Gå til innhold

Tempjustering i varmeapp funker ikke, E46


Kvasi
 Share

Anbefalte innlegg

Har en E46 FL jeg ikke blir klok på, den justerer ikke temperatur i varmeapparatet, elektronisk klima. Ventilen på vangen funker, tar jeg kontakten av på den står den helt åpen og setter jeg den på er den helt lukket. Har byttet panelet i dashen til ingen forandring og nå kommer jeg ikke på mer og sjekke.
Har ingen feilkoder relatert til det heller.

Noen som har forslag? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvordan jeg skal forklare det bedre. Så lenge kranen er tilkoblet kommer det kun iskald luft fra varmeapparatet, altså er den stengt.
Kobler jeg kranen fra kommer det kun kokvarm luft, setter jeg temp til feks 20 grader justerer vifta seg automatisk når det blir varmt i bilen.
Altså er det en bug ifb med justering av kranen  jeg ikke blir helt klok på.

Endret av Kvasi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sett på temperaturene direkte nei, er vel verdt et forsøk. Men det virker jo som om sensor i panelet funker, både siden jeg har byttet det og siden rpm på vifta blir justert ned etterhvert når det blir temp i kupeen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da så. Men det kan jo hende det er samme feil i begge panel? Evt kortslutning i kabel fra panel til ventil? Om det er full jord til ventilen, så går den vel på maks varme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan selvsagt være samme feil i begge panel, men han som solgte nr2 sverget på at alt funket som det skulle i hans bil før han vraka den.
Har btw, kom jeg på, skrellet av isolasjon på all relatert kabel jeg finner for å se etter kabelbrudd men finner ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så om du måler ledningene inn på vannventilen og måler, får du 12 volt?

Og du har sjekket hele kabelens lengde for kortslutning?

I såfall er det enten feil på panelet eller en tempsensor som gir beskjed til panelet om å fortsette å varme opp kupé. 

Endret av Otis
Feilinformerte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge dette bildet så får vannventilen konstant 12v fra sikring 62. Så er det opptil panelet å gi jording til ventilen for å regulere varmen.

Så da blir mitt innlegg ovenfor litt feil, for du trenger da en kortslutning på den ene kabelen som går til panelet til jord for å få feil. Så da ville jeg koblet ut panelet, for så å måle etter 12v på + fra batteri og på den ene lederen til ventilen. Da ser du om den går til jord.

Om den ikke går til jord, må det være defekt panel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Dette er sannsynligvis problemet ditt.

Har en ny resistor liggende hvis du vil prøve ellers så finner du dem på eurodel. Si ifra hvis du trenger hjelp med å finne fram.
Er du i nærheten så får jeg sikkert hjulpet det med å bytte den ut.

Image

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...