Gå til innhold

Hvilken dekkprofil ville du valgt? (subbing foran) :)


macrorain
 Share

Anbefalte innlegg

OK, jeg kjøpte jo flotte nye vinter felger (https://bimmers.no/forums/topic/813542-min-330e-m-sport-f30-nye-felger-s31/?do=findComment&comment=3300886) som opprinnelig tilhørte F10, og det satt 245/40R19 dekk på, som jo er litt uvanlig dim til en F30. I tillegg er bilen min senket ganske mye. Det gikk bra bak siden de er såpass smale, men foran så subber det bittelitt i innerskjermen helt foran (altså ikke over dekket men foran) ved en viss svingradus. Det er såvidt borti så det akkurat blir litt subbemerke på skjerrmen. 

Så til alternativene i dekk for å løse problemet.. 

Beste alternativ: Minste mulige endring er å beholde profil men gå ned til 235/40R19. Dette er samme dimensjon som jeg har på sommerhjulene, så skal teoretisk gå bra. Men det er bare 4mm forskjell i høyde på disse to dimensjonene, så jeg er litt bekymret for at hvis jeg er litt uheldig med det nye dekket (at det er litt grovere/større) så vil det AKKURAT ikke være nok, og jeg fortsetter å subbe. 

Jeg kan også gå ned til 225/40R19, men da begynner det å bli smalt, da felgen er 8.5", og på vinterhjul er det jo greit med litt beskyttelse til felgen. 

Så har vi 245/35R19, det gir 12mm forskjell i høyde og vil nok garantert forhindre subbing, men da har jeg plutselig 35dim foran og 40 bak, det blir jo litt pussig.. 

Hva ville du gjort? :)

 

dekk.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og siden 235/40R19 også er litt smalere enn 245 (og ikke bare lavere), så vil kanskje det også gjøre at det i mindre grad vil stikke ut i det jeg svinger, så i praksis er forskjellen større enn de 4mm i høyde.. sånn at det trolig går bra? 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå byttet jeg til sommerhjul på ene forhjulet, der har jeg nettopp 235/40R19, og det var VESENTLIG bedre plass, minst 1cm ekstra klaring. Som det i teorien ikke skulle vært.. Er det så stor forskjell på dekk, eller er det pga at de er smalere også tro.. 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gamblet på 235/40r19 foran og beholdt 245/40 bak. Vinterdekk bygger mer enn sommerdekk pga kanstene så selv om sommerdekket passet så er det ikke sikkert et vinterdekk vil. Det skal jo også tas høyde for at det pakker seg med snø på dekk og innerskjerm....

Det ideelle ville vært 4 stk 225/40r19 da det er vinterdekk, smalt er bedre. :) på 8,5" bredde så blir det ørlite strekk men noen dekk har god felgbeskyttelse så da blir det ok :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Evopower skrev:

Jeg ville gamblet på 235/40r19 foran og beholdt 245/40 bak. Vinterdekk bygger mer enn sommerdekk pga kanstene så selv om sommerdekket passet så er det ikke sikkert et vinterdekk vil. Det skal jo også tas høyde for at det pakker seg med snø på dekk og innerskjerm....

Det ideelle ville vært 4 stk 225/40r19 da det er vinterdekk, smalt er bedre. :) på 8,5" bredde så blir det ørlite strekk men noen dekk har god felgbeskyttelse så da blir det ok :)

 

Ja, ser at knastene i kanten av dekket åpenbart bygger mer ja. Angående strekk: Felgen bak er 9" så da blir det knapt med 225 der hvertfall. Foran på 8.5" kunne det jo gått, selv om felger på vinterstid gjerne litt mer utsatt så skulle egentlig helst hatt ekstra gummi enn strekk, men men. Så 225/40R19 foran og beholde 245 bak er jo også en mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Evopower skrev:

Ja bare ikke rulleomkretsen endres slik at asc begynner å tulle 😅 beste for vinter er sånn sett 8" felg på alle 4. Du har 9" bak ja da er nok 225/40 og 255/35 det beste for strekk og rulleomkrets. Men det krever igjen 4 nye hjul 🤔

Jepp, det hadde jo vært det helt klart beste, men blir dyrt og litt kjedelig når dekkene som sitter på egentlig er helt fine. Gruff.. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...