Gå til innhold

Tikking i m30b35


kent_hugo
 Share

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, kent_hugo skrev:

Hei. Lurer på om dette er unormalt mye tikking fra en m30b35? Har alkurat justert ventilene til 0.30mm..

IMG_0468.MOV

Har du justert på varm eller kald motor?
disse M10, M20 og M30 som ikke har hydrauliske løftere, så vil man oppleve slikt. Det er når ventilfjær mister spensten og at kam og løftere får en form som skaper et "hopp" for løfteren. Dette kan kanskje reduseres mens motoren kjøres varm, men er mer av kosmetisk. Alternativet er total-renovering av toppen. Dette er tross alt en gammel motor basert på 50 år gammel teknologi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg to biler med m30 motor og den ene tikker noe mer enn den andre,sånn er det liksom.😀

Men hvordan så kamaksel ut på den?Mye slitasje?

Sjekket du oljerøret som var sprer oljen til ventiler/ vippearmer?

Hvis dette er tett ,så får den ikke nok smøring og da vil det og være mer tikking ,ikke minst mye større slitasje på vitale deler .

Men for å svare på spm ditt ,så har den muligens noe mer tikking enn det som skal være ,men likevel noe som jeg ikke hadde brydd meg så mye om .

Disse motorene tikker jo litt i utgangspunktet og med litt slitte deler oppi toppen ,så får man jo litt mer lyd.

om du ikke sjekket røret oppi der ,gjør det og sjekk at bolter som sitter der ,faktisk er faste og ikke løse.😀

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljerøret såg bra ut og boltene tok eg ut og rengjørde og hadde på loctite på.. kamaskel såg grei ut, justerte på kald motor ja. Kom en «bank» innimellom når eg prøvekjørte bilen, ikke noe regelmessig bank men den lyden kommer ikke når bilen står i fri og jeg ruser bilen, så den lyden er vel ikke noe fra motor da?

Endret av kent_hugo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, sveigis skrev:

Nå har jeg to biler med m30 motor og den ene tikker noe mer enn den andre,sånn er det liksom.😀

Men hvordan så kamaksel ut på den?Mye slitasje?

Sjekket du oljerøret som var sprer oljen til ventiler/ vippearmer?

Hvis dette er tett ,så får den ikke nok smøring og da vil det og være mer tikking ,ikke minst mye større slitasje på vitale deler .

Men for å svare på spm ditt ,så har den muligens noe mer tikking enn det som skal være ,men likevel noe som jeg ikke hadde brydd meg så mye om .

Disse motorene tikker jo litt i utgangspunktet og med litt slitte deler oppi toppen ,så får man jo litt mer lyd.

om du ikke sjekket røret oppi der ,gjør det og sjekk at bolter som sitter der ,faktisk er faste og ikke løse.😀

 

Oljerøret såg bra ut og boltene tok eg ut og rengjørde og hadde på loctite på.. kamaskel såg grei ut, justerte på kald motor ja. Kom en «bank» innimellom når eg prøvekjørte bilen, ikke noe regelmessig bank men den lyden kommer ikke når bilen står i fri og jeg ruser bilen, så den lyden er vel ikke noe fra motor da?


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok 😀

Vet ikke annet enn at jeg tror ikke jeg hadde lagt så mye mer vekt på denne tikkingen .

Som jeg nevnte så går begge mine helt forskjellige selv om de er iorden .

E28 høres ut som treskeverk kontra e34 igjen ,men har bare lært meg å leve med det så lenge de funker .😀

Men sikkert andre og som kan tipse deg her .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...