Gå til innhold

BMW 318i ujevn tomgang etter 2 års stilleståing


eirikhalv
 Share

Anbefalte innlegg

Kjøpte nettopp en brukt BMW 318i 2010 som selger sier har stått nesten helt stille siden 2018. Da jeg først kjørte hjem følte jeg at ved tomgang var bilen veldig ujevn. Fikk deretter gul motorlampe, feilkode jeg fikk med OBD2 skanner er "P0302", cylinder 2 misfire.

Har nå byttet alle coils og tennplugger, bilen er fortsatt ujevn på tomgang, føler den rister og går ikke som den skal. Motorlampen kommer bare til av og til akkurat som oljetrykk lampen (oljetrykk feil går bort etter omstart av bilen).

Kan det være en slags antenningsfeil eller tenningsfeil? Eller muligens noe med injektorene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bil som har stått stille så lenge da kommer det mye følgefeil .

Først av alt ny bensin regner jeg med den har fått.

Sjekk og absolutt alt av vakuumslanger om der sånt på en sånn bil.

De blir morkne og lager mye tull.

Sjekk over alt av kontakter for irr og at ledninger faktisk er hele.

Har køddet mye med biler som har stått lenge .

En annen ting er faktisk å bare prøve å bruke bil ,så kan ofte disse feilene forsvinne etterhvert ,sier ikke at de gjør ,men kan .

Men injektorer som tuller kan og være noe .

Disse dyserens flaskene har jeg aldri testet ,men kan være de kan hjelpe deg .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha sjekket alle kontaktene til ihvertfall sylinderne kan jeg med god samvittighet si at disse er i orden.

Bilen har nå gått 400km i min eie, dette er i løpet av kort tid. Så ikke ut til å hjelpe på er jeg redd.

Har heller ikke testet bensintilsetning, men lurer på hvordan det kan hjelp når det er kun sylinder 2 som ikke henger med? Burde ikke alle sylinderne ha slitet litt da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, eirikhalv skrev:

Etter å ha sjekket alle kontaktene til ihvertfall sylinderne kan jeg med god samvittighet si at disse er i orden.

Bilen har nå gått 400km i min eie, dette er i løpet av kort tid. Så ikke ut til å hjelpe på er jeg redd.

Har heller ikke testet bensintilsetning, men lurer på hvordan det kan hjelp når det er kun sylinder 2 som ikke henger med? Burde ikke alle sylinderne ha slitet litt da?

Har du målt på coilene om de får eksakt mengde strøm?

kan jo være en dårlig kontakt en vei på ledning fra bilen .

Så du hadde montert nye så disse er nok i orden .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, sveigis said:

Har du målt på coilene om de får eksakt mengde strøm?

kan jo være en dårlig kontakt en vei på ledning fra bilen .

Så du hadde montert nye så disse er nok i orden .

Tok en måling ved hjelp av en OBD2 leser etter ca 5 minutter på tomgang. 

Sjekket mer spesifikt STFT og LTFT (Short Term Fuel Trim og Long Term Fuel Trim) på Bank 1, fikk disse resultatene:

 

  • STFT - Bank 1: 0.0%
  • LTFT - Bank 1: 21.1% (dette er fra freeze frame, direkte lesning fikk jeg rundt 10%)
  • Air Flow Rate from Mass Air Flow Sensor: 7.89 g/s

 

Ikke at jeg er kjent med hva disse tallene egentlig burde være, men STFT og LTFT ser ikke riktig ut i mine øyne, eller?

Sjekket dette for å se om vakuum lekkasje er en mulighet.

 

EDIT: Før jeg kjøpte bilen ble registerkjede byttet... kan godt være noe der?

Endret av eirikhalv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo se ut som du burde sett mer på LTFT. Siden STFT var 0% så er den perfekt, og da vil det ta tid før LTFT kommer i 0%.

Grunnen til at FT er slik den er, er fordi den har trodd at det har kommet for mye bensin til motor. Detter lest av lamdba.

Men som sagt, det ser greit ut nå. Opplever du enda feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, Otis said:

Kan jo se ut som du burde sett mer på LTFT. Siden STFT var 0% så er den perfekt, og da vil det ta tid før LTFT kommer i 0%.

Grunnen til at FT er slik den er, er fordi den har trodd at det har kommet for mye bensin til motor. Detter lest av lamdba.

Men som sagt, det ser greit ut nå. Opplever du enda feil?

Opplever fortsatt problemer, ja. Fram til nå har jeg ikke fått motorlampe og feilkode hver gang jeg startet bilen. Men nå får jeg motorlampe hver gang sammen med mye risting grunnet sylinder 2 som virkelig ikke vil samarbeide. Når jeg starter bilen faller den fort ned til rundt 600-700 rpm. Deretter kommer motorlampe etterhvert da det virker som sylinder 2 sluttet å fungere helt.

 

Jeg eier lite teknisk forståelse for det her. Er det noe et verksted burde se på?

Endret av eirikhalv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere mulige problemstillinger her. Om du ikke er noe særlig kapabel, eller ikke vil skru selv, så er verksted, plassen å gå.

Jeg er generelt endel skeptisk til verksted på slike problemer. Da dette sannsynligvis ikke er helt lett å finne ut av. Så min frykt for deg er at de lader opp delekanon og fyrer løs. Og du betaler.

Om du skal fortsette å feilsøke, så kan du feks forsøke å skifte coil mellom sylinder for å se om problemet flytter seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg prøvde å bytte coil mellom sylindere fulgte ikke problemet etter (nå er jo alt av plugger og coiler byttet ut).

Har kontaktet selger og bilen har vært feilfri fram til eierskifte, like før den ble solgt ble hele registerkjede byttet. Dette er det eneste jeg er klar over er gjort like før salg.

Endret av eirikhalv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/22/2020 at 10:43 PM, Otis said:

Mulig det er et problem en dyse? Du kan ta de ut og gi de 12v direkte, vil jeg tro. Evt flytte på 2 dyser. Se om problemet flytter seg.

Forrige eier har fått bestilt opp ny dyse, så får vi se hvordan det løser seg :)

Endret av eirikhalv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Tenkte bare jeg skulle skrive hva løsningen ble: selv etter vi byttet ut ALLE coiler og plugger hadde vi forsatt feil på sylinder 2, alt ble installert riktig.

Etter en tur innom verksted gjorde de det nøyaktig samme som oss, de byttet ut coil på sylinder 2 og alle pluggene. Da fungerte den perfekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...