Gå til innhold

F11- Feilsøke død navi. Flere moduler "not responding"


HeTr
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Bilen det gjelder er en F11 2011.

Eventyret startet med at navigasjonen en dag ikke ville starte. Helt svart skjerm og hvert  ~5 sekund kommer det lyd fra cd+hdd (prøver å spinne opp eller noe) og et lite pop i høyttalerene. Tenkte første det var harddisken som hadde tatt kvelden, så tok den ut for å se om det gjorde noe forskjell. Ingen endring, bare mindre lyd hvert 5 sekund.

Kobla meg så til meg ESYS for å se om jeg kunne lese HU_CIC, men får da denne feilmeldingen:

 

image.png.f3af085572426919352a604d22fb3173.png

 

Diagnose i ISTA+ bekrefter at det er noe feil, først ved:

image.png.20eccda4e1b40c4dd36e92224d5f4120.png

Deretter:

image.thumb.png.73a201a01db915d1235d920d79e62be3.png

 

image.thumb.png.329109c4a92a0e0ff881d77fa79c125e.png

 

Utfra det her ser det veldig ut som det er noe feil med MOST-bussen eller noe som er kobla på den, men jeg vet ikke hvor jeg skal begynne feilsøkingen. Er det noen utsatte plasser hvor fiberen kan skades eller løsne? Instrumentklusteret fungerer forøvrig utmerket selv om den modulen også rapporteres som "not responding".

 

Detaljer:

1. Det hører til historien at jeg en liten stund før dette skjedde har byttet ratt og programmert LDW, 2TB og et par småting (lukking av bakluke med nøkkel++). Men ting fungerte fint en periode etterpå.

2. En annen detalj er den har våknet til livet to ganger. En gang 10 minutter inn i en kjøretur. Da fungerte den fint til bilen ble stoppet og låst. Den andre gangen var mens jeg gjorde diagnose i går. Da kom det bilde på skjermen i 2 sekunder før det var tilbake til svart skjerm.

3. En tredje detalj som jeg regner med er urelatert, men som sammefaller i tid, er at det ikke lenger er mulig å skru av tenninga/stoppe motoren med bare et enkelt klikk på  startknappen. Det jeg har funnet ut funker er å dobbelt/trippelklikke raskt. For å starte/skru på tenning holder det med et enkeltklikk.

Er supertakknemlig om noen har noen ideer!

Endret av HeTr
Fjerne irrelevant poeng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Hei igjen

Noen i Trondheim (evt Oslo) som har en løs CIC jeg kunne prøvd for å bekrefte evt avkrefte om headuniten har tatt kvelden? 

Status er forøvrig den samme som da jeg postet og headuniten har ikke våknet til liv en eneste gang siden.

Endret av HeTr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...