SirTommy Skrevet April 27, 2020 Share Skrevet April 27, 2020 Hei, jeg har ei knekt fjær foran og må bytte. Men jeg lurer litt om det lønner seg å bytte dempere i samme slengen? Bilen har gått langt og jeg aner ikke når demperne evt er skiftet før. Vil dette også gjelde bak? Jeg skal bytte belger bak nå, bør jeg ta med dempere der også? Eller er demperne bra nok helt til de begynner å lekke? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
t06afre Skrevet April 27, 2020 Share Skrevet April 27, 2020 (endret) Man bør bytte begge fjærene. De å ha en ny eg en sliten fjær på samme akse kan skape ubalanse i egenskapene til bilens fjæring Endret April 27, 2020 av t06afre Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SirTommy Skrevet April 27, 2020 Forfatter Share Skrevet April 27, 2020 Ok, men bør jeg også skifte dempere i samme slengen? Jeg vet ikke om de er elektronisk engang.. Jeg har m-sport men tror ikke det er adaptivt understell. Vanskelig å vite for en som ikke er mekaniker. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
t06afre Skrevet April 27, 2020 Share Skrevet April 27, 2020 Når det gjelder hvilken dempertype du har. Gå inn på https://www.koed.no/no-no/ Eller https://www.gsbildeler.no/ Legg inn bilnummeret ditt og finn størdemper i delesystemet. Så ser du hvilken type du har. Ellers det å bytte støtdemper er jo litt avhengig av hvor labgt bilen din har gått. Det å bytte fjær/demper er jo samme jobb. Så det kan være litt kjedelig å måtte gå igjennom jobben du gjør nå en gang til for å bytte demper om et år Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Basse Lusk Skrevet April 27, 2020 Share Skrevet April 27, 2020 (endret) Jeg kontaktet flere verksteder da den ene fjæra foran knakk på min bil, inkludert GS. Ingen av dem anbefalte å bytte også den andre fjæra. Jeg spurte spesifikt om dette fordi det var anbefalt i en DIY. Derimot ble det anbefalt å bytte fjærbenslager. Bytte av dempere er jo praktisk når du først er i gang, men å bytte deler som strengt tatt er unødvendig, har også et miljøaspekt, i tillegg til kostnader, naturligvis. Her er to måter du kan sjekke dempere på: Man kan enten kjøre over en dump, eller gynge på hvert av bilens fire hjørner. Dersom bilen fortsetter å gynge etter man har kjørt over dumpen, eller etter du har sluttet å gynge hjørnene, så er det et tegn på at demperne er slitt. Den visuelle sjekken kan gjøres ved å se direkte på demperne. Ved oljelekkasje vil demperne være fuktige, noe som indikerer at de ikke lenger fungerer slik de skal. Endret April 27, 2020 av Basse Lusk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet April 27, 2020 Share Skrevet April 27, 2020 (endret) Om man har aktive dempere så er de stort sett ganske holdbare. Jeg er usikker på om man kan sjekke de ved å gynge bilen frem tilbake. Da jeg demonterte på min x5, var dempere slik at man kunne sette støtstangen hvor man ville. Den gikk ikke inn eller ut av seg selv. Endret April 27, 2020 av Otis Skrivefeil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SirTommy Skrevet April 28, 2020 Forfatter Share Skrevet April 28, 2020 Takk for svar folkens, dere er en god ressurs! Jeg har, etter å fulgt rådene deres, funnet ut at jeg ikke har elektroniske dempere. Så da bestiller jeg nye fjærer og fjærbenslager. Skifter begge ettersom bilen har gått så langt (275k). uglefossen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå