sondre Skrevet Desember 9, 2019 Share Skrevet Desember 9, 2019 I dashbordet slår plutselig DCS/Antispinn, ABS og håndbrekk lampene seg på samtidig og de er gule, gjerne et par minutter etter jeg har begynt å kjøre.. Får følgenede feilmelding ved diagnose: DSC 000073DSC: Pressure sensor, line ABS sensore er vel gjenganger? Kan det være vakuum, har allerede byttet noen morken vakum slanger, men trodde ikke det var knyttet DCS? Skal på EU på torsdag så er litt stressa nå... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
t06afre Skrevet Desember 9, 2019 Share Skrevet Desember 9, 2019 Jeg tror dette er mer relatert til noe rundt det som kalles hydraulic unit. Se denne gamle tråden https://bimmers.no/forums/topic/708442-abs-fungerer-ikke-på-e39/ sondre reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sondre Skrevet Desember 10, 2019 Forfatter Share Skrevet Desember 10, 2019 (endret) Ja det er mye som tyder på at dette er knyttet til ABS/DCS modulen. Koster jo det hvite ut av øya, men i tillegg til alt som kan fås fra e-bay så ser jeg at Innosund i Sverige reparer disse, og har bekreftet at jeg forsatt kan bruke bilen selv om selve styrenheten er demontert. Men kan det være problem med at bremserør f. eks. er rustne og begynt å lekke og at man vil få en slik feilmelding da - har ikke fått noe varsel om at bremsevæskeniovå er lavt, og får vel svar på det på EU kontroll. Uansett i dag (slettet feilkoder i går kveld), 22 km kjøring til jobb kom det ikke opp noen lys i dashbordet, så da tar jeg sjansen på at de holder seg unna i morgen så jeg får gjennomført EU som planlagt, så kan jeg heller demontere enheten før jul og få den fikset i jul/nyttår - skal ikke bruke bilen mye i julen. Jeg har skjønt det slik at om jeg kjøper en erstatningsenhet må det kodes og konfigureres - er det noen DYI på det noe sted? Og stemmer det at om jeg får reparert den som står på bilen så er det IKKE behov for koding og konfig? Endret Desember 10, 2019 av sondre Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
t06afre Skrevet Desember 10, 2019 Share Skrevet Desember 10, 2019 (endret) Det er et firma som heter Novabil (www.novabil.no) som vistnok kan reparere denne enheten for deg, og da slipper du koding. Bare for å si det jeg har ikke noe kjenskap til Novabil, så jeg kan ikke uttale meg om de er bra eller dårlig Endret Desember 10, 2019 av t06afre sondre reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sondre Skrevet Desember 10, 2019 Forfatter Share Skrevet Desember 10, 2019 Takk for tips @t06afre, skal sjekke med dem i tillegg til Innosound i Sverige. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
t06afre Skrevet Desember 10, 2019 Share Skrevet Desember 10, 2019 På hydraulic unit sitter det en trykksensor(er) den er enkel å bytte. Det er også lett å sjekke den med et voltmeter. Prøv googlesøk under for å se om det kan være info du kan bruke https://www.google.com/search?q=Error+73+DSC+Pressure+sensor+bmw+e39 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Desember 10, 2019 Share Skrevet Desember 10, 2019 Koding trenger du ikke bekymre deg for! Det ordnes ekstremt enkelt med NCS. Det kan jeg feks bistå med over Teamviewer. sondre reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sondre Skrevet Desember 10, 2019 Forfatter Share Skrevet Desember 10, 2019 (endret) Snakket med Jensen Auto i Oslo, hvor den skal på EU kontroll på torsdag, han skulle sjekke ABS sensorer og andre "billigere" ting for å være sikker på hva som er galt samtidig. Så om det må byttes/renoveres modul så er det greit å få luket bort andre feilkilder først. På vei til jobb i dag, 22 km så kom de aldri på, reiste fra jobb 10km da kom dem på etter et par minutter - og ABS/DCS virker ikke når lysene er på i dashbord, fikk testet det på islagt vei . Var inne på Bilia BMW verksted for sjekk av airbags (recall). Reiste derfra og drøyt 10 km hjemover uten at de slo seg på, stoppet å handlet litt i ca 10 min, startet bilen og lysene kom på nesten med en gang. Sjekket bremsevæskenivå, og det var bra, rett under max. Takk for link til Sandnes firma @t06afre @Otis Takk for tilbud om hjelp , tar kontakt om det blir behov