Kvasi Posted April 15, 2020 Share Posted April 15, 2020 Har en E46 FL jeg ikke blir klok på, den justerer ikke temperatur i varmeapparatet, elektronisk klima. Ventilen på vangen funker, tar jeg kontakten av på den står den helt åpen og setter jeg den på er den helt lukket. Har byttet panelet i dashen til ingen forandring og nå kommer jeg ikke på mer og sjekke. Har ingen feilkoder relatert til det heller. Noen som har forslag? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Otis Posted April 15, 2020 Share Posted April 15, 2020 Hva er det du forventer som ikke skjer? Litt mer detaljer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kvasi Posted April 15, 2020 Author Share Posted April 15, 2020 (edited) Vet ikke hvordan jeg skal forklare det bedre. Så lenge kranen er tilkoblet kommer det kun iskald luft fra varmeapparatet, altså er den stengt. Kobler jeg kranen fra kommer det kun kokvarm luft, setter jeg temp til feks 20 grader justerer vifta seg automatisk når det blir varmt i bilen. Altså er det en bug ifb med justering av kranen jeg ikke blir helt klok på. Edited April 15, 2020 by Kvasi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Otis Posted April 15, 2020 Share Posted April 15, 2020 Ok. Og har du brukt feks diagnose verktøy for å lese av aktuelle temperaturer på sensorene? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kvasi Posted April 15, 2020 Author Share Posted April 15, 2020 Har ikke sett på temperaturene direkte nei, er vel verdt et forsøk. Men det virker jo som om sensor i panelet funker, både siden jeg har byttet det og siden rpm på vifta blir justert ned etterhvert når det blir temp i kupeen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Otis Posted April 15, 2020 Share Posted April 15, 2020 Ja, da så. Men det kan jo hende det er samme feil i begge panel? Evt kortslutning i kabel fra panel til ventil? Om det er full jord til ventilen, så går den vel på maks varme? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kvasi Posted April 15, 2020 Author Share Posted April 15, 2020 Kan selvsagt være samme feil i begge panel, men han som solgte nr2 sverget på at alt funket som det skulle i hans bil før han vraka den. Har btw, kom jeg på, skrellet av isolasjon på all relatert kabel jeg finner for å se etter kabelbrudd men finner ingenting. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Otis Posted April 15, 2020 Share Posted April 15, 2020 (edited) Så om du måler ledningene inn på vannventilen og måler, får du 12 volt? Og du har sjekket hele kabelens lengde for kortslutning? I såfall er det enten feil på panelet eller en tempsensor som gir beskjed til panelet om å fortsette å varme opp kupé. Edited April 15, 2020 by Otis Feilinformerte Link to comment Share on other sites More sharing options...
Otis Posted April 15, 2020 Share Posted April 15, 2020 I følge dette bildet så får vannventilen konstant 12v fra sikring 62. Så er det opptil panelet å gi jording til ventilen for å regulere varmen. Så da blir mitt innlegg ovenfor litt feil, for du trenger da en kortslutning på den ene kabelen som går til panelet til jord for å få feil. Så da ville jeg koblet ut panelet, for så å måle etter 12v på + fra batteri og på den ene lederen til ventilen. Da ser du om den går til jord. Om den ikke går til jord, må det være defekt panel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted April 24, 2020 Share Posted April 24, 2020 Dette er sannsynligvis problemet ditt. Har en ny resistor liggende hvis du vil prøve ellers så finner du dem på eurodel. Si ifra hvis du trenger hjelp med å finne fram. Er du i nærheten så får jeg sikkert hjulpet det med å bytte den ut. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now