Gå til innhold

Sofclose E70, sluttet å fungere etter klemt finger


Bnohre
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Igår var kona mi så uheldig og klemte fingeren i fører døra. Idag morges la jeg merke til at sofclos'n ikke fungerte. Det virker på de 3 andre dørene.

Noen som har noen tips om hva som kan ha skjedd og hva jeg gjør for  rette opp i dette?

 

Bård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk først om det i det hele tatt er liv i motoren, det vil si sjekk om ikke sikring F145 (bak i bilen) er brent.

Om soft close motorikken på E70 er lik slik den er på F serien, så kan det være at sensoren som gjenkjenner posisjonen er på bærtur etter hendelsen. 

Ellers synes jeg Otis sin teori om reinitialiasering ikke er så dum, men i teorien så burde den ikke trenge det.

Motoren har sikkerhetsfunksjon slik at den blant annet ikke skal brenne opp, da den vil skru av strømtilførsel en kort periode. Dog skal dette komme tilbake automatisk.

Som sagt, dette er slik det er på F serien, men jeg går utifra at soft close teknologien ikke akkurat har revolusjonert seg mellom E70 og F10 generasjonen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er samme system som E6x karosseriet har så vil det ikke kunne diagnoseres noe da dem ikke er koblet til noe annet enn strøm. Sitter mikrobryter i dem som føler når døra går i første klikk. Så kan være wire mellom låsekasse og softclose mekanismen som er røket eller hoppet av. Hører du noe lyd som om den prøver å kjøre mekanismen når du klikker døra i første hakk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Snowbiz skrev:

Hvis det er samme system som E6x karosseriet har så vil det ikke kunne diagnoseres noe da dem ikke er koblet til noe annet enn strøm. Sitter mikrobryter i dem som føler når døra går i første klikk. Så kan være wire mellom låsekasse og softclose mekanismen som er røket eller hoppet av. Hører du noe lyd som om den prøver å kjøre mekanismen når du klikker døra i første hakk? 

Hei,

takk for svar. Det er ingen lyd, helt dødt. Virker bare så rart at det ikke skal mer enten liten tommel til for å vrake hele systemet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løfter opp denne igjen, da det nå plutselig har blitt liv i mekanismen igjen. Hører motoren prøver seg, men det virker som den ikke får rett beskjed på hvilken posisjon døra er i. Den begynner å jobbe først når døren er helt lukket.

Noen som har noen smarte tips?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...