Jump to content

Tikking i m30b35


kent_hugo
 Share

Recommended Posts

5 minutter siden, kent_hugo skrev:

Hei. Lurer på om dette er unormalt mye tikking fra en m30b35? Har alkurat justert ventilene til 0.30mm..

IMG_0468.MOV

Har du justert på varm eller kald motor?
disse M10, M20 og M30 som ikke har hydrauliske løftere, så vil man oppleve slikt. Det er når ventilfjær mister spensten og at kam og løftere får en form som skaper et "hopp" for løfteren. Dette kan kanskje reduseres mens motoren kjøres varm, men er mer av kosmetisk. Alternativet er total-renovering av toppen. Dette er tross alt en gammel motor basert på 50 år gammel teknologi.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg to biler med m30 motor og den ene tikker noe mer enn den andre,sånn er det liksom.😀

Men hvordan så kamaksel ut på den?Mye slitasje?

Sjekket du oljerøret som var sprer oljen til ventiler/ vippearmer?

Hvis dette er tett ,så får den ikke nok smøring og da vil det og være mer tikking ,ikke minst mye større slitasje på vitale deler .

Men for å svare på spm ditt ,så har den muligens noe mer tikking enn det som skal være ,men likevel noe som jeg ikke hadde brydd meg så mye om .

Disse motorene tikker jo litt i utgangspunktet og med litt slitte deler oppi toppen ,så får man jo litt mer lyd.

om du ikke sjekket røret oppi der ,gjør det og sjekk at bolter som sitter der ,faktisk er faste og ikke løse.😀

 

Link to comment
Share on other sites

Oljerøret såg bra ut og boltene tok eg ut og rengjørde og hadde på loctite på.. kamaskel såg grei ut, justerte på kald motor ja. Kom en «bank» innimellom når eg prøvekjørte bilen, ikke noe regelmessig bank men den lyden kommer ikke når bilen står i fri og jeg ruser bilen, så den lyden er vel ikke noe fra motor da?

Edited by kent_hugo
Link to comment
Share on other sites

21 minutter siden, sveigis skrev:

Nå har jeg to biler med m30 motor og den ene tikker noe mer enn den andre,sånn er det liksom.😀

Men hvordan så kamaksel ut på den?Mye slitasje?

Sjekket du oljerøret som var sprer oljen til ventiler/ vippearmer?

Hvis dette er tett ,så får den ikke nok smøring og da vil det og være mer tikking ,ikke minst mye større slitasje på vitale deler .

Men for å svare på spm ditt ,så har den muligens noe mer tikking enn det som skal være ,men likevel noe som jeg ikke hadde brydd meg så mye om .

Disse motorene tikker jo litt i utgangspunktet og med litt slitte deler oppi toppen ,så får man jo litt mer lyd.

om du ikke sjekket røret oppi der ,gjør det og sjekk at bolter som sitter der ,faktisk er faste og ikke løse.😀

 

Oljerøret såg bra ut og boltene tok eg ut og rengjørde og hadde på loctite på.. kamaskel såg grei ut, justerte på kald motor ja. Kom en «bank» innimellom når eg prøvekjørte bilen, ikke noe regelmessig bank men den lyden kommer ikke når bilen står i fri og jeg ruser bilen, så den lyden er vel ikke noe fra motor da?


 

Link to comment
Share on other sites

Ok 😀

Vet ikke annet enn at jeg tror ikke jeg hadde lagt så mye mer vekt på denne tikkingen .

Som jeg nevnte så går begge mine helt forskjellige selv om de er iorden .

E28 høres ut som treskeverk kontra e34 igjen ,men har bare lært meg å leve med det så lenge de funker .😀

Men sikkert andre og som kan tipse deg her .

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...