 eiere før meg, siste eier har hatt den i 9 år.

Det første som kommer til å bli gjort er nok at interiøret blir byttet til sort skinn. Gjøre diverse endringer på utstyr...retrofitting.

Planlegger også motorbytte og drivlinje bytte. Får se hva jeg velger etterhvert. Foreløpig er planen å bygge om bilen til 528i manuell. Ettersom jeg allerede har komplett manuell 528i drivlinje. 528 girkasse og differensial har annen utveksling enn 520 og litt grovere dimensjoner på mellomaksling og flenser.

Bilen får sort skinn sport interiør. Foreløpig er dette på listen:

  • Sette inn elektrisk justerbar ratt stamme fra etter 03/99.
  • El seter m/memory sammen med rattstammen. Memory på begge deler. Fått tak i ledningsnett.
  • Facelift frontlykter
  • Bygge om airbag foran (begge sider) til dual stage. Nyere airbag modul med ledninnger
  • Ratt hendler fra etter 03/99 med "slepering"
  • Selfølgelig M ratt med dualstage bag
  • Legge opp ledninger for telefon knapper i rattet
  • Ombygging fra std KOMBI instrument panel 10/98 utgave til M5 IKI panel fra 04/03. Fortsetter under lnk.... 
  • Har en glasstakluke stående langs veggen her som jeg har undersøkt en stund på om det lar seg gjøre å sette inn.....ja jeg er såpass gal at slik det ser ut nå går jeg for prosjektet. :-)
  • Bytte til nyere EWS/programmere så jeg går over fra gammel nøkkel type til diamant nøkkelen.

Jeg har en litt nyere touring stående som jeg skroter som jeg har mange bra og aktuelle deler på. Blant annet en komplett 528 manuell drivlinje. ++

Tenkte å lage denne prosjekt tråden litt teknisk med beskrivelser av det jeg gjør. Håper det ikke gjør tråden kjedelig. :-) 

Jeg har jo M5 frontfanger og sidespeil liggende. :-) Stereo anlegget er selvsagt plukket ut og erstattet med uoriginalt. Jeg er såpass avhengig av bra lyd at det må til. Har derfor tenkt å sette inn en Pioneer din2 spiller.++ Eller rettere sagt...har gjort... Jeg er allerede godt i gang med bilen, men tenkte som sagt å skrive her om det jeg gjør. Det vil derfor ganske fort komme oppdateringer. :-) Så er det bare å komme med tilbakemeldinger. ;-)

Men en ting er sikkert...billige coilover kommer aldri på denne bilen. :-)

Endret August 30 av MrBrum

 

Fra aller første prøvetur :-)

20190423_201313.thumb.jpg.57b651db087934aacbccbc188bfb7307.jpg

20190422_184521.thumb.jpg.3810683e14d7834f6fc0d7716845848f.jpg

Fra hjemtransporten. Og ja...jeg byttet ut stroppen på venstre forhjul underveis på turen. ;-)

930_576534647.jpg930_295252329.jpg

20190422_205743.jpg

20190424_105653.thumb.jpg.e8d660d376d72fe9cb711d76a6c4641f.jpg

20190422_205800.thumb.jpg.923fa43a3724b81d045fa4f88f40744f.jpg

20190422_205808.thumb.jpg.64043f2c2911f2cfac342fa684b276bf.jpg

Endret av MrBrum
Bilder og planer for bilen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir spennende å følge med her :) Blått interiør på E39 er ikke akkurat helt innertier nei, blir digg å se det svarte komme inn. Har bytta komplett interiør med tepper og dash og alt før, er ganske overkommelig prosjekt og absolutt verdt innsatsen. Retrofitting av utstyr er alltids morro det også, hva står på listen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

På 29.8.2019 den 12.50, Gabz skrev:

Blir spennende å følge med her :) Blått interiør på E39 er ikke akkurat helt innertier nei, blir digg å se det svarte komme inn. Har bytta komplett interiør med tepper og dash og alt før, er ganske overkommelig prosjekt og absolutt verdt innsatsen. Retrofitting av utstyr er alltids morro det også, hva står på listen?

Skal oppdatere toppinnlegget underveis. Jeg er allerede i gang med flere prosjekter samtidig, så bilen kjøres rundt med delvis sammenskrudd dashbord så lenge.  :-) Bilen får sort skinn sport interiør. Bilen er fra 10/98 så den har single stage airbag og en del forskjeller i pin layout i forbindelse med både LCM3  og kontakter til ratt hendler osv i forhold til bilene etter 03/99. Ble dual stage og oppgradert LCM3 fra 03/99. Så jeg oppgraderer til nyere LCM3 blant annet. Foreløpig er dette på listen:

  • Sette inn elektrisk justerbar ratt stamme fra etter 03/99.
  • El seter m/memory sammen med rattstammen. Memory på begge deler. Fått tak i ledningsnett.
  • Bygge om airbag foran (begge sider) til dual stage. Nyere airbag modul med ledninnger
  • Ratt hendler fra etter 03/99 med "slepering"
  • Selfølgelig M ratt med dualstage bag
  • Legge opp ledninger for telefon knapper i rattet
  • Ombygging fra std KOMBI instrument panel 10/98 utgave til M5 IKI panel fra 04/03. Fortsetter under lnk....
  • Har en glasstakluke stående langs veggen her som jeg har undersøkt en stund på om det lar seg gjøre å sette inn.....ja jeg er såpass gal at slik det ser ut nå går jeg for prosjektet. :-)
  • Bytte til nyere EWS/programmere så jeg går over fra gammel nøkkel type til diamant nøkkelen.

Jeg har en litt nyere touring stående som jeg skroter som jeg har mange bra og aktuelle deler på. Blant annet en komplett 528 manuell drivlinje. ++

Tenkte å lage denne prosjekt tråden litt teknisk med beskrivelser av det jeg gjør. Håper det ikke gjør tråden kjedelig. :-) 

Jeg har jo M5 frontfanger og sidespeil liggende. :-) Stereo anlegget er selvsagt plukket ut og erstattet med uoriginalt. Jeg er såpass avhengig av bra lyd at det må til. Har derfor tenkt å sette inn en Pioneer din2 spiller.++ Eller rettere sagt...har gjort... Jeg er allerede godt i gang med bilen, men tenkte som sagt å skrive her om det jeg gjør. Det vil derfor ganske fort komme oppdateringer. :-) Så er det bare å komme med tilbakemeldinger. ;-)

Men en ting er sikkert...billige coilover kommer aldri på denne bilen. :-)

Endret av MrBrum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...