Gå til innhold

Enda et Aux mysterium


Anbefalte innlegg

Heisann! 

Har lest litt rundt på forumet her ang AUX og lavere lyd. Eg har en e61 med ettermontert Aux montert. Har fått denne kodet og skulle prøve den ut etter eg hadde fått i forsterkere og diverse. Da hører eg at lyden er mye svakere på utgangen enn eks FM(dab modul) og god gammeldags cd-avspilling. Ser det er flere her inne som snakker om en motstand på kabelen som må vekk, men denne motstanden har ikkje eg. Fant igjen annonsen eg kjøte Aux adapteren på finn.no igjen, der selger beskriver at denne er uten den uønskete motstanderen. Så da lurer eg på hva som gjør at det spiller lavere enn alt annet? 

 

Eg har prøvd med 4 forskjellige enheter til avspilling, volumet på de er på maks men ikkje noe forskjell. 

 

Etter eg snakket med en "bil-trikker" Så klippet eg en aux kabel i ene enden, ohmet hver utgang på selveste ledningen som går inn i spilleren i bilen, og koblet denne sammen med bilen og telefonen, for og finne ut om det var noe motstand på selveste aux modulen eg hadde kjøpt, men spilte helt likt da også. 

 

Så nå er eg tom for ideer, noen som har vært borti et mystifistisk problem som dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På noen modeller er det mulighet til å stille lydstyrken på AUX i radioen, har du sjekket det? Ellers er også selve AUX-utgangen som vanligvis er montert i midtkonsollen, kjent for å ha elektronikk som kan klusse til ting. Finnes en DIY på nett hvor dette kobles ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Har sjekket alle innstillinger på radioen, men finner ingenting som kan forbedre det der. 

 

Det eg prøvde og forklare ovenfor var at eg tok en helt vanlig aux kabel, klippet ene enden, koblet da ene enden i telefonen og andre enden rett i ledningen etter aux uttaket, i håp om at det kansje var en motstand inni aux-uttaket i bilen. Men lyden ble ikkje bedre da heller. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror muligens problemet ligger i telefonen og ikke i Aux inngang. For noen år tilbake ble max volum ut fra telefonen satt ned for å skåne folks hørsel ved bruk av ørepropper etc. Når man skrudde opp volum kom det et punkt der man måtte svare om man virkelig ønsket å gå over anbefalt volum, dette forsvant i ei Android oppdatering. Jeg brukte tidligere noen Sennheiser klokker men de ble ubrukelige med 3.5mm jack mot telefonen pga for lavt volum.  Det fantes den gang veldig små forsterkere som man hadde på ledningen mellom avspiller og ørepropper, ihvertfall til Ipod husker jeg

Jeg har en F01 og spiller musikk fra telefonen via blåtann og også den lyden er en god del lavere enn den originale CD spilleren og FM radioen. 

Finnes apper som hevder å overstyre dette uten at jeg vet om det fungerer. 

Android: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.cool.volume.sound.booster

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Ingvaldsen skrev:

Vet iphone 4s spiller høyere på aux en alt annet jeg har prøvd i e6x med aux 😂

Jeg det stemmer nok, 4S var min siste IPhone før jeg bytta til Android og den hadde ikke dette problemet 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Eg har ein gammel ipod 4 eller 5 eg tenkte og prøve, må bare finne laderen igjen hehe. 

 

Eg og ser ikkje helt at det kan være noe i bilen som er feil, utenom at det å ha noe med softwaren/programmeringen av auxen i bil, noe eg har liten tro på går Ann. 

Eg skal få prøvd den appen du nevner, så skal eg få prøvd ipoden, så blir det sikkert bra til slutt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har eg fått prøvd ut litt forskjellig. 

-Ipoden fant eg aldri lader til, så den gav eg opp. 

-den appen ble prøvd, ble litt høyere volum, men veldig mye dårligere kvalitet også. Så var den full av reklame, så den ble uaktuell. 

-prøvde en Bluetooth adapter ment til hørselvern, lyden var uforandret og like lav

-siste utprøving ble og koble dab adapteren opp med aux og ikkje igjennom FM båndet, å plutselig der så ble volumet på samme nivå med CD. Ble like bra igjennom Bluetooth-Telefon også. Synes egentlig dette er rart også siden den ikkje ble bedre med  blåtann adapteren eg nevner over. MEN eg eg kjempe fornøyd som det er no. 

Så til alle som opplever det samme, Konklusjonen er at det har med enhetene som blir utprøvd og gjøre. Prøv flere forskjellige enheter 😉

 

Takker for all hjelp!

Endret av Btrygve
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...