Endret Desember 10, 2019 av sondre Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sondre Skrevet Desember 11, 2019 Forfatter Share Skrevet Desember 11, 2019 (endret) Oppdatert feilsøking, om det har noen nytteverdi er vanskelig for meg å si, er amatør på dette Tirsdag 10. des. 2019 Når lampene DCS, ABS og brems lyser gult fungerer ikke ABS eller DCS, testet på islagt vei De begynte å lyse mandag (09.12.19) kveld, og kommer på når jeg har kjørt noen minutter. Men til jobb på tirsdag, 22 km kom de ikke på, men når jeg dro fra jobb 11 så kom de på etter et par minutter. Deretter fra Høvik til Lommedalen, ca 10 km kom de ikke på, etter å ha handlet litt dagligvarer kom de på når jeg startet og kjørte fra butikken. Sjekket bremsevæskenivå som er bra, rett under max: Her er feil fra diagnose: DSC 000073 DSC: Pressure sensor, line Onsdag 11.12.2019 Avreise 0710, etter ca. 20 km kl. 07:27 (17 min) så kom varsellampene på. På vei hjem fra jobb 11.12.2019 kom varsellampene på etter ca. 2 minutter, slo seg av etter 1 sekund før det 1 minutt senere slo seg på og ble på resten av veien hjem. Kom hjem og kjørte diagnose Med mus over DSC: Kjørte så diverse tester på DSC: Stillestående: Gangfart: Torsdag 12.12.19 Ble kjørt hjemmefra til Jensen Auto-Service, ca 28 km av fruen i dag tidlig, uten at varsellampene slo seg på, så får krysse fingrene for EU og at de kanskje finner noen svar. Endret Desember 12, 2019 av sondre Oppdatert info for 12.12.19 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sondre Skrevet Desember 12, 2019 Forfatter Share Skrevet Desember 12, 2019 (endret) Fått bekreftet av verksted at det er ABS/DSC modulen som er problemet, den blir dårlig/slutter å fungerer når det blir varmt, derfor det tar litt tid når den har stått ute om natten før varsel slår seg på, de prøvde med hårføner/varmepistol og da kom varsellampene. Så jeg bestiller en brukt fra e-bay, så tar jeg vel kontakt med deg @Otis når den tid kommer, vurderer å sende den jeg har til rep også. Fikk tips om styreenheter.no i Oslo fra verkstedet (Jensen Auto-Service) som tok EU, de skal ha 3500,- hvis de kan fikse den. Fikk anmerkning som må fikses på venstre frontlykt og begge tåkelysene. Fikk en 1 på speil førerdør (så den lar vi ligge i denne omgang). 1. Justeringsmekanisme i venstre frontlykt er knekt, reflektor er løs, frontlykten er jo faclift Xenon, så det er vel ett sant hel... å fikse det, men har bestilt noen plastdeler fra e-bay så får vi se om jeg tør prøve meg - om noen har tips så kom med de, men blir vel en egen tråd i teknisk... 2. Begge reflektorene på tåkelysene var ødelagt, så har bestil ett par tåkelys fra e-bay til 300 ish, passer ikke de så er det vel mulig å fa tak i uoriginale som skal passe for ca 1000,- Så da har jeg litt å drive frem mot februar... Endret Desember 12, 2019 av sondre Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Desember 12, 2019 Share Skrevet Desember 12, 2019 Jeg ville ha satset på å åpne modulen selv. Om den ikke har beskyttende epoksy over seg da. For som oftest er det bare å åpne og lodde på nytt. Ang hovedlyktene så åpnet jeg mine lykter fra en 2001 modell. Det var rimelig kurant. Det er vel 2002 og nyere som er verst? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sondre Skrevet Desember 13, 2019 Forfatter Share Skrevet Desember 13, 2019 @Otis jeg har bestilt en brukt ABS modul på e-bay som jeg prøver først. Så får vi se, er ingen loddemester... Er 2002 mod. jeg har, så det kan bli litt tricky 😂😱 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sondre Skrevet Desember 17, 2019 Forfatter Share Skrevet Desember 17, 2019 (endret) @Otis Vi får håpe det på dette forumet stemmer, min er produsert i 02-2002, så det er håp for en tur i stekeovnen https://www.m5board.com/threads/help-how-to-open-e39-facelift-headlight.192177/ Endret Desember 17, 2019 av sondre Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Desember 17, 2019 Share Skrevet Desember 17, 2019 Ja, det er mulig der jeg hadde min kommentar fra. Uansett, så kan du åpne de med annen liming, men da må du lime de sammen selv igjen. sondre reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå