sondre Skrevet September 25, 2019 Share Skrevet September 25, 2019 (endret) EDIT: kan opplyse om at det er en 2002 525dat med M57 motor, Swirlflaps er fjernet ellers standard. Feilmeldingslisten i går kveld: #1 DDE 001E30 DDE: Boost pressure control og Boost pressure controller Dette skjedde nok på motorvei på vei hjem i går når jeg ser på turtallet (gjetning) mente jeg så et lite rødt glimt på dashbordet, uten at jeg rakk å se hvilken lampe som lyste. #2 DDE 003505 DDE: Glow-plug system Har glødeplugger ligende, husker ikke om har gløderele, men det kan jeg vurdere å bytte. #3 DDE 001613 DDE: Smooth running conmtroller Usikker på denne, men opplever at den på tomgang vibrerer. #4 LCM 000028 LCM: Light Check Module: fault stored: Usikker på den, men jeg byttet Xenon lamper og tennere (uoriginale) koblet fra batteriet en natt og siden har lys fungert, men usikker på feilmeldingen. - Mulig at det er problemer med å slette feilmeldingenda alle lys fungerer. #5 IHKA 00001E IHKA: Auxiliary-water pump Den har alltid vært der, kan ikke se at jeg har en annen pumpe enn den som er på webaste, vameventilen har ikke pumpe... #6 STH 000003 STH: Circulating pump Den går aldri bort, men webasto kjører som den skal og varmer kupeen. Usikker på om det er problem når jeg prøver å slette feilkoden. Kjørte en test på Air mass system, knyttet til #1 eller #3 i listen over. SIer meg ikke så mye, men kan være mye rart her. Uansett, slettet alle feilkoder i går kveld, men får beskjed i den prosessen å slå av denning og ta ut nøkkel av et popup vindu, etter det skjer det ingenting. må til slutt bare klikke cancel på popupvinduet. Kjørte Webasto i dag tidlig i 28 min før jeg startet bilen og kjørte til jobb, 22 km alt fra 30 km/t til 110 km/t. Kjørte diagnose når jeg parkerte på jobb, da var det disse 3 som var tilstede: STH Circulationg pump er webasto pumpe, men tror ikke webasto ville kjørt i 28 min om den var defekt (short circuit to ground)? Auxilliary water pump tror jeg ikke finnes på bilen. LCM er jeg usikker på hvorfor dukker opp nå. Er veldig usiker på veien videre her, har ikke intensjoner om å bytte deler som ikke er defekt, er ganske begrenset hvor mye jeg ønsker å bruke på bilen da den så å si ikke har verdi i kroner, men kun bruksverdi, rust blir det ikke mindre av. Dette ble mye bilder, men om noen kan tolke det bedre/synse litt eller har noe fornuftig å bidra med blir jeg glad. Kommer nok til å ta ny diagnose etter at jeg har kjørt hjem fra jobb. EDIT: oppdatert symptomer Synptomer på at noe ikke er 100% * Vibrasjoner på tomgang * Kun merket en gang (på mandag): fra trillefart i D og flat pedal opp til 60 km/t så kom det masse tjukk sort røyk med en gang. Ikke merkabart til vanlig, pleier dra på mot rødfelt annenhver dag ved påkjøring til motorvei, så det samler seg ikke mye sot. * Merker ikke noe til at det er noe lavere effekt enn vanlig (tror jeg). Endret September 25, 2019 av sondre Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sondre Skrevet September 25, 2019 Forfatter Share Skrevet September 25, 2019 (endret) Vel, kjørte ny diagnose etter å ha kjørt hjem. Har stått parkert i garasje på 18 grader på jobb siden i dag tidlig. * IHKA Auxiliary water pump er der som alltid. * LCM er der som den har vært i det siste. * DDE Smooth running Controller tilbake fra i går. Litt usikker på hva dette er, men tar i mot tips med glede. * DDE Glow plug system er tilbake fra i går, uten at jeg skjønner at det skal trigges når bilen står varmt??? Har jo glødeplugger og div gummipakniger itl innsug liggende, kanskje prøve selve releet først, det er jo ganske enkelt å bytte.. Veien videre, forslag? Endret September 25, 2019 av sondre Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet September 25, 2019 Share Skrevet September 25, 2019 Smooth running controller kan tyde på lekkasje fra ei dyse. Slik at du evt ikke får start på varm motor etterhvert. Lcm ville ikke jeg brydd meg om, såfremt alt funker. Gløding brukes alt fra 25 grader på kjølevann og nedover. For å sjekke glødeplugger kan du måle ohm på tupp og siden. Den skal sannsynligvis være lik på alle. Men 1 ohm fra eller til er ok. Ihka pumpen er heller ikke noe å by seg om. Men er det ettermontert webasto? For denne pumpen skal jo ikke være der når du har webasto. sondre reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sondre Skrevet September 25, 2019 Forfatter Share Skrevet September 25, 2019 (endret) 1 time siden, Otis skrev: Smooth running controller kan tyde på lekkasje fra ei dyse. Slik at du evt ikke får start på varm motor etterhvert.Ok, da bør jeg kanskje få et verksted til å se på det, akkurat der er jeg ganske grønn... Lcm ville ikke jeg brydd meg om, såfremt alt funker.😁 Får gå en ekstra runde rundt bilen, bare for å være sikker Gløding brukes alt fra 25 grader på kjølevann og nedover. For å sjekke glødeplugger kan du måle ohm på tupp og siden. Den skal sannsynligvis være lik på alle. Men 1 ohm fra eller til er ok.Ja det er nok veien å gå, måler da på tuppen som stikker ut av motoren og på siden av pluggen, eller må den skrus ut? Ihka pumpen er heller ikke noe å by seg om. Men er det ettermontert webasto? For denne pumpen skal jo ikke være der når du har webasto.Webasto var montert originalt kun som hjelpevarmer, men før jeg fikk den fra Tyskland så fikk jeg dem til å kode den om slik at den fungerte som parkeringsvarmer også. Mulig de byttet varmeventil samtidig, for det har aldri som jeg kan huske vært noen pumpe der. 😀 Takk Otis Men er er det mange dyser så er det fort hoggern som kaller. For noen priser og 6 stk 😱 Endret September 25, 2019 av sondre Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet September 25, 2019 Share Skrevet September 25, 2019 Lekkasje kan sjekkes ved å bruke målekit fra biltema. Sveigis holder jo på akkurat det samme. Men han har allerede fått problemet så det er driftsstans der. Glødeplugg er på siden og tuppen. Trenger ikke ta den ut. Mulig man kan kode ihka på nytt da? For å se om det fjerner meldingen på aux pumpe. sondre reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sondre Skrevet September 25, 2019 Forfatter Share Skrevet September 25, 2019 https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/analoge-testinstrumenter/dieseltester-common-rail-2000040924 Denne her gjetter jeg på. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet September 25, 2019 Share Skrevet September 25, 2019 Ser rett ut Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sondre Skrevet September 29, 2019 Forfatter Share Skrevet September 29, 2019 Et kjapt spørsmål, jeg er ikke helt i form, men vurderer å ohme glødeplugger og teste retur på dyser i dag. Det store spørsmålet er hvor mye må jeg demontere for å komme til for å utføre det over, og ca tid om jeg skrur sakte? Blir tungpustet og svett bare jeg tenker på å bevege meg, så er det for mye demontering og montering i etterkant så vurderer jeg å vente til formen er bedre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sondre Skrevet September 29, 2019 Forfatter Share Skrevet September 29, 2019 (endret) OK, glem innlegget over. Begynte å demontere, fant ut at det gikk greit å komme til for å sjekke retur på dysene. Fortsatt usikker på Ohming av glødepluggene, kan ikke se dem så da må vel innsug av, og det tror jeg ikke om jeg orker i denne omgang, får heller bli ferdig med dyser før jeg tar glødepluggene.. Legger ved bilde og video fra dysetesten. Fra Venstre: Rør 1 = Syl 1 Rør 2 = Syl 5 Rør 3 = Syl 4 Rør 4 = Syl 3 Rør 5 = Syl 2 Rør 6 = Syl 6 Som sagt ikke helt i slag, trodde jeg hadde 1,2,3,4,5,6 etterhverandre, men oppdaget at slik var det ikke da jeg demonterte. Gul er beholdernr, rød er sylindernr. Hva sier dette resultatet oss, er jo spesielt sylinder 5 (rød) som er veldig lav, mens sylinder 3 (rød) er veldig høy, resten er innenfor samme strekområde? 20190929_132150.mp4 Tar i mot tips for veien videre. Endret September 29, 2019 av sondre Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet September 29, 2019 Share Skrevet September 29, 2019 Jeg er ingen ekspert på dyser, men det er ganske stor utslag på alle utenom 5 i rød. Så den er jo best. Hvor lang tid var dette? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sondre Skrevet September 29, 2019 Forfatter Share Skrevet September 29, 2019 ca 4 minutter totalt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sondre Skrevet September 30, 2019 Forfatter Share Skrevet September 30, 2019 (endret) Kanskje @TRF Har en kommentar til bildet over og hva jeg bør gjøre som neste steg? Hvis jeg tolker dette riktig så burde i hvertfall gul #4/rød #3 byttes, og sannsynligvis resten bortsett fra gul #2/rød #5 som gir minst i retur? Bilen har gått drøyt 310 000 km bare til info. Endret Oktober 1, 2019 av sondre Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sondre Skrevet Oktober 2, 2019 Forfatter Share Skrevet Oktober 2, 2019 Har bestemt meg for å bytte alle 6 dysene med overhalte fra Bosch verksted i Tyskland 90 € pr stk (må sende de gamle i retur), i tillegg vil jeg bytte alle 6 glødeplugger som jeg har liggende. Er dette overkommelig skru jobb, har tilgang til spesialverktøy for å få ut dyser. Eller kan det være lurt å sette dette bort til noen som kan det, må vel kjøres noe koding/diagnose i etterkant for å "justere" dysene? Jeg kjenner litt på at dette er litt mer fin mekanikk enn jeg vanligvis pleier å involverer meg i, og at konsekvensen om noe går galt ikke gjør meg veldig komfortabel... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Oktober 2, 2019 Share Skrevet Oktober 2, 2019 Det er koding om du har dde4. Dette står godt forklart på newtis.info Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sondre Skrevet Oktober 2, 2019 Forfatter Share Skrevet Oktober 2, 2019 https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e39-525d-tou/repair-manuals/13-fuel-preparation-control/13-53-fuel-injector-nozzles-lines/45TwIED Jeg har Rheingold, er det da bare å følge stegene over - regner med at jeg må gå videre etter "Service Functions" er vel da injector ... jeg skal se etter, er på upløyd mark så kjenner det sitter langt inne.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